یخی

یخی

معنی کلمه یخی در لغت نامه دهخدا

یخی. [ ی َ ] ( حامص ) چگونگی یخ. یخ بودن. نهایت سردی : دهن به این یخی دیده ( یا آفریده ) نشده است. ( یادداشت مؤلف ). || ( ص نسبی ) هرچیز منسوب به یخ : بازیهای یخی ، قالبهای یخی ، توده های یخی. ( یادداشت مؤلف ). || یخ فروش. آنکه یخ فروشد. که فروختن یخ پیشه دارد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یخی در فرهنگ عمید

۱. یخ زده، منجمد: گوشت یخی.
۲. از جنس یخ: مجسمهٴ یخی.
۳. (صفت نسبی، اسم ) یخ فروش.
۴. (اسم ) نوعی بستنی.

معنی کلمه یخی در فرهنگ فارسی

( صفت ) یخ فروش فروشند. یخ

معنی کلمه یخی در دانشنامه عمومی

یخی (ترانه). «یخی» ( انگلیسی: Icy ) ترانه ای از گروه دخترانه کره جنوبی ایتزی و از نخستین آلبوم چندآهنگه ( ئی پی ) گروه به نام این یخیه است. این ترانه به عنوان تک آهنگ آغازین این آلبوم در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۹ توسط جی وای پی انترتینمنت منتشر شد. نسخه انگلیسی زبان ترانه «یخی» در نخستین ئی پی انگلیسی زبان گروه به نام خجالت نکش ( ورژن انگلیسی ) و نسخه ژاپنی زبان در نخستین آلبوم گردآوری شده گروه به نام این ایتزیه با ترانه سرایی دی انداچ منتشر شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه یخی

هر شامگهت روز پسین است ز خواب هر صبح، قیامتی که بر میخیزی
شیخی که نه واقف است از حال مرید در عالم معنیش کجا رهگذر است
واین پنج رکن است که بنای اهلیت شیخی و استعداد مقتدایی بر آن است. شیخ باید که بدین خاصیت مخصوص گردد و بخصال دیگر موصوف شود که شرح آن بیاید ان‌شاء‌الله تا شیخی و مقتدایی را بشاید.
ریخت بهار زندگی برگ خود و تو بیخیر بر سر گل چو نرگسی مست شراب ارغوان
مال و زرش کم ستان جان بده از بهر جان مذهب سردان مگیر یخ چه کند جز یخی
یعقوب‌زاده از بحران‌های داخلی سومالی، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، کوبا، هند، ترکیه، روسیه، عراق، چین، چچن، سری‌لانکا، آمریکا و… لحظات تاریخی را ثبت کرده‌ و بارها دچار جراحت جنگی شده است.
دورهٔ تاریخی عراق در واقع از دورهٔ اوروک (۴۰۰۰ تا ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد) با تأسیس شهرهای سومری و به‌کارگیری تصویرنگاشت، مهرهای استوانه‌ای و تولید انبوه کالا آغاز می‌شود.
رطلِ گرانم ده ای مرید خرابات شادیِ شیخی که خانقاه ندارد
چنان هر برگ و بیخی هست محکم که از بادی نیابد هیچ ماتم
آق تپه ۱ مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بروجن، بخش مرکزی، روستای سفید دشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۲۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
بنا نمودن این حوض راست تاریخی که به اویست مطابق بنای حوض جنان
میخکی سازی کزین در دیگ شلغم میکنی شلغم پخته بسیخی پنج و شش بر هم زنی
بعضی معتقدند اکفانتوس یک شخصیت واقعی تاریخی نیست و هرگز وجود نداشته است.
رندی و چندین رعونت شیخی و صدگونه عیب چون شود هشیار کس! اینجا شراب آنجا شراب