گامت

معنی کلمه گامت در لغت نامه دهخدا

گامت. [ م ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) نام هر یک از سلولهای جنسی در گیاهان و جانوران ، تولید مثل و بقای نسل بوسیله دو سلول مولد نر و ماده به نام گامت صورت میگیرد و معمولاً گامت ماده [ در گیاهان بنام اُئوسفِر ] درشت تر است ثابت مانده و گامت نر برای تشکیل تخم بجانب او متوجه میگردد. تولید مثل مزبور را که در نباتات عالی صورت می گیرد هتروگامی مینامند. بالعکس در نباتات پست دو گامت مولد تخم از حیث ساختمان و شکل با یکدیگر مشابه اند و از این جهت تولید مثل آن ها را ایزوگامی می نامند تشکیل تخم یعنی حرکت گامت نر بجانب گامت ماده در گیاهان شامل سه دوره است : دوره اول - گرده افشانی. دوره دوم - تندیدن یا جوانه زدن دانه گرده. دوره سوم - لقاح. رجوع به گیاه شناسی تشریح عمومی ثابتی ص 483، 495، 501 شود.

معنی کلمه گامت در فرهنگ معین

(مِ ) [ فر. ] (اِ. ) هر یک از سلول های جنسی گیاهان یا جانوران .

معنی کلمه گامت در فرهنگ عمید

هر یک از سلول های جنسی نر و ماده که در تولید مثل به کار می رود.

معنی کلمه گامت در فرهنگ فارسی

سلولهای مخصوص تولیدمثل، یاخته تناسلی، گامت نررااسپرماتوزوئیدوگامت ماده رااوول میگویند
( اسم ) هر یک از سلولهای جنسی گیاهان یا جانوران .

معنی کلمه گامت در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:یاخته جنسی

معنی کلمه گامت در ویکی واژه

هر یک از سلول‌های جنسی گیاهان یا جانوران.

جملاتی از کاربرد کلمه گامت

تا در این وادی تو هستی گام زن آخرین گامت در آن باشد وطن
در شاهراه دوران با عزم تیزگامت گردون چه گفت گفتا من تابعم تقدم
هر روز به چرخ روی خورشید زرد است ز رشک نقش گامت
عشق فراخ گامت در دل نهاد پایی بر میهمان شادی غم تنگ کرد جا را
سرکار محمد امین میرزا را نیز که رامش مغز و هوش است و چهر دلارا و گفت اندوه کاهش فروغ افزای دیده و پیرایه آرای گوش، تاخت زده و تاراج شده بازآمد. شنیدم هم از دید منش راز است و هم به دیدار تو نیاز. هر هنگامت انداز دیدن و مهر پرسیدن وی خواست آگاهی فرست، که من نیز از جان و دل همراهی خواهم کرد و جز دریافت دیدارش اگر خود فر پادشاهی باشد و فرمان ماه تا ماهی زیان و تباهی خواهم انگاشت. این نگارش نا زیبا و گزارش ناشیوا را جز آنکه پارسی دشوار است و شبرنگ خامه را در سنگلاخ فرهنگ دری پای پویه سست و ناستوار، پوزش های دل پسند و سخن های هوش پذیر دارم. باور نداری بخواه تا بپویم و بپرس تا بگویم.
آنتریدیوم یک ساختار یا اندام هاپلوئید تولیدکننده و حاوی گامت‌های نر است (به، نام آنتروزوئید، معادل اسپرم). شکل جمع این واژه، آنتریدیا است و ساختاری که یک یا چند آنتریدیا را در خود جای دهد، آندروسیوم نامیده می‌شود. آندروسیوم همچنین اصطلاح کلی و حالت جمع برای پرچم گیاهان گل‌دار است.
تقریباً در همه جنینوفی‌ها، از جمله بیشتر ژیمواسپرم‌ها و تمام آنژیواسپرم‌ها، گامتوفیت‌های مذکر (دانه گرده) حالت اصلی پراکندگی است، به عنوان مثال از طریق گرده افشانی از طریق باد یا بوسیله حشرات، این راهی است برای بی‌نیاز شدن به آب برای عبور از شکاف بین زن و مرد است. هر دانه گرده حاوی یک سلول اسپرماتوژن (مولد) است. هنگامی که گرده بر روی گیرندهٔ یک گل فرود می‌آید، جوانه می‌زند و رشد می‌کند لوله گرده را از طریق کارپ شروع می‌کند. قبل از رسیدن لوله به تخمک، هسته سلول مولد موجود در دانه گرده تقسیم می‌شود و باعث ایجاد دو هسته اسپرم می‌شود که سپس از طریق لوله به داخل تخمک برای لقاح تخلیه می‌شوند.
زنبیل طلب بر سر جان و دل نه دریوزه کن از درش که گامت باشد
چو برخاک رهی افتد گذارت نهم آنجا جبین بر نقش گامت
رانت مگر آهنست و گامت فولاد جانت مگر خاره است و جسمت مرمر
تقدیر به عزم تیز گامت ماند روزی به عطا دادن عامت ماند
بدست بخششت این هفت قصر یک قبضه بپای رفعت این نه سپهر یک گامت