خبرگزاری

خبرگزاری

معنی کلمه خبرگزاری در لغت نامه دهخدا

خبرگزاری. [ خ َ ب َ گ ُ ] ( حامص مرکب ) عمل خبرگزار. || عمل مخبر. || ( اِ مرکب ) اداره ای است که خبرها را بدست می آورد و منتشر می کند.

معنی کلمه خبرگزاری در فرهنگ معین

( ~. گُ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) سازمانی که خبرها را کسب و منتشر کند.

معنی کلمه خبرگزاری در فرهنگ عمید

۱. به دست آوردن گزارش خبر، عمل خبرگزار.
۲. (اسم ) سازمانی که خبرهای دنیا را با وسایل مختلف جمع آوری میکند و برای روزنامه ها و سایر مؤسسات می فرستد.

معنی کلمه خبرگزاری در فرهنگ فارسی

۱ - ابلاغ خبر اطلاع دادن . ۲ - ( اسم ) اداره و موسسه ای که خبرها را کسب و منتشر کند آژانس : خبرگزاری پارس.

معنی کلمه خبرگزاری در دانشنامه عمومی

خبرگزاری یا آژانس خبری، همچنین بنگاه یا پایگاه خبری سازمانی متشکل از روزنامه نگاران است که به منظور تهیهٔ گزارش های خبری برای سازمان های خبری - از جمله روزنامه های چاپی یا آنلاین، مجله ها، رادیوها و تلویزیون ها فعالیت می کند.
«واژه خبرگزاری از نظر دستوری حاصل مصدر است و دارای دو معنا است. نخست به معنای ابلاغ خبر و اطلاع دادن است و دوم که در معنای امروزی است و مؤسسه ای است که خبرها را کسب و منتشر می کند. »
یک خبرگزاری شرکتی است که همان طور که عمده فروش، خرده فروشان را تأمین می کند، به ارائهٔ اخبار برای رسانه ها می پردازد. خبرگزاری، خبرنگارانی را که به جمع آوری اطلاعات می پردازند به کار می گیرد و اطلاعات بدست آمده را در اشکال مختلف ( خبر، مقاله، ماجراها، تصاویر، صوت، ویدئو، گرافیک ها و غیره ) در میان روزنامه ها، گاهنامه ها، رسانه های دیداری شنیداری، دیجیتالی، و غیره توزیع می کند. استفاده از خبرگزاری ها، به روزنامه ها و دیگر نشریات اجازهٔ ارائهٔ اطلاعات از کشورهایی که در آن ها فعالیت ندارند و مسائلی که برایشان امکان بررسی نیست را می دهد. از جملهٔ قدیمی ترین خبرگزاری های جهان، می توان به خبرگزاری هاواس در فرانسه ( تأسیس در ۱۸۳۵ ) ، رویترز در انگلستان ( تأسیس در ۱۸۵۱ ) ، و خبرگزاری استفانی در ایتالیا ( تأسیس در ۱۸۵۱ ) اشاره کرد.
با گسترش اینترنت در ایران پایگاه های خبری نیز در ایران راه اندازی شده اند. بسیاری از خبرگزاری جهان شکل ظاهر خود را از نسخه چاپی به نسخه دیجیتال تغییر داده اند. ارسال نامه های الکترونیک خبری از جمله خدمات خبرگزاریها است.

معنی کلمه خبرگزاری در ویکی واژه

سازمانی که خبرها را کسب و منتشر کند.

جملاتی از کاربرد کلمه خبرگزاری

در ۷ آوریل ۲۰۱۸ کاردی بی بارداری خود را از آفست در برنامهٔ پخش زنده شنبه شب اعلام کرد؛ در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸ سایت خبرگزاری تی‌ام‌زد سند ازدواجی را پیدا کرد که نشان می‌داد آن‌ها در سپتامبر ۲۰۱۷ به‌طور خصوصی در اتاق خواب خود ازدواج کرده بودند، پس از انتشار این خبر کاردی بی آن را تأیید کرد. در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸ کاردی بی و آفست صاحب دختری بنام کولتور کیاری سیفس شدند.
در ۷ فروردین ۱۴۰۰، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخل ایران خبر از درگذشت آزاده نامداری دادند. به گزارش خبرگزاری فارس پیکر آزاده نامداری در آپارتمان محل سکونتش در منطقه سعادت آباد در غرب تهران کشف شد. خبرگزاری مهر به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس علت درگذشت وی را خودکشی عنوان کرد. خبرگزاری ایرنا به نقل قول یک مقام اورژانس تهران نوشت «از زمان فوت آزاده نامداری ۴۸ ساعت گذشته بوده‌است و به همین دلیل چهره او در ابتدا قابل شناسایی نبود».
شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که از ۲۸ مهر در مصلای تهران آغاز به کار کرده بود،در حالی به کار خود پایان داد که محمود احمدی نژاد از آن بازدید نکرد.رادیو زمانه
در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۸۹، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: انتشار هر گونه نشریه به صورت آگهی نامه ممنوع و غیرمجاز است و انتشار نشریات به این صورت که ۱۰۰ درصد مطالب آن آگهی باشد، غیرقانونی بوده و هر نشریه‌ای حداکثر ۳۰ درصد حجم خود را می‌تواند به آگهی اختصاص دهد.
این فعال حقوق بشر بخاطر ایراد افترا و نسبت دادن اتهامات دروغین از رسانه‌های متعلق به سپاه همچون خبرگزاری فارس و بخاطر اجبار به مصاحبه تلویزیونی تحت شکنجه از صداوسیما در دادسرای رسانه شکایت کرده‌است. او همواره از شرکت در دادگاه به دلیل رعایت نشدن هیچ‌کدام از حقوق اش و وقوع شکنجه‌ها امتناع کرده‌است.
خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از منبعی ناشناس پس از برگزاری بازی ایران مقابل ولز، از تهدید بازیکنان ایران پس از بازی اول در مقابل انگلیس توسط «مأموران سپاه» خبر داد. این خبرگزاری گفته‌است که به بازیکنان گفته شده اگر مطابق خواست رژیم رفتار نکنند، خانواده‌های آن‌ها «زندانی و شکنجه» خواهند شد. همچنین سی‌ان‌ان از ملاقاتی جداگانه بین کارلوس کیروش، مربی تیم با سپاه خبر داد.
توسط بسیاری از دستگاه‌ها، سازمان‌ها، خبرگزاری‌ها و اشخاص وابسته به حکومت ایران، مورد توجه قرار گرفته‌است.
آکادمی علوم سوئد، دو دانشمند آلمانی و فرانسوی را به عنوان برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۰۷ معرفی کرد.خبرگزاری فارس