گرانول

معنی کلمه گرانول در لغت نامه دهخدا

گرانول. [ گ ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) حب های ریزی هستند به وزن 2 تا 5 سانتیگرم که محتوی آلکابوئیدها یا داروهائی است که مقدار استعمالشان خیلی کم و دقیق است. ( بین یک دهم میلی گرم تا یک میلی گرم ). گرانولهای اسید ارسینو و سولفات دو استریکنین هر یک محتوی یک میلی گرم و گرانول سولفات داسرویین محتوی یک چهارم میلی گرم تا یک میلی گرم و گرانولهای اکونیتین و دیژیتالین و استروفانتین هر یک محتوی یک میلی گرم است. ( کتاب درمانشناسی ج 1 ). گرانولها را با گرد صمغ عربی و گرد لاکتوز و شربت ساده تهیه میکنند و دو نوع میباشند: 1- گرانولهائی که یک میلیگرم ماده دارویی در بردارند و شامل : گرانولهای اسید آرسینو، سولفات آتروبین و سولفات استرکنین میباشند. 2- گرانولهایی که هر کدام یک دهم میلی گرم ماده دارویی در خود دارد و آنها را با گردهای یک صدم تهیه میکنند و صورتی رنگ میباشند، مانند: گرانولهای ازتات اکونی تین ، آکونی تین و دیژیتالین. برای تهیه گرانولها،ماده فعال دارویی را با کمی لاکتوز با دقت مخلوط میکنند و سپس بقیه لاکتوز را می افزایند و خوب مخلوط مینمایند تا متحدالشکل شود، بعد گرد صمغ را اضافه میکنند و مقدار کافی شربت می افزایند تا توده خمیری شکلی حاصل شود، سپس آن را به صورت گرانول درمی آورند. ( از کتاب کارآموزی داروسازی تألیف جواد جنیدی ص 105 ).

معنی کلمه گرانول در فرهنگ عمید

دانۀ ریز، دانۀ کوچک، حب کوچک.

معنی کلمه گرانول در فرهنگ فارسی

( اسم ) حبهای بسیار کوچک کم و بیش بحجم یک ماش که معمولا محتوی مواد موثر قوی هستند ( مانند گرانولهای استریکینین که ماد. موثر آن سولفات دو استیکینین است ) وزن گرانولها از حبها کمتر و در حدود ۵ تا ۶ گرم است . مواد بی اثری که برای تهی. گرانولها بکار میروند عبارتند از : گردلاکتوز و صمغ عربی و شربت ساده .

جملاتی از کاربرد کلمه گرانول

ترکیبات آمیدی لیپوفیلیک، آلکامیدها و مشتقات کافئیک اسید از جمله شیکوریک اسید موجود در عصاره گیاه سرخارگل سبب افزایش فعالیت فاگوسیتوزی به ویژه در سلول‌های پلی مورفو نوکلئو نوتروفیل گرانولوسیت می‌گردند.
او چه به عنوان یک دانشمند و چه به‌عنوان رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، مشارکت‌های برجسته‌ای در زمینهٔ پژوهش‌های اچ‌آی‌وی/ایدز و سایر بیماری‌های نقص ایمنی و بیماری‌های عفونی و مسری دارد. وی چندین روش درمانی برای بیماری‌های پلی‌آرتریت ندوزا، گرانولوماتوز وگنر و گرانولوماتوز لنمفوماتوئید ارائه کرده‌است.
در هنگام استفاده از گرانول‌های نو و بازیافتی با مشکل رطوبت در مواد اولیه سر و کار داریم که باعث ایجاد حباب در محصول نهایی و سوراخ شدن آن و ایجاد صداهای ناهنجار در خط تولید می‌گردد.