کوکا
معنی کلمه کوکا در لغت نامه دهخدا

کوکا

معنی کلمه کوکا در لغت نامه دهخدا

کوکا.[ ک َ ] ( هزوارش ، اِ ) بر وزن و معنی غوغا باشد که صدا و آواز بسیار بلند است. ( برهان ). به معنی آواز بلندو در فرهنگ رشیدی به ضم نوشته. اصح به فتح است ، زیرا که این همان غوغا و فریاد است که غین با کاف تبدیل یافته چنانکه کیقباد ( ظ: قباد ) کواد شده... و به کاف فارسی بهتر است. ( آنندراج ). صدا و آواز بسیار بلندو غوغا. ( ناظم الاطباء ). آواز بلند و شاید اصل غوغاءعرب همین کلمه باشد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). رجوع به کوک ( معنی دوم ) شود. || یکی از نامهای ماه هم هست که عربان قمر خوانند. ( برهان ). نامی از نامهای ماه. ( فرهنگ رشیدی ). ماه و قمر. ( ناظم الاطباء ). نامی است از نامهای ماه. این معنی از کتاب زند مرقوم است. ( فرهنگ جهانگیری ). هزوارش کوکا ( ماه ). ( حاشیه برهان چ معین ).
کوکا. [ ک ُ ] ( اِ ) نامی است اسپانیولی که از زبان بومیان آرژانتینی گرفته شده است. درختچه ای است از گیاهان بومی پرو که از آن کوکائین تهیه کنند. مدخل استخراج شده از برگ این گیاه را هم نامند. ( از لاروس ). درختچه ای است به ارتفاع بین یک تا سه متر از تیره کتانیان ، دارای ریشه های منشعب و ساقه صاف و به رنگ مایل به سفید و شاخه های راست و متعدد. برگهای آن متناوب و ساده و کامل و بیضوی و نوک تیز به درازی 4 تا 8 سانتیمتر و به رنگ سبز شفاف در سطح فوقانی پهنک است. برگهای این گیاه دارای بوی چای و طعم تلخ و قابض است. گلهای آن کوچک و منظم و به رنگ زرد مایل به سفید می باشد و شامل 5 کاسبرگ و 5 گلبرگ آزاد و 10 پرچم متصل بهم در قاعده است. در برگ کوکا یک تانن به نام اسید کوکاتانیک و سه آلکالوییدبه نام کوکایین و تروکزیلین و سینامیل کوکایین وجود دارد. خشب الاحمر کهوکا. کوهکا. کوکاآغاجی. ( فرهنگ فارسی معین ). کوکا، برگ خشک شده درخت کوچکی است به نام ارتسیرو کسیلوم کوکا. این درخت بومی کشورهای پرو و بولیوی است ، ولی از پنجاه سال قبل در ممالک آمریکای جنوبی و جزایر سیلان و جاوه زراعت می شود و امروزه چهل درصد صادرات این محصول از جاوه است. هندوهای ممالک بولیوی و پرو و مکزیک و نواحی آمریکای جنوبی از قدیم الایام برگهای این نبات رابرای تخفیف گرسنگی و تحریک قوا می جویدند و به استعمال آن اعتیاد داشتند. هندوها پس از جویدن این برگها برای تحمل کارهای سخت طاقت مخصوص پیدا می کنند. اروپاییان پس از کشف قاره آمریکا کوکا را شناختند ولیکن تا نیمه دوم قرن گذشته آن را استعمال نمی کردند. از سال 1859 م. تحقیقات و مطالعات درباره این درخت شروع شد و به خواص و موارد استعمال آن معرفت حاصل گردید. برگ کوکا محتوی آلکالوییدهای متعددی است که مهمترین آنها کوکایین است. ( از درمانشناسی تألیف محمدعلی غربی ج 1 ص 105 ). رجوع به مدخل بعد، کارآموزی داروسازی ص 190 و درمانشناسی تألیف عطائی ج 2 ص 803 شود.

معنی کلمه کوکا در فرهنگ معین

(کُ ) [ فر. ] (اِ. ) درختچه ای از تیرة کتانیان که از برگ های آن در امور پزشکی استفاده می شود و کوکایین هم از آن گرفته می شود. برگ های خشک شدة آن مانند چای است و هنگام جویدن اثری مانند توتون دارد.

معنی کلمه کوکا در فرهنگ عمید

درختچۀ بومی امریکای جنوبی با گل های کوچک و زرد که از برگ های آن کوکائین استخراج می شود.

معنی کلمه کوکا در فرهنگ فارسی

( اسم ) درختچه ایست بارتفاع بین یک تا سه متر از تیر. کتانیان دارای ریشه های منشعب و ساقه صاف و برنگ مایل بسفید و شاخه های راست و متعدد . برگهای آن متناوب و ساده و کامل و بیضوی و نوک تیز بدرازای ۴ تا ۸ سانتیمتر و برنگ سبز شفاف در سطح فوقانی پهنک است . برگهای این گیاه دارای بوی چای و طعم تلخ و قابض است . گلهای آن کوچک و منظم و برنگ زرد مایل بسفید میباشد و شامل ۵ کاسبرگ و ۵ گلبرگ آزاد و ۱٠ پرچم متصل بهم در قاعده است . در برگ کوکا یک تانن بنام کوکائین و تروکزیلین و سینامیل کوکائین وجود دارد خشب الاحمر کهوکا کوهکا کوکا آغاجی .
بر وزن و معنی غوغا باشد که صدا و آواز بسیار بلند است .یا یکی از نامهای ماه هم هست که عربان قمر خوانند .

معنی کلمه کوکا در دانشنامه عمومی

کوکا به هر یک از چهار گیاه زراعی موجود در خانواده اریتروکسیلاسه ( Erythroxylaceae ) و بومی غرب آمریکای جنوبی گفته می شود. این گیاهان به دلیل دارا بودن ترکیب آلکالوئیدی کوکائین مورد توجه هستند. این گیاهان را در کشورهای پرو، آرژانتین، کلمبیا، بولیوی و اکوادور کشت می کنند. شرکت کوکاکولا طی سال های ۱۸۸۵ تا ۱۹۰۳ از عصارهٔ برگ این گیاه در محصولات و تولیدات خود استفاده می کرد. استخراج کوکائین خالص از گیاهان کوکا فرایندی نسبتاً ساده بوده و این فرایند با روش استخراج اسید–باز قابل انجام است. این روش نیاز به چند ترکیب و محلول شیمیایی دارد.
کوکا (بازیکن فوتبال). کوکا ( به پرتغالی: Alexi Stival ) بازیکن بازنشسته فوتبال در پست مهاجم اهل برزیل است که در شهر کوریتیبا و در تاریخ ۷ ژوئن ۱۹۶۳ به دنیا آمده است.
کوکا در تیم های فوتبال گرمیو، رئال وایادولید، اینترناسیونال، پالمیراس، سانتوس و شاپه کوئنزه سابقهٔ حضور دارد.
کوکا (مجارستان). کوکا ( به مجاری: Kóka ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه نادی کاتا واقع شده است. کوکا ۴۴٫۳۶ کیلومتر مربع مساحت و ۴٬۵۰۸ نفر جمعیت دارد.
کوکا (کونگوسی). کوکا شهری در شهرستان کونگوسی در استان بام در بورکینافاسوی شمالی است و جمعیت آن ۸۰۰ نفر است.
کوکا (کوکا). کوکا شهری در شهرستان کوکا در استان بانوا در بورکینافاسوی غربی است.
معنی کلمه کوکا در فرهنگ معین
معنی کلمه کوکا در فرهنگ عمید
معنی کلمه کوکا در فرهنگ فارسی

معنی کلمه کوکا در دانشنامه آزاد فارسی

کوکا (coca)
درختچه ای در امریکای جنوبی، از خانوادۀ کوکا، با نام علمی Erythroxylon coca. برگ های خشک آن منبع داروی مخدر کوکائین است. سرخ پوستان آند آن را مقدس می شمردند.

معنی کلمه کوکا در ویکی واژه

درختچه‌ای از تیرة کتانیان که از برگ‌های آن در امور پزشکی استفاده می‌شود و کوکایین هم از آن گرفته می‌شود. برگ‌های خشک شدة آن مانند چای است و هنگام جویدن اثری مانند توتون دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه کوکا

بدی کردند و نیکی با تن خویش تو نیکوکار باش و بد میندیش
و احسان نیکوکاری باشد که معامل را در آن منفعتی باشد و بر تو واجب نبود و درجه احسان به شش وجه حاصل آید:
توسعه اجتماعی و اقتصادی در کشورها بدون کاهش فاصله اجتماعی، فقر و بهبود شرایط زندگی طبقات مختلف جامعه تحقق پیدا نمی‌کند. اتاق تهران در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی را در حوزه مسئولیت اجتماعی اجرایی کرده‌است که از آن جمله می‌توان به پویش حمایت از مراکز درمانی و توزیع کالاها و تجهیزات پزشکی همچون ونتیلاتور در دوران کرونا و توزیع بسته‌های معیشتی به نیازمندان اشاره کرد. در اتاق تهران ستاد کرونای استان تهران با ریاست رئیس اتاق تهران ایجاد شد و به بیش از ۲۷۰ مرکز درمانی در ۲۷ استان کشور، امدادرسانی جهت مقابله با همه‌گیری کرونا صورت گرفت. کمپین نفس نیز با هدف امدادرسانی به مراکز درمانی و با مشارکت تشکل‌ها و فعالان اقتصادی نیکوکار شروع به کار کرد.
قوله تعالی: وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً ای: احکم دینا ممّن اخلص عمله للَّه، و فوّض امره الیه، وَ هُوَ مُحْسِنٌ ای: موحّد للَّه، محسن الی خلقه، وَ اتَّبَعَ دین اللَّه الّذی بعث به محمدا. میگوید: کیست دیندار و پسندیده‌تر از آن کس که عمل خود از شرک و ریا پاک کند، و کار خود باللَّه باز گذارد، و اللَّه را کارساز و کار ران خود داند؟ و آن گه با خلق خدا نیکوکار بود و مهربان، بر پی آن دین ایستد که محمد را بآن دین فرستاد، و آن دین ابراهیم است و ملّت وی. ملّت ابراهیم در ملّت محمد داخل است. هر که بملّت محمد اقرار دهد، اتّباع ملّت ابراهیم کرد.
وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا و ایشان که میکوشند از بهر ما لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا براستی که ایشان را راه نمائیم راههای خویش وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ (۶۹) و براستی که اللَّه با نیکوکاران است.
چه سازم میبباید ترک جان گفت کسی کوکاین سخن با او توان گفت
بپایان آمد این قصیده غرّاء چون دیبا در او سخنان شیرین با معنی دست در گردن یکدیگر زده‌ . و اگر این فاضل از روزگار ستمکار داد یابد و پادشاهی طبع او را به نیکوکاری مدد دهد، چنانکه یافتند استادان عصرها چون عنصری و عسجدی و زینبی و فرخی، رحمة اللّه علیهم اجمعین، در سخن موی بدو نیم شکافد و دست بسیار کس در خاک مالد فانّ اللّهی تفتح اللّها، و مگر بیابد، که هنوز جوان است، وَ ما ذلِکَ عَلَی اللَّهِ بِعَزِیزٍ، و بپایان آمد این قصّه.
من چنین آزمند نومیدم از تو ای قبلهٔ نکوکاران
اقْرَأْ برخوان وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ (۳) و خداوند تو آن نیکوکار.
این فیلم که دربارهٔ زندگی «ونسان دو پل» کشیش و نیکوکار قرن هفدهم است، چالش‌های وی را در کمک به فقرا و نیازمندان، در دوران شیوع مرگ سیاه در اروپا به تصویر می‌کشد.
یا أَیُّهَا النَّاسُ ای مردمان، اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ یاد کنید نیکوکاری اللَّه بر خویشتن، هَلْ مِنْ خالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ هست آفریدگاری جز اللَّه یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ که روزی دهد شما را از آسمان و زمین، لا إِلهَ إِلَّا هُوَ نیست خدایی جز او، فَأَنَّی تُؤْفَکُونَ (۳) چون می‌برگردانند شما را از راستی.