خسارت

خسارت

معنی کلمه خسارت در لغت نامه دهخدا

خسارت. [ خ ِ رَ ] ( ع اِ ) زیان. ضرر. ( از ناظم الاطباء ) : مردمان خراسان از خسارت و تاراج فارغ شوند. ( تاریخ بیهقی ). || کم آمدن حاصل فروش از قیمت خرید. ضرر در تجارت و زیان در معامله. ( از ناظم الاطباء ) : بازرگانی را هزار دینار خسارت افتاد. ( گلستان سعدی ).
عشق را فایده در کوی زیانکاران است
هر که زین کوی سفر کرد خسارت برده.نظیری ( از آنندراج ).|| عاهت. ( یادداشت بخط مؤلف ).
خسارة. [ خ َ رَ ] ( ع مص ) گمراه شدن. ( منتهی الارب ). خسار. || زیان یافتن تاجر در تجارت و مغبون شدن. خسار. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به خسار شود. || ( اِمص ) گمراهی ، خسار. ( منتهی الارب ). || هلاکی. ( منتهی الارب ). خسار. || غدر. خسار. ( منتهی الارب ). || زیانکاری. ( منتهی الارب ). خسار. رجوع به خسار شود.

معنی کلمه خسارت در فرهنگ معین

(خَ رَ ) [ ع . خسارة ] (اِمص . ) زیانکاری ، زیانمندی .

معنی کلمه خسارت در فرهنگ عمید

۱. ضرر کردن، زیان دیدن.
۲. (اسم ) زیان.
۳. (اسم ) غرامت.

معنی کلمه خسارت در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) ضرر کردن زیان بردن . ۲ - ( اسم ) زیانکاری زیانمندی . ۳ - ( اسم ) زیان ضرر : (( خسارت بسیار متوجه او گردید ) ) جمع : خسارات .

معنی کلمه خسارت در دانشنامه عمومی

خسارت (مجموعه تلویزیونی). خسارت ( انگلیسی: Damages ) سریال مهیج جنایی امریکایی از شبکه اف اکس، ساختهٔ دنیل زلمن، گلن کسلر و تاد ای. کسلر است که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ منتشر شد.

معنی کلمه خسارت در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:غرامت

معنی کلمه خسارت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خسارت همان زیان است. از آن به مناسبت در بابهای زکات، خمس، تجارت، شرکت و مضاربه سخن گفته اند.
خسارت به معنای زیان می باشد.
احکام خسارت
خسارت زدن به اموال محترم موجب ضمان و جبران آن بر عهده خسارت زننده است.چنانچه کسی با مالی که زکات به آن تعلّق گرفته، قبل از پرداخت زکات تجارت کند و سودی به دست آورد، فقرا به نسبت سهم خود در سود نیز شریکند؛ لیکن اگر خسارت ببیند، از سهم فقرا کاسته نمی شود و خسارت تنها متوجه مالک می گردد. کسی که سرمایه خود را در چند پیشه به کار گرفته، مانند تجارت فرش، زمین و مسکن و در یکی از آنها زیان دیده، آیا در پایان سال می تواند با سود حاصل از تجارتی دیگر، خسارت وارد شده را جبران کند و پس از آن خمس سود را بپردازد؟ مسئله اختلافی است. برخی در مسئله تفصیل داده و گفته اند: اگر دو پیشه زیان دیده و سودآور، از سنخ تجارت باشند، جبران خسارت با سود به دست آمده جایز است؛ اما اگر یکی تجارت و دیگری غیر تجارت، مثلا زراعت باشد، جبران جایز نیست. البته جبران خسارت در تجارت با سود به دست آمده در همان تجارت جایز است. در شرکت، سود و زیان حاصل از مال مشترک، به نسبت سهام شرکا بین آنان تقسیم می شود؛ لیکن در اینکه در صورت تساوی سهام، شرط تحمل خسارت بیشتر نسبت به یکی از شرکا یا شرط تساوی در خسارت در صورت تفاوت سهام صحیح است یا نه، اختلاف است.بنابر قول به عدم صحّت شرط، در اینکه عقد شرکت نیز باطل می شود یا نه، اختلاف است. در عقد مضاربه، عامل به شرط عدم افراط یا تفریط، ضامن خسارتهای وارد شده نیست؛ لیکن در اینکه می توانند شرط کنند خسارت همچون سود که بین عامل و مالک است بین آن دو باشد یا اینکه تنها عامل ضامن خسارت باشد، اختلاف است. بسیاری چنین شرطی را باطل دانسته اند.

