گن

گن

معنی کلمه گن در لغت نامه دهخدا

گن. [ گ ِ ] ( پسوند ) مخفف «گین ». ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). ور. آور. اور. مند. ناک. ( یادداشت مؤلف ). بمعنی صفت باشد هرگاه آنرا با کلمه ای ترکیب سازند، همچون : شرمگن و گرگن و امثال آن. ( برهان ) ( آنندراج ). و رجوع به شعوری ج 2 ص 312 شود. افاده معنی صاحب کند ( شرمگن و گرگن )، یعنی صاحب شرم و صاحب گر که جرب دار باشد. ( برهان ) ( انجمن آرا ). دارنده. مالک :
ای آنکه غمگنی و سزاواری
واندر نهان سرشک همی باری.رودکی.سوی رود با کاروانی گشن
زهابی بدوی اندرون سهمگن.بوشکور.سال امسالین نوروز طربناکتر است
پار و پیرارهمی دیدم اندوهگنا.منوچهری.از آن سهمگن تر سیاهی قوی
عنان راند بر چالش خسروی.نظامی.سعدی نرسد به یار هرگز
کو شرمگن است و یار ساده.سعدی ( بدایع ).ترکیب ها:
- آزرمگن . آفتاب گن. آویزگن. اندوهگن. بیمارگن. پرزگن ( خَمیل ). خشمگن. دردگن. دودگن ( طعام دودگن ، دودزده ). دوسگن ( چسبنده ). رشگن. سنگن. سهمگن. شرمگن. شوخگن.غمگن. قژآگن. فرم گن ( بمعنی شرمگن ). گرگن. گوشت گن. لطف گن. ننگن. همگن.
در کلماتی که به گاف ختم میشود هنگام ترکیب با گن یک گاف ( یا کاف ِ کلمه اصلی ) حذف میشود: رشگن. رنگن. سنگن. ننگن.
گن. [ گ ُ ] ( اِ ) مخفف گند که خصیه است. ( برهان ) ( آنندراج ). در اراک ( سلطان آباد ) گون ( خصیه ) مثلاً «گن گوسفند»، یعنی دنبلان گوسفند. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ).

معنی کلمه گن در فرهنگ عمید

= گین

معنی کلمه گن در فرهنگ فارسی

۱ - یا گن ابلیس . ۱ - خای. شیطان . ۲ - اکتمکت . ۲ - دانه ای بسیار سخت و سیاه رنگ به بزرگی جوزبویا که چون آنرا حرکت دهند و بجنبانند مغز آن در درون صدا دهد . توضیح با مراجعه با ماخذی که در دست بود این گیاه را نشناختیم . یا گن گوسفند . دنبلان گوسفند

معنی کلمه گن در دانشنامه عمومی

گن (لباس زیر). گن ( به انگلیسی: Girdle ) یک نوع لباس زیر است که قسمت پایین تنه و تا زیر باسن را احاطه و امتداد می یابد. بعضی مدلها دارای بند برای نگه داشتن جوراب ساق بلند است و این لباس اغلب برای شکل دادن یا برای حمایت از شکم و باسن پوشیده می شود. ممکن است به دلایل زیبایی یا پزشکی پوشیده شود، یا به عنوان یک لباس جمع کننده کشی در ورزش. این شکل از لباس زیر زنانه به دلیل محبوبیت و راحتی جایگزین کرست شد و خود این لباس تا حد زیادی با جوراب شلواری در دهه ۱۹۶۰ جایگزین شد.
در طول دهه ۱۸۹۰، شکل ظاهری کرست و استفاده از آن شروع به تغییر کرد. با تأکید بیشتر بر کنترل کمر و بالای ران، بلندتر و S شکل شد بدن. لباس زیر جدیدتر از کمر تا باسن و شکم امتداد داشت. استفاده از اصطلاح گریدل برای شناسایی این نوع لباس زیر در زمان جنگ جهانی اول آغاز شد. در همین حدود زمانی، کش های لاستیکی معرفی شد. اکنون زنان بدن خود را به دو نوع پایه جدید تبدیل کردند، کمربند کششی دو طرفه بدن و سینه بند فنجانی، که هر دو نسبت به مدل قبلی خود، کرست استخوانی، راحت ترند.
گن های شرتی از پارچه الاستومر ساخته می شدند و گاهی با قزنبسته می شدند. در دهه ۱۹۶۰، مدل بلندتر سنتی دیگر با سبک های جدید مناسب نبود. یک گن شلواری فشرده تر برای پوشیدن با دامن های کوتاهتر طراحی شد. جوراب شلواری نه تنها راحت تر از گن بود، بلکه نیازی به گیره آویزان برای نگه داشتن جوراب ساق بلند نداشت.
در سال ۱۹۷۰، پوشیدن جوراب شلواری به طور کلی جایگزین گن بند دار شد. جوراب شلواری جایگزین کمربند برای اکثر زنانی شد که از کمربند به عنوان وسیله ای برای نگه داشتن جوراب استفاده می کردند. با این حال، بسیاری از زنانی که کمربند گنی می پوشیدند به استفاده از گن کمربند کوتاه در بالای جوراب شلواری برای زیبایی اندام ادامه دادند. در اواخر دهه ۱۹۷۰، کسانی که خواهان کنترل فیگور بودند، گزینه نوعی جوراب شلواری را داشتند، در قسمت بالایی جوراب شلواری مقدار بیشتری از لایکرای الاستین برای کنترل فیگور و زیبایی اندام وجود داشت.
در سال ۱۹۶۸، در تظاهرات فمینیستی دوشیزه آمریکا، معترضان به طور نمادین تعدادی از محصولات زنانه را در «سطل زباله آزادی» انداختند. اینها شامل گن ها و کمربندهای جوراب بود که از جمله مواردی بود که معترضان آن را «ابزار شکنجه زنان» می نامیدند این ها لوازمی بودند که آنها تصور می کردند زنانگی اجباری است.

جملاتی از کاربرد کلمه گن

جان تو چون بفگند این جوشنت باز دهد جوشنت این روشنی
اژدها کو ز گنج برخیزد مُهرهٔ کامش آتش انگیزد
به مجلس تو ز تقصیر خویش ترسانم چو عاصیان ز نهیب‌گناه در محشر
میان گنبد فیروزه رانده بحر محیط میان آب چنین خاک تودهٔ معلق
باقر ولی مطلق گنجینهٔ علم حق ای داده بدین رونق عشقست جمالت را
بصید افگنی رخش چون تاختند همه دشت از صید پرداختند
مشکن دل کس بی گنهی گر تو بخواهی جا در دل صاحب نظری داشته باشی
از قرن نوزدهم و با نوشته‌های ایگناتیوس دانلی تفسیری تاریخی از داستان افلاطون ارائه کرد، مکان‌های متعددی برای آتلانتیس حدس زده شده‌اند.....
شمع ترا پروانه من عشق ترا افسانه من گنج ترا ویرانه من هذا جنون العاشقین
بتان سیمبر با روی چون ماه بیفگندند از تن جامه در راه
این روستا در دهستان گنج‌آباد قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶ نفر (۵خانوار) بوده‌است.
که این کشتن نه کار پادشاهست که این شهزاده بی شک بی گناهست