گاما
معنی کلمه گاما در لغت نامه دهخدا

گاما

معنی کلمه گاما در لغت نامه دهخدا

گاما. ( اِ ) حرف سوم از الفبای یونانی ( g ) و نام حرف غ در همین زبان است و به عربی غما گویند. ( فهرست ابن الندیم ص 24 ). || نام حرف سیم از حروف فلکی است و آن علامت ستاره قدر سیم صور فلکی است و صورت آن این است :gگاماگاما. ( اِ ) از مقادیر ایران قدیم ،معادل 32 سانتیمتر امروز. ( ایران باستان ص 1498 ).

معنی کلمه گاما در فرهنگ معین

[ یو. ] (اِ. ) ۱ - حرف سوم از الفبای یونانی که بدین صورت نویسند: ~. ۲ - یک میلیونم گرم . ۳ - واحد شدت مغناطیسی .

معنی کلمه گاما در فرهنگ عمید

حرف سوم الفبای یونانی.

معنی کلمه گاما در فرهنگ فارسی

واسکودو دریانورد پرتغالی ( و. سین ۱۴۶۹ - ف. ۱۵۲۴ م . ) وی بسال ۱۴۹۷ در زمان سلطنت مانوئل خوشبخت بفرماندهی چهار کشتی و صد و شصت ملاح از دور افریقا بسوی هند حرکت کرد . گاما در ۲۲ نوامبر سال ۱۴۹۷ م دماغه [ امید نیک ] را کشف کرد و در ساحل شرقی افریقا پیش رفت و در کیلوا لنگر انداخت و سرزمین موزامبیک را تصرف و مستعمره پرتغال کرد سپس بسواحل مالابار رسید . در این هنگام مانوئل ویرا به دریاسالاری هند معین کرد . گاما نمایندگیهای بازرگانی در سواحل دکن بر قرار کرد و حاکمیت پادشاه پرتغالها را بر بخشی از هند گسترش داد . وی در سال ۱۵٠۳ به لیسبن ( لشبونه ) برگشت و طی بیست سال فعالیتی نکرد . بسال ۱۵۲۴ نایب السلطنه هند شد و در همان سال در کوشین در گذشت . وقایع سفرها و اکتشافات وی در کتابی بسال ۱۵۵۱ بوسیله کاستانهدا انتشار یافته .
( اسم ) ۱ - حرف سوم از الفبای یونانی که بدین صورت نویسند : ۲ - نام حرف سوم از حروف فلکی و آن علامت ستار. قدر سوم صور فلکی است و علامت آن نیز است . ۳ - واحدیست برای وزن دارو های دقیق و مهم . هر صد گاما تقریبا برابر ۱/۱٠٠٠٠ گرم است .
معادل سی و دو سانتیمتر امروز

معنی کلمه گاما در دانشنامه عمومی

گاما (بخش فدرال). گاما ( به پرتغالی: Gama ) یک منطقهٔ مسکونی در برزیل است که در ناحیه فدرال ( برزیل ) واقع شده است. گاما ۲۷٫۶۳۴ کیلومتر مربع مساحت و ۱۲۷٬۱۲۱ نفر جمعیت دارد و ۱٬۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
گاما (چاد). گاما ( به عربی: قاما ) یک منطقهٔ مسکونی در چاد است که در حجر لمیس واقع شده است.
گاما (حرف). گامّا ( بزرگ: Γ، کوچک:γ; ( به یونانی: Γάμμα ) ) سومین حرف الفبای یونانی است که از حرف فنیقی گیمل ( 𐤂 ) برگرفته شده است. حروف C و G و حرف سیریلیک Г و گ با قوس بالا ( گ ) برگرفته از این حرف هستند. حرف همسنگ آن در الفبای پارسی گ است.
گاما معمولاً به عنوان متغیر در ریاضی و فیزیک به کار می رود. و به طور خاص از واپاشی گاما ( پرتو گاما ) در فیزیک هسته ای و عامل لورنس در نسبیت عام می توان مثال زد. در ریاضیات از تابع گاما نیز استفاده می شود.
• حروف یونانی
• نمادهای آوانگاری
• مقاله های دارای واژگان به زبان یونانی
• پیوند رده انبار که به صورت محلی تعریف شده است
گاما (فیلم ۱۹۷۹). گاما ( به هندی: Sargam ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۹ و به کارگردانی کاسیناتونی ویسوانت است. در این فیلم بازیگرانی همچون ریشی کاپور، جایا پرادا، شاشیکالا، لیلا میشارا، شاکتی کاپور، آریونا ایرانی و آسرانی ایفای نقش کرده اند.
گاما (ماهواره). گاما ( به انگلیسی: Gamma ) یک تلسکوپ پرتوی گاما متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود که در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۰ به مدار زمین در ارتفاع ۳۷۵ کیلومتری ارسال شد. ماموریت این تلسکوپ که پروژه ای مشترک میان شوروی و فرانسه بود، حدود ۲ سال به طول انجامید.
گاما (کوندینامارکا). گاما ( انگلیسی: Gama, Cundinamarca ) نام یک منطقه مسکونی در کلمبیا است.
معنی کلمه گاما در فرهنگ معین
معنی کلمه گاما در فرهنگ عمید
معنی کلمه گاما در فرهنگ فارسی
معنی کلمه گاما در دانشنامه عمومی

معنی کلمه گاما در دانشنامه آزاد فارسی

نمادی برای فوتون (γ) و نیز پیشوندی برای نشان دادنِ یک میکروگرم، برابر با یک میلیونیم (۶-۱۰) گِرم که امروزه به این معنی رایج نیست.

معنی کلمه گاما در ویکی واژه

حرف سوم از الفبای یونانی که بدین صورت نویسند: ~.
یک میلیونم گرم.
واحد شدت مغناطیسی.

جملاتی از کاربرد کلمه گاما

الویس پریسلی و چاک بری از پیشگامان راک اند رول در اواسط دههٔ ۱۹۵۰ بودند. بندهای راک مانند متالیکا، ایگلز و اروسمیث نامشان در میان پرفروش‌ترین هنرمندان جهان قرار گرفته است. باب دیلن در دههٔ ۱۹۶۰ در حین احیای فولک ظهور کرد و به یکی از مشهورترین ترانه‌سرایان آمریکا بدل شد و جیمز براون توسعهٔ فانک را هدایت کرد.
وی به عنوان سرمربی در سال ۱۹۹۸ واسکو دوگاما را قهرمان جام لیبرتادورس کرد.
قضا در کارها اندازه هر کس نگه دارد به قطع وادی غم می گمارد تیزگامان را
دیاگو (بازیکن فوتبال) در تیم‌های فوتبال واسکو دوگاما ، پالمیراس، فلامینگو، کورینتیانس، واسکو دوگاما و فیورنتینا سابقهٔ حضور دارد.
هوش بجای آور و به دست سفیهان خیره لگامت مده چو سست لگامان
چون شام سیاه کاسه رنگان چون صبح دوم فراخ گامان
«رُبَما یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا» ای بسا هنگاما که دوست بود و آرزو بود ناگرویدگان را، «لَوْ کانُوا مُسْلِمِینَ (۲)» اگر مسلمان بودندی. «ذَرْهُمْ» گذار ایشان را، «یَأْکُلُوا وَ یَتَمَتَّعُوا» تا می‌خورند و کام می‌رانند، «وَ یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ» و دراز دیدن عمر ایشان را مشغول میدارد، «فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ (۳)» تا آن گه که آگاه شوند.
به این ترتیب ناحیه مورد نظر شامل نیمه غربی استان لرستان فعلی از حدود پل هرو در شرق تا مرز استان ایلام در غرب و از گاماسیاب در جنوب شهرستان نهاوند در شمال تا رود دز در شمال خوزستان در جنوب می‌شود. این منبع همچنین تنها مرکز شهری ناحیه لرستان را خرم‌آباد ذکر کرده‌است: