کورش
معنی کلمه کورش در فرهنگ اسم ها

کورش

معنی کلمه کورش در فرهنگ اسم ها

اسم: کورش (پسر) (فارسی)
معنی: کوروش، نام سه تن از پادشاهان هخامنشی، کورش کبیر از مقتدر ترین پادشاهان ایران که تخت جمشید را بنا نهاد

معنی کلمه کورش در دانشنامه عمومی

کورش (داغستان). کورش ( به لاتین: Korsh ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در داغستان واقع شده است.

معنی کلمه کورش در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:کوروش

معنی کلمه کورش در ویکی واژه

کوروش
از اسامی مردانه ایرانی و نام برخی از شاهان هخامنشی. از ریشه ایرانی (هندواروپایی) کِور پدید آمده است که در حالت مصدری به معنای «تولد یافتن»، «پا به عرصه زندگی نهادن» و در حالت اسمی به معنای «فرزند، کودک، نوزاد، جوان، قهرمان» و غیره است.[۱]
از دو کلمه کو - رُش شکل گرفته و بخش نخست کلمه همان «کی» به معنی شاه است اما بخش دوم به معنی رشد است یعنی شاه هیکلی و تنومند. اوصاف یاد شده در شاهنامه با شخصیت رستم مترادف است. بُدی پنج مَرده مر او را خورش ..... بماندند مردم ازان پرورش (شاهنامه)
↑ (←پروفسور آبایف، «شرحی در پیرامون واژه‌شناسی نام‌های خاص ایرانی»، بررسی‌های تاریخی، ترجمهٔ عنایت‌الله رضا (تهران)، ش. ۷۱. مرداد و شهریور ۱۳۵۶).

جملاتی از کاربرد کلمه کورش

در گنج بگشاد کورش چنان بروی سوران، دلیران، یلان
کورش اسدی (۱۸ مرداد ۱۳۴۳–۲ تیر ۱۳۹۶) نویسنده داستان کوتاه معاصر ایرانی ویراستار و مدرس داستان‌