یادآور

معنی کلمه یادآور در لغت نامه دهخدا

( یادآور ) یادآور. [ وَ ] ( نف مرکب ) چیزی یا کسی که بیاد آورد. متذکرشونده. بیاد آورنده. بیاد آرنده : اسب سیاه گشتاسپی یادآور اسب سیاه خسرو پرویز ساسانی است. ( فرهنگ ایران باستان تألیف پورداود ص 261 ). رجوع به یاد آوردن شود.

معنی کلمه یادآور در فرهنگ معین

( یادآور ) (وَ ) (ص فا. ) آن که به یاد آورد، آن چه به یاد آورد.

معنی کلمه یادآور در فرهنگ عمید

( یادآور ) آن که کسی یا چیزی را به یاد کسی بیاورد، یادآورنده.

معنی کلمه یادآور در فرهنگ فارسی

یاد آورنده، آنکه کسی یاچیزی رابیادکسی بیاورد
( یاد آور ) (صفت ) آنکه بیاد آورد آنچه بیاد آورد.

معنی کلمه یادآور در ویکی واژه

آن که به یاد آورد، آن چه به یاد آورد.

جملاتی از کاربرد کلمه یادآور

زاهدی گفت: روزی بگورستان رفتم و بهلول را در آن جا دیدم. پرسیدمش اینجا چه میکنی؟ گفت: با مردمانی همنشینی همی کنم که آزارم نمی دهند، اگر از عقبی غافل شوم یادآوریم می کنند، و اگر غایب شوم غیبتن نمی کنند.
«آزادی وجود ندارد» یک بالاد آکوستیک با تأثیراتی از فولک پاپ است. شعر ترانه در مورد ضرورت اجازه دادن به افراد برای آزادی داشتن در محدودهٔ یک رابطه است. «آزادی وجود ندارد» به شنونده یادآوری می‌کند که آزادی واقعی در درون او و انتخاب‌هایی است که می‌کند.
یادآور، قول پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را که فرموده است: «خوشا به حال کسی که مشغول عیب خود گردد و به عیوب مردم نپردازد» علاوه بر این، هرگاه عیبی را که ذکر می کنی امری باشد که به اختیار او نباشد و از جانب حق سبحانه و تعالی باشد پس مذمت او بر آن غیبت فی الحقیقه مذمت خالق او است، زیرا هر که چیزی را مذمت می کند سازنده او را مذمت کرده است.
روزی که کفت داروی حرمان بخشد از حال من شکسته دل یادآور
عوامل بیولوژیکی: دلایل بیولوژیکی اعتیاد به تلویزیون شامل افزایش سطح دوپامین در مغز و شخصیت اعتیادآور است. تماشای تلویزیون می‌تواند با افزایش تولید دوپامین، یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با احساس لذت و پاداش، بر مغز تأثیر بگذارد. این اثرات پاداش‌دهنده، به مصرف همیشگی تلویزیون کمک می کند. افرادی که دارای ویژگی‌های شخصیتی اعتیاد آور هستند مانند کنترل ضعیف تکانه، رفتار ریسک پذیر، اضطراب و افسردگی نیز احتمال بیشتری دارد که به تلویزیون معتاد شوند.
حسن تو بسته به مویی است ز من رنجه مشو که ز روزِ بدِ تو بر تو شدم یادآور
خوان نهید و خوانچهٔ مستان کنید بی‌خودان را زیر خوان یادآورید
ز نام خود فرستد بر تو پیغام که یادآور ز جود صاحب اکرام
ولیکن چو معنیش یادآوری شود رام و کوته کند داوری
برداشتم ره در عدم، بگذاشتم دل در برت گه گه مگر یادآوری از یادگار خویشتن
ولسوالی مقر از شرق به مرکز ولایت بادغیس از جنوب به ولسوالی قادس از جنوب شرق به ولسوالی بالا مرغاب وصل می‌شود، ونیز قابل یادآوری است که شمال این ولسوالی را بخشی از بندر ترکمنستان تشکیل داده است. این ولسوالی به‌طور زیبای درامتداد یک دریای که از وسط کوهای عبور می‌نماید قرار گرفته است.
دمی ای تابع حرص و هوا از خویش یادآور خیال جمعی ار داری مکن در جمع سیم و زر
سنت اسمارته یکی از شاخه‌های هندوئیسم است. پیروان این سنت متون موسوم به یادآورده‌ها (اسمرتی) را مبنا قرار می‌دهند. سنت اسمارته دوگانه‌پرست نیست و یگانه‌گرا است. اسمارته‌باوران پرستش اشکال مهم خدا یعنی گانش، شیوا، ویشنو، سوریا، و اسکاندا را می‌پذیرند. سنت اسمارته طریقتی همراه با مراقبه و فلسفه است و به‌طور کل به عنوان آیینی آزادگرا و غیرفرقه‌گرا دانسته می‌شود. هر اسمارته‌باور آزاد است آن شکل از خدا را که می‌خواهد بپرستد و از آن شکل ایزدی درخواست کمک برای رهایی از چرخه تولدهای ادواری کند.
به یادآور آن یار دلخسته را گشاینده راز دل بسته را