گلف
معنی کلمه گلف در لغت نامه دهخدا

گلف

معنی کلمه گلف در لغت نامه دهخدا

گلف. [ گ ُ ل َ ] ( اِ ) نام گلی است مشابه گل سرخ. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
گلف. [ گ ُ ] ( انگلیسی ، اِ ) نام بازیی است و آن عبارت از زدن به توپ کوچکی است که دارای حالت ارتجاعی است و آنرا با چماقی که به نام گلف کلوب می خوانند بازی میکنند. و سر آن از چوب یا آهن است و دارای یک عده سوراخها ( که معمولاً عدد آنها 9 یا 18 ) است که در فاصله های مختلف روی یک خط سیریا حلقه زنجیر قرار دارند و دارای موانع طبیعی یا مصنوعی است که آنها را با ضربه هایی بطور نامنظم قرارداده اند، موضوع بازی این است که باید توپ در هر یک از این سوراخها با چند ضربه که ممکن است داخل شود.

معنی کلمه گلف در فرهنگ معین

(گُ ) [ انگ . ] (اِ. ) نوعی بازی شبیه به چوگان که در آن با چوبی سرکج به توپ ضربه می زنند تا وارد چاله ای بشود که در زمین تعبیه شده است .

معنی کلمه گلف در فرهنگ عمید

نوعی ورزش با گوی و چوگان در میدان وسیع که در زمین آن سوراخ های کوچکی حفر شده و هر بازیکنی باید در ضمن راندن توپ در طول میدان آن را در هر یک از سوراخ ها وارد کند.

معنی کلمه گلف در فرهنگ فارسی

( اسم ) قسمی بازی و آن عبارت است از زدن به توپ کوچکی که دارای حالت ارتجاعی است بوسیل. چوبی بنام گلف کلاب . سر چوب مذکور از چوب یا آهن ساخته شده . زمین بازی دارای یک عده سوراخ ( معمولا ۹ تا ۱۸ ) است که در فاصله های مختلف روی یک خط سیر یا حلق. زنجیر قرار دارد و دارای موانع طبیعی یا مصنوعی است . بازی کن باید توپ را در هر یک از این سوراخها با چند ضربه که ممکن باشد داخل کند .
نام گلی است مشایه گل سرخ .

معنی کلمه گلف در فرهنگستان زبان و ادب

[حمل ونقل هوایی] ← گوی چال

معنی کلمه گلف در دانشنامه عمومی

گُلْف یا گوی چال یکی از بازی یا ورزش فضای آزاد است که در آن بازیکنان به طور فردی یا تیمی به وسیله چوبهای گوناگون ویژه ای توپ گلف را درون سوراخی در زمین می اندازند. در آیین نامه بازی گلف این بازی را اینگونه تعریف کرده اند: «گلف پرتاب یک توپ از نقطه نخست بازی به درون یک سوراخ است که به وسیله یک یا چند ضربه پیاپی و بر طبق قانون های ویژه ای صورت گرفته باشد. »
خاستگاه گلف سرزمین اسکاتلند است. این بازی از چندین سده پیش در بریتانیا بازی می شده است. مشهورترین و قدیمی ترین زمین گلف جهان در شهر سنت اندروز در اسکاتلند قرار دارد و نخستین آیین نامهٔ رسمی این رشته در شهر ادینبورگ پایتخت اسکاتلند نوشته شده است. واژهٔ «گلف» که از سدهٔ ۱۶ میلادی برای این بازی به کار می رود از واژه های قدیمی اسکاتلندی «Golve» و «Goff» گرفته شده که در پایه گرفته شده از واژهٔ آلمانی میان سده ای «Kolf» بوده است. این واژه «kolf» به چم باشگاه است. این بازی با اینکه معمولاً به عنوان بازی مرفّهان و نخبگان به شمار می آید، امروزه در میان طبقات دیگر هم طرفدار یافته و بازیگران بیشتری را از سراسر جهان به خود جلب می کند.
زمین گلف حدود سی یا چهل هزار متر مربع وسعت دارد. برای بازی گلف کفش ویژهٔ میخداری نیاز است تا به هنگام ضربه زدن پای بازیکن نچرخد. لباس گلف هم برای راحتی حرکت بدن و از جنس مخصوص درست شده است. برای گلف بازی ساک ویژه ای نیاز است تا چهارده چوب گلف را در خود جای دهد. این ساک در زیر خود چرخ هایی دارد که به گلف باز اجازه می دهد تا ساک و چوب های خود را به راحتی در سراسر زمین به همراه ببرد. هر کدام از این چوب ها برای زدن ضربه های گوناگونی بکار می روند. هر بازی گلف میان چهار تا پنج ساعت طول می کشد و دارای قانون های خودش است.
نخستین زمین گلف کشور در شهر مسجد سلیمان توسط انگلیسی ها انحصاراً برای پرسنل خود پایه گذاری شد. و پس از خروج انگلیسی ها به ایران واگذار شد. یکمین زمین چمن گلف کشور ایران در مجموعهٔ ثامن شهر مشهد با مدیریت خانم بیتا طاهری احداث گردید.
تا پیش از سال ۱۳۷۴ گلف در ایران فدراسیون نداشت و از آن سال فدراسیون گلف تشکیل شد و از سال ۸۳ عیسی اسحاقی، سخنگو و معاون پیشین سازمان تربیت بدنی ریاست آن را برعهده دارد. [ نیازمند منبع]
در سال ۱۳۸۳ حدود ۲۰۰ گلف باز در ایران مشغول به بازی بودند و هم اکنون تعداد بازیکنان به ۱۵ هزار نفر رسیده است. در بخش قهرمانی نیز لیگ گلف در دو گروه پیشرفته و نیمه پیشرفته با حضور ۱۲ تیم برگزار می شود[ نیازمند منبع]

معنی کلمه گلف در دانشنامه آزاد فارسی

گُلْف (golf)
گُلْف
نوعی بازی میدانی با توپی مغز لاستیکی و چوبی فلزی یا چوبی. توپ باید با ضرباتی به داخل حفره ای برود. در اولین ضربه برای هر حفره، توپ از روی پایه ای T مانند که توپ را قدری از زمین بالاتر نگه می دارد نواخته می شود. ضربات بعدی از روی زمین زده می شوند. بیشتر زمین های گلف دارای ۱۸ حفره اند و کمابیش ۵۵۰۰ متر طول دارند. گلف در قرن ۱۵م در اسکاتلند متولد شد. مسابقات عمدۀ گلف جهان عبارت اند از رقابت های آزاد بریتانیا (اولین بار در ۱۸۶۰)، آزاد امریکا (اولین بار در ۱۸۹۵)، استادان (مسترز) امریکا (اولین بار در ۱۹۳۴) و اتحادیۀ گلف بازان حرفه ای امریکا (پی جی اِی) (اولین بار در ۱۹۱۶). مسابقات دیگر گلف عبارت اند از جام آلفرد دانهیل که از تیم های سه نفره تشکیل می شود و از ۱۹۸۵ برگزار شده است؛ جام جهانی گلف که از تیم های دو نفره تشکیل می شود و سالانه از ۱۹۵۳ تاکنون برگزار شده است؛ جام رایدر که از ۱۹۲۷ آغاز شده و یک سال در میان در امریکا و اروپا برگزار می شود. جام سولهیم که شکل دیگری از جام رایدر است از ۱۹۹۰ برای زنان برگزار شده است.

معنی کلمه گلف در ویکی واژه

چاله، چاله‌کوچک از همان چاله‌ای که توپ گلف در آن می‌افتد.
در گذشته اکثر خانه‌ها محل طبخ نان داشتند که قریبان گفته می‌‌شد در این محل تنور تعبیه می‌شد و برای تامین اکسیژن آتش تنور سوراخی جهت ورود هوا به ته تنور پیش‌بینی می‌شد که گربه‌رو و به گویش بهاری گلُف گفته می‌شد.
نوعی بازی شبیه به چوگان که در آن با چوبی سرکج به توپ ضربه می‌زنند تا وارد چاله‌ای بشود که در زمین تعبیه شده‌

جملاتی از کاربرد کلمه گلف

گر حجاب از دیدنش مانع نبودش پس چرا ساخت پیش چهره گلفام حایل دست و رفت
خون دل است باده گلفام عاشقان چون لاله داغدار بود کام عاشقان
خردپرداز و مستی‌بخش و دیرین صفاپرورد و عنربوی و گلفام
آدیداس یک هلدینگ است و شرکت تولید پوشاک ورزشی ریبوک، شرکت لوازم گلف تیلورمید و شرکت راک پورت زیرمجموعه‌های آن به‌شمار می‌آیند. آدیداس بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم ورزشی در اروپا و پس از نایکی دومین تولیدکننده بزرگ لوازم ورزشی در جهان می‌باشد.
گلفاند ترجیح نداد که یک شغل آکادمیک را دنبال کند بلکه به دنبال شروع یک شغل سیاسی بود که هم به او کمک مالی کند و هم در خدمت سوسیالیسم باشد. گلفاند که از عقب ماندگی روسیه در کشاورزی و افق‌های محدود سیاسی در آنجا بیگانه شده بود، به آلمان نقل مکان کرد، به حزب سوسیال دمکرات پیوست و با رزا لوکزامبورگ انقلابی آلمان دوست شد.
می روشن گهران چهره گلفام بود نقل صاحب نظران چشم چو بادام بود
گلف بازان در مرکز گلف ریورساید در خیابان نیوزوم بازی می‌کنند.
در آتش پیکر آن سرو گلفام خیالش بود گویی در دل رام
پس از آزادی از زندان، در چند پروژه امنیتی مانند سیستم‌عامل ساب‌گراف در سال ۲۰۱۷ مشارکت کرد. او یک گلف‌باز خبره و طرفدار انیمه‌های مبهم است.
نماید سرمه را بیهوشدارو نرگس مستش عرق راچشم قربانی کند رخسار گلفامش
بفرمود تا تاج زرین و تخت نهادند زیر گلفشان درخت
گل به زیر قطرهٔ باران تو گویی لعبتی است کز خجالت خُوی همی بر روی‌گلفام آورد
بیدل درین‌ بهار ثمرهاست گلفشان ما هم به وهم خویش دماغی رسیده‌ایم
رانولف (دیمون)، قهرمان گلف و پسر محبوب جورجیاست که بعد از شرکت کردن در جنگ جهانی اول، دیگر آن آدم سابق نیست. آدله (ترون) که دوست دختر سابق وی بوده، برای رونق دادن دوباره به شهر، تصمیم میگیرد که مسابقه گلفی برگزار کند و از رانولف بخواهد به عنوان نماینده مردم این شهر، در مسابقات شرکت کند اما رانولف دیگر بخودش ایمان ندارد تا اینکه ونس (اسمیت) وی را ملاقات میکند و تصمیم میگیرد مربی رانولف شود...
همچو شبنم، تا زبرگ عیش لبریزست باغ دیده خود آب ده ازروی گلفام نشاط