معنی کلمه خسارت در ویکی واژه

ضرر، زیان، کم شدن سرمایه بعد از معامله، زیان دیدن، ضرر کردن. خسارت به دو بخش خسار - عت قابل تجزیه است و خسار ممکن است به زبان معیار باستان همان خصال باشد، اما عت کنایه از آدم است.
زیانکاری، زیانمندی.

جملاتی از کاربرد کلمه خسارت

پرتوی از نور رخسارت بتاب غلغلی در عالم بالا فکن
ای مه ز رخسارت خِجِل وی راحت و آرام دل کردم همه جُرمت بِحِل‌ّ گرچه ز غم‌ کُشتی مرا
چه بگویم که در اوصاف گل رخسارت بلبلان را به زبان در، چه ثناهاست که نیست
ز دلبر بوسه‌ای تاوان گرفتم پس‌ از عمری‌ خسارت‌ جان گرفتم
درس احیا از مسیحا لعل جان‌بخشت برد پرده خورشید را انوار رخسارت درد
پرداخت خسارت از سوی بیمه گر برای برگرداندن وضعیت مالی بیمه گذار به حالت اولیه و قبل از ایجاد خسارت است. به عبارت دیگر بیمه گذار نباید از دریافت خسارت سود ببرد و اگر کسی از این طریق سودی برد، این سود غیر قانونی است.
دهان غنچه، روی گل، جبین نسترن داری گلستانی ست رخسارت، چه پروای چمن داری
هدف از طبقه‌بندی، محافظت از اطلاعات است. طبقه‌بندی‌های بالاتر، تحت عنوان طبقه‌بندی رسمی، برای محافظت از اطلاعاتی است که ممکن است امنیت ملی را به خطر اندازد و به اصطلاح «اسرار دولت» نامیده می‌شود و واجد سطوح مختلف حفاظت، براساس خسارتی‌ست که ممکن است انتشار آن اطلاعات ایجاد کند.
حمله ارتش سایبری ایران در فروردین ۱۳۹۷ به مراکز داده و دانشگاه‌های کشور آمریکا سبب شد تا این کشور ده نفر از هکرها و مسئولان ایرانی مرتبط با این حمله را تحریم کند. به گفته کارشناسان امنیتی ایالات متحده آمریکا، در حمله ارتش سایبری ایران به پایگاه داده مشترک موسسات آموزشی این کشور خسارت‌های مالی و اطلاعاتی زیادی وارد شده‌است.
خوش آن دم کز چمن مست آیی و از تاب می‌ریزد ز رخسارت عرق زان سان که از گلبرگ تر ژاله
بیا که چشم نسیمی به نور رخسارت چنانکه دیده یعقوب شد ز پیراهن
روز وصلم گریه هرگز کی گذارد دیده بی خون کز دو رخسارت ببینم یکنظر در صنع بیچون
اصل جانشینی، یکی از اصول بیمه است. طبق این اصل، پس از جبران هر خسارت، هر حقوق قانونی که ممکن است به دلیل حادثه منتهی به این خسارت، برای بیمه‌گذار پدید آمده باشد به بیمه‌گر منتقل می‌شود.
مرا آمد به خاطر یک غزل در شأن حسن او بگفتم بشنو ای رخسارت از خورشید تابان‌تر
در حالی که تخمین زده می‌شد که تئاتر در روزهای پیش از ۱۶ مارس، ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ غیرنظامی را در خود جای می‌داده، آمار خسارت‌ها مشخص نبود. پناهگاه ضدبمب که در زیرزمین تئاتر بود از بمباران آسیب ندید. در پی این حمله، بسیاری از مردم زیر آوارهای سوزان تئاتر فروریخته محبوس شدند که گلوله‌باران مداوم در منطقه، تلاش‌ها برای نحات را پیچیده کرد.
یک هفته بعد بایرن مونیخ در فینال جام حذفی آلمان مقابل وردربرمن به میدان رفت و با نتیجه ۴ بر صفر این تیم را شکست داد و قهرمان جام حذفی شد، آرین روبن در این بازی از روی نقطه پنالتی اولین گل بایرن را به ثمر رساند. روبن در سال ۲۰۱۰ با کسب ۷۲٫۱٪ آرا به عنوان مرد سال فوتبال آلمان معرفی شد و نام خود را به عنوان اولین بازیکن هلندی که این جایزه را در آلمان بدست آورده ثبت کرد. آرین روبن در تمرینات تیم ملی هلند از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شد و به مدت ۲ ماه از میادین دور ماند، این مصدومیت عصبانیت مسئولان باشگاه بایرن مونیخ را به همراه داشت و رئیس باشگاه بایرن مونیخ کارل هاینز رومنیگه از اتحادیه فوتبال هلند شکایت کرد و خواستار گرفتن خسارت شد.