گونه بومی
معنی کلمه گونه بومی در دانشنامه عمومی

گونه بومی

معنی کلمه گونه بومی در دانشنامه عمومی

در جغرافیای زیستی، یک گونه بومی ( به انگلیسی: Native species ) در یک منطقه یا اکوسیستم خاص بومی است اگر حضور آن در آن منطقه تنها نتیجه تکامل طبیعی محلی باشد ( اگرچه اغلب به عنوان «بدون دخالت انسان» رایج است این اصطلاح معادل مفهوم گونه های بومی ( indigenous ) یا گونه های خودزاد ( autochthonous ) است ) . هر موجود وحشی ( بر خلاف یک موجود اهلی ) به عنوان یک گونه معرفی شده در مناطقی که به طور انسانی معرفی شده است شناخته می شود. اگر گونه ای معرفی شده باعث آسیب های بوم شناختی، زیست محیطی و/یا اقتصادی چشمگیری شود، ممکن است به طور خاص به عنوان یک گونه مهاجم ( Invasive species ) در نظر گرفته شود.

معنی کلمه گونه بومی در ویکی واژه

گیاه یا جانوری که در ناحیۀ معینی زندگی می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه گونه بومی

پارک ملی دریاچه کووادا در اسپارتا که از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار بوده و میزبان گونه‌های مختلف پرندگان است، مورد توجه و استقبال گسترده دوستداران طبیعت و هنر عکاسی در چهار فصل سال قرار دارد. در این دریاچه زیبا بیش از ۱۵۳ گونه پرنده دریایی از جمله ۵۹ گونه بومی، ۲۶ گونه مهاجر زمستانی و ۴۸ گونه مهاجر تابستانی زندگی می‌کنند.
با وجود خشکسالی، افغانستان با داشتن ۵۰۰۰ گونه گیاهی ثبت شده، مقامی بالاتر از جمهوری فدرال آلمان با ۴۰۰۰ گونه گیاهی است. گیاهان افغانستان با ۳۰٪ نوع گونه بومی، از نظر گیاه‌شناسی بسیار غنی است که در هیچ جای دیگر جهان یافت نمی‌شود.