یارانه

یارانه

معنی کلمه یارانه در فرهنگ معین

(ن ) (ص مر. ق مر. ) از روی یاری ، سوبسید.

معنی کلمه یارانه در فرهنگ عمید

۱. (اقتصاد ) کمک مالی دولت به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاهای اساسی برای پایین نگه داشتن نرخ آنها، سوبسید.
۲. (قید ) [قدیمی] از روی یاری.
۳. (قید ) [قدیمی] مانند یاران: هست مستی که کشد گوش مرا یارانه؟ / وز چنین صفّ نعالم سوی پیشانه برد؟ (مولوی۲: ۱۴۷۳ ).

معنی کلمه یارانه در فرهنگ فارسی

واژهای جایگزین سوبسید
( صفت ) منسوب به یار از روی یاری : نیست دستی که کشد دست مرا یارانه و زچنین صف نعالم سوی پیشانه برد . ( مولوی )

معنی کلمه یارانه در فرهنگستان زبان و ادب

{subside} [عمومی] کمک مالی دولت برای پایین آوردن قیمت مایحتاج ضروری مردم

معنی کلمه یارانه در دانشنامه عمومی

یارانه یا سوبسید ( به فرانسوی: subside ) شکلی از کمک مالی است که به یک تجارت یا بخش اقتصادی پرداخت می شود؛ یا به عبارت دیگر اعطاء کمک مالی به روی یک کالا یا خدمتی که به مردم داده می شود جهت افزایش رفاه عمومی جامعه.
بانک جهانی: یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولت ها به تولیدکنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می کنند و این یارانه ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد. همچنین یارانه ها به دو نوع یارانه های صادراتی و یارانه های داخلی کشورها تقسیم می شوند. یارانه های صادراتی مساعده های قابل تفویض در نزد شرکتهایی است که دولت به شرط صادرات محصولاتشان این یارانه ها را در اختیار این شرکت ها قرار می دهد. یارانه های داخلی کشورها نیز کمکی است که به صورت غیر مستقیم به مردم پرداخت می شود.
دیدگاه WTO سازمان تجارت جهانی در مورد یارانه: ۲ عنصر اصلی در یارانه وجود دارد: ۱ - کمک مالی ۲ - نفع؛ مطابق ماده یکم اگر دولت با یک رکن عمومی درون قلمرو یکی از اعضاء، اقدام به پرداخت کمک مالی به صنعتی بکند به نحوی که موجب نفع بردن صنعت از آن کمک مالی شود، یارانه اعطا شده است.
کمک های بلاعوض به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برخی از کالاها و خدمات: پرداخت کمک مالی ( یارانه ) می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مانند پایین نگه داشتن سطح قیمت ( از طریق قدرت خرید واقعی خریداران ) یا حفظ روند تولیدی یک کالای معین. یکی از خصوصیات عمده کمک مالی که با پرداخت های انتقالی از سوی دولت تفاوت دارد، آن است که در اغلب موارد هدف پرداخت از یارانه، حفظ قیمتهای کالاها و خدمات نهایی، در سطحی پایین تر از هزینه تأمین عوامل تولید است. پرداخت یارانه می تواند، از طریق تحریف قیمتهای بازار و هزینه تولید، منجر به تخصیص نامطلوب منابع گردد. هرچند که این امکان وجود دارد که این اختلالات را جبران کند ( از طریق آثار خارجی ) و حتی می توان از پرداخت یارانه در جهت حمایت از صنایع نوزاد استفاده کرد. این امکان وجود دارد که با استفاده از ابزارهای جایگزین که اثرات سوء یارانه را در برندارد جهت تحقق این اهداف استفاده کرد، مانند حمایت مستقیم درآمدی از طریق نظام جمع آوری مالیات.
Subsidy: کمک، کمک مالی، اعانه، امداد، کمک مالی یا معادل آن که به یک خدمت داده شود گرچه از نگاه سود این خدمت اقتصادی نباشد ولی از حیث رفاه عمومی لازم است. از بخش ها و کمکهای رایگان مالی که دولت به دستگاه تابعهٔ خود به منظور کمک به یک خدمت عمومی می دهد نیز به همین نام یاد می شود.

معنی کلمه یارانه در دانشنامه آزاد فارسی

(یا: سوبسید) در اصطلاح اقتصادی، کمک مالی یا معادل آن که به ازای خدمات پرداخت می شود. یارانه به کمک هزینه دادن، کمک خرج دادن، از بودجۀ عمومی کمک کردن، کمک مالی دادن، کمک هزینه دولت، و کمک بلاعوض نیز اطلاق می شود گرچه یارانه به لحاظ سود خدمتی، اقتصادی نیست، اما از حیث رفاه عمومی لازم است. معمولاً دولت ها برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه، اقلام پرمصرفی چون نان و شیر را با یارانه عرضه می کنند. گاه اقلامی چون کاغذ، به جهت چاپ کتاب و عرضۀ ارزان تر آن، نیز مشمول یارانه می شود که از اهداف اقتصادی ـ فرهنگی دولت ها به شمار می رود. از بخشش ها و کمک های رایگان مالی که دولت ها به دستگاه تابعۀ خود به منظور ارائۀ خدمتی عمومی می دهند نیز با عنوان سوبسید یاد شده است.

معنی کلمه یارانه در ویکی واژه

ق مر.)
از روی یاری، سوبسید.
سوبسید

جملاتی از کاربرد کلمه یارانه

چون نگه کردم چه دیدم آفت جان و دلی ای مسلمانان ز رحمت یاری‌ای یارانه‌ای
می رود آن مست، هشیارانه از پیشم، ولی نخل قدش می خورد تابی که می سوزد مرا
هر که زین رنج مرا باز یکی یارانه بکند در عوض آن بکنم من صد بار
یک حمله دیگر همه در رقص درآییم مستانه و یارانه که آن یار درآمد
از همه مهمتر به مسائل پایه‌ای اقتصاد شامل عرضه و تقاضا، انواع کالا و کشش ها، روابط بین کالاها و مطلوبیت‌، ترجیحات مصرف کننده، منحنی بی‌تفاوتی آن‌ها و تاثیر مالیات و یارانه، سهمیه‌بندی، جیره‌بندی و .... و سیاست اقتصادی(سقف قیمت یا کف قیمت) بر روی آن‌ها و مازاد رفاه مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌پردازند.
واگذاری صنایع به بخش خصوصی و قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز اثر مهمی بر روی صنایع شهر گذاشته است، به‌صورتی که برخی از کارخانه‌ها مجبور به تعدیل نیروی کار خود شده‌اند که این مورد نگرانی در مورد ایجاد بحران اجتماعی در شهر را افزایش داده است.
یا ترا یک پیرهن یارانه‌تر بایست بود یا مرا یک پرده بی‌تابانه‌تر بایست داشت
ای حسرت سرو سهی ای رونق شاهنشهی خواهم که یاران را دهی یک یاریی یارانه‌ای
ترسم خلافِ عهد کنی و أسّف خوری هان کوش تا نصیحتِ یارانه بشنوی
کمیسیون ارتباطات فدرال برای حمایت از مشتریان باندپهن روستایی از طریق شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، به اسپیس‌اکس کمک ۹۰۰ میلیون دلاری یارانه‌ای فدرال اعطا کرد. اسپیس‌اکس برای خدمات‌رسانی به مشتریان در ۳۵ ایالت ایالات‌متحده موفق به دریافت یارانه شد.
چرخ حاسد، تا به بیدردی‌کند ما را هلاک جام زهر بی‌غمی درکام ما یارانه ریخت
زین شیوه خرابم که چو ساغر بتو دادم دستم بگرفتی و چه یارانه گرفتی
در دولت‌های احمدی‌نژاد ثابت نگه داشتن نرخ ارز، فشار به بخش تولید پس از هدفمندی یارانه‌ها بابت نوسازی فناوری و افزایش بهره‌وری و از آن مهم‌تر وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، که موجب عدم تمایل شرکت‌های ترابری برای ارسال کالاهای وارداتی مورد نیاز مردم ایران که موجب به هم خوردن عرضه و تقاضا شد ازجمله علل تورم دانسته می‌شود. البته تلاش‌ها برای مهار رشد فزاینده تورم پس از تحریم‌ها از طریق انضباط اقتصادی و ترفندهایی برای دور زدن تحریم‌ها از جمله بیمه کشتی‌ها، تا حدودی موفق بود. به طوریکه روزنامه شرق، بر اساس آمار رسمی، در سال ۱۳۹۸ رکورددار تورم را اول دولت سازندگی بعد دولت حسن روحانی و بعد دولت احمدی‌نژاد می‌داند.
با عشق دو چشمش چون رفتی ز پی کویش خسرو، تو رهی رفتی رندانه و یارانه