یاری کردن

معنی کلمه یاری کردن در لغت نامه دهخدا

یاری کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) همراهی کردن. کمک کردن. اعانت. نصرت. امداد. مددکردن. ارداء. مناجده. معاونت. نصرت. صحبت صحابت. هناء. عوان.ممالاة. تعوین. کنیف. کنف. ( منتهی الارب ) :
هرآنگه که تو شهریاری کنی
مرا مرزبخشی و یاری کنی.فردوسی.مرا اندرین کار یاری کنید
بر این بیوفا کامگاری کنید.فردوسی.ای کرده سپاه اختران یاری تو
فخر است جهان را به جهانداری تو.منوچهری.خدمت نکنی بر ما وز ما طلبی خدمت
یاری نکنی ما را وز ما طلبی یاری.منوچهری.عامه شهر عبداﷲبن احمد را یاری کردند. ( تاریخ سیستان ص 309 ).
یار بودی مرمرا از روی مهر
یاری اکنون کن که یار از دست رفت.سنایی.داد فرمان تا کند در باغ نقاشی سحاب
کرد یاری تا کند در راغ عطاری صبا.معزی.خود منشی کار خلق کردن است
خصمی خود یاری حق کردن است.نظامی.که وقت یاری آمد یاریی کن
در این خون خوردنم غمخواریی کن.نظامی.مهندس گفت کردم هوشیاری
دگر اقبال خسرو کردیاری.نظامی.چون خدا خواهد که مان یاری کند
میل ما را جانب زاری کند.مولوی.نام احمد چون چنین یاری کند
تاکه نوزش چون مددکاری کند.مولوی.بوی بد مر دیده را تاری کند
بوی یوسف دیده را یاری کند.مولوی.جوان را دست عطا بسته بود زبان ثنا برگشود چندانکه زاری کرد یاری نکردند. ( گلستان سعدی ). پدر گفت ای پسر ترا در این نوبت فلک یاری کرد. ( گلستان سعدی ). گفت اندیشه مدارید که یکی منم در این میان که پنجاه مرد را جواب دهم و دیگر جوانان هم یاری کنند. ( گلستان سعدی ).
چه یاری کند مغفر و جوشنم
چو یاری نکرد اختر روشنم.سعدی.چه زور آورد پنجه جهد مرد
که بازوی توفیق یاری نکرد.سعدی.جهان آفرین گرنه یاری کند
کجابنده پرهیزگاری کند.سعدی.ای کاش که بخت سازگاری کردی
با جور زمانه یار یاری کردی.حافظ.موازرت ، معاضدت ؛ با هم یاری کردن. ( منتهی الارب ). تعاضد، ظهور، مضافرت ،تعاون ، تدامج ، معاونت ؛ همدیگر را یاری کردن. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه یاری کردن در فرهنگ معین

(کَ دَ ) (مص م . ) ۱ - کمک کردن . ۲ - نیرو بخشیدن .

معنی کلمه یاری کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - کمک کردن اعانت . ۲ - قوت دادن نیرو بخشیدن .
همراهی کردن کمک کردن

معنی کلمه یاری کردن در ویکی واژه

کمک کردن.
نیرو بخشیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه یاری کردن

وقت یاری کردن دین نصرت ایمان تست
این اثر بعدها مورد توجهٔ دیگر علمای امامی قرار گرفت و آن‌ها در گزارش واقعهٔ کربلا به این کتاب استناد بسیاری کردند.
آن گه در حجت بیفزود گفت: بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ فرزند که می‌درباید خدمت پدر را می‌درباید، و پشتی دادن و یاری کردن وی را، چنانک رب العزة گفت وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنِینَ وَ حَفَدَةً، و نیز پدر به نفس خود کامل نیست و از یاران مستغنی نیست، حاجت بدیگری دارد تا فقر و ضعف خود بوی جبر کند. پس رب العالمین چه حاجت بفرزند دارد؟ که نه وی را فقرست تا بکسی جبر کند، و نه عجزست تا بدیگری یاری گیرد، و آن گه با بی نیازی او آسمان و زمین و هر چه دروست همه ملک و ملک اوست، همه بنده و رهی اوست، همه خدمتکار و طاعت دار اوست، امّا طوعا او کرها، و هو المشار الیه بقوله عز و جل: وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً.
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مروی است که «هر که ظلم کند، و هر که یاری ظالم کند، و هر که راضی به ظلم او باشد، هر سه ظالمند و در ظلم شریکند» و فرمود: «هر که اعانت کند ظالمی را در ظلمی که می کند، خدا ظالمی را بر او مسلط می سازد که او را ظلم کند و او هر چه دعا کند به اجابت نرسد و بر ظلمی که بر او می شود اجری از برای او نباشد» مروی است که روزی سید رسل صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که «شر الناس المثلث» یعنی «بدترین مردمان مثلث است عرض کردند که مثلث کیست؟ فرمود: کسی است که سعایت و بدگوئی کسی را در نزد پادشاه و امراء و حکام جور کند، که او سه نفر را هلاک کرده اول خود را به جهت معصیتی که نموده، دوم آن پادشاه، یا امیر را به جهت ظلمی که به آن مظلوم نموده سیم آن مظلوم را در دنیا هلاک کرده، به جهت اذیتی که به او رسانیده، و تضییع حق او کرده» فرمود: «هر که همراه ظالمی برود، از برای اعانت و یاری کردن او، و داند که او ظالم است، آن کس از اسلام بیرون رفته و داخل کفر شده» و نیز از آن جناب مروی است که «چون روز قیامت شود منادی ندا کند که کجایند ظالمان و کسانی که شبیه و مانند ظالمانند؟ حتی آن کسی که قلمی از برای ایشان تراشیده، یا دواتی به جهت ایشان لیقه کرده؟ پس همگی را در تابوتی از آهن جمع سازند و در آتش جهنم اندازند» و مراد از «شبیه ظالمان»، کسانی هستند که به ظلم ایشان راضی باشند.
بعد از مرگ مصطفی خمینی، سید احمد خمینی مسئولیت بیت و دفتر روح‌الله خمینی را در نجف به عهده گرفت. وی در سال‌های اقامت در عراق با افرادی آشنا شد که او را پس از پیروزی انقلاب در عرصه‌های گوناگون یاری کردند. از جمله این افراد می‌توان به محمد منتظری، محمد حسین شریعتی و اردستانی اشاره کرد.
وگر دربند نان مانی بیاید یار روحانی تو را گوید که یاری کن نیاری کردنش یاری
شرکت فیلم‌سازی فاکس از الیشا استقبال کرد و تصمیم گرفت که بر روی او بیشتر سرمایه‌گذاری کند. الیشا هم مثل دیگر بازیگران هالیوودی شروع به فعالیت رسمی کرد و جای خود را در هالیوود به تثبیت رسانید. سپس دوستان صمیمی برای خود انتخاب کرد که نظیر اندرو کیگان و جاستین تیمبرلیک و تریس آیالا که او را در حرفه‌ای بازیگری یاری کردند. آن‌ها از ماه مه ۲۰۰۳ تا اواخر سال ۲۰۰۵ با یکدیگر دوست بودند.
وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ و ایشان که بگرویدند و هجرت کردند و از بهر خدای با دشمن باز کوشیدند، وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا و ایشان که رسول خدای را و یاران را مأوی دادند و در همه حال ایشان را یاری کردند، أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ایشانند گرویدگان براستی، لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ. (۷۴) ایشانراست آمرزش و روزی نیکو آزاده بی‌رنج.
عشق و می و جام هر سه یاری کردند تا طاعت ابلیس نگردد مردود
مهاجر را خصم اندیشه نبود بیاری کردن انصار ایستاده
ز زاری کردنش چون جوی خون رفت بیاری کردنش فرّخ برون رفت
پادشاهی و جهان داری و فرمان رانی هیچ ازین ها نتوانی چونه یاری کردن
نه چو حلاجی انا الحق نتوانی گفتن نه خدایی لمن الملک نیاری کردن