کولاک
معنی کلمه کولاک در لغت نامه دهخدا

کولاک

معنی کلمه کولاک در لغت نامه دهخدا

کولاک. ( اِ ) به معنی دویم کولاب است که موجه عظیم باشد. ( برهان ). به معنی کلاک یعنی موج بزرگ نوشته شده. ( از آنندراج ). همان کلاک یعنی موج بزرگ. ( فرهنگ رشیدی ). موجه عظیم. ( ناظم الاطباء ). || بعضی به معنی طوفان گفته اند. ( فرهنگ رشیدی ). افاده معنی طوفان نیز می کند. ( آنندراج ). در گیلان طوفان دریا را گویند. ( حاشیه برهان چ معین ). تلاطم امواج دریا. ( فرهنگ فارسی معین ). طوفان دریا. طوفان دریایی. انقلاب در دریا. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || باد و برف. ( ناظم الاطباء ). طوفان برف و باد. انقلاب در هوا. دمه. دمق. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کولاک در فرهنگ معین

(اِ. ) طوفان دریا، موج شدید و بزرگ .

معنی کلمه کولاک در فرهنگ عمید

۱. طوفان.
۲. موج دریا.

معنی کلمه کولاک در فرهنگ فارسی

طوفان، موج دریا
( اسم ) ۱ - موج بزرگ . ۲ - تلاطم امواج دریا .

معنی کلمه کولاک در فرهنگستان زبان و ادب

{blizzard} [علوم جَوّ] وضعیت جوّی نامساعد ناشی از ریزش برف شدید و وزش باد در دماهای بسیار پایین که به برخاستن و پراکنده شدن برف از سطح زمین و کاهش دید منجر می شود

معنی کلمه کولاک در دانشنامه عمومی

کولاک یا توفان برف وضعیت جوّی نامساعد ناشی از ریزش برف شدید و وزش باد در دماهای بسیار پایین که به برخاستن و پراکنده شدن برف از سطح زمین و کاهش دید منجر می شود. کولاک توفانی از برف گردآلود، گاهی همراه با بلورهای کوچک یخ، که به وسیله باد فوق العاده شدیدی رانده شده و عملاً قدرت دید را به صفر می رساند.
کولاک تغییر ناگهانی سخت و توان فرسای هوا در زمستان ها به علت کاهش درجه هوا، بادهای قوی و بارش سنگین برف می باشد. کولاک ها، هنگامی که یک سیستم پرفشار متقابلاً با یک سیستم کم فشار برخورد می کند شکل می گیرند و همچنین حد مرز آن دو سیستم شناخته می شود، در نتیجه حرکت افقی یاسطحی هوا از ناحیه پرفشار به سمت ناحیه کم فشار می باشد.
در کولاک سال ۱۳۵۰ ایران حدود ۴۰۰۰ نفر کشته شدند که به عنوان رکوردی ثبت شد.
کولاک (فیلم ۱۹۲۳). «کولاک» ( انگلیسی: The Blizzard ) یک فیلم درام سوئدی محصول سال ۱۹۲۳ به کارگردانی موریتس استیلر با بازی آینار هانسون، مری جانسون، پائولین برونیوس و هوگو بیورنه است. عنوان اصلی سوئدی فیلم «داستان گونار هدس» است. این فیلم داستان دانشجویی را روایت می کند که تلاش می کند عمارت خانواده اش را که در معرض ورشکستگی قرار دارد، نجات دهد. این فیلم بر اساس رمان سلما لاگرلوف به نام ( داستان یک خانه نشین ) ساخته شده است.
کولاک (فیلم ۱۹۶۴). «طوفان برف» ( روسی: Метель ) یک فیلم است که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد.
کولاک (فیلم ۲۰۰۳). «طوفان برف» ( انگلیسی: Blizzard ( film ) ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی لوار بارتون است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کریستوفر پلامر، برندا بلتین، کوین پولاک، جاناتان ویلسون، و ووپی گلدبرگ اشاره کرد.
کولاک (فیلم ۲۰۰۷). کولاک ( به انگلیسی: Wind Chill ) یا باد سرد یک فیلم فراطبیعی ترسناک محصول سال ۲۰۰۷ و به کارگردانی گرگوری جیکوبز است. در این فیلم بازیگرانی همچون امیلی بلانت، آشتون هولمز، مارتین دونوان، چیلان سیمونز، ند بلامی ایفای نقش کرده اند.
این فیلم توسط شرکت بریتانیایی بلوپرینت پیکچرز تولید شد و شرکت مشترک جورج کلونی و استیون سودربرگ، بخش ایت پروداکشنز، از این پروژه حمایت مالی کرد. این فیلم با توزیع محدود در آوریل ۲۰۰۷ در ایالات متحده اکران شد، در بریتانیا و ایرلند در اوت ۲۰۰۷ منتشر شد، اما به طور مستقیم بر روری دی وی دی در اکثر بازارهای دیگر رفت.
دو دانشجوی کالج در راه بازگشت به خانه، با یکدیگر همسفر می شوند که ناگهان خودروی آنها در جاده ای دور افتاده در برف و سرما از کار می افتد و روح انسانهای ی که در آن منطقه کشته شده اند به سراغ آنها می آیند.
معنی کلمه کولاک در فرهنگ معین
معنی کلمه کولاک در فرهنگ عمید
معنی کلمه کولاک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه کولاک در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه کولاک در دانشنامه آزاد فارسی

کولاک (whiteout)
«مِه» حاصل از دانه های برف خشک. براثر وزش بادهایی قوی در دمای ۱۸- تا ۱- درجۀ سانتیگراد تشکیل می شود. سفیدی یکدست زمین و هوا سبب می شود انسان جهت را گم کند.

معنی کلمه کولاک در ویکی واژه

burrasca
طوفان دریا، موج شدید و بزرگ.

جملاتی از کاربرد کلمه کولاک

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به سابقه خشونت، جنگجوی صلح طلب، کولاک، افراد باهوش و اقیانوس آرام اشاره کرد.
شود چو چشم پرآبم هزار کشتی غرق دمی که قلزم خوناب دل زند کولاک
اسفندیار در سال ۲۰۱۹ عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال مردان جهان را کسب کرد..او هم اکنون عضو باشگاه نولیکو مازک بلژیک است. او در دوران کولاکوویچ با عملکرد خود مورد توجه وی قرار گرفت و به تیم ملی دعوت شد.
در ترجمه‌های فارسی نام او را اسکولاخ، اسکولاکس، اسکیلاس، اسکیلاگس، از مردم کاروآندا، دوکاریاند، کاریاندی و کاریندا هم نوشته‌اند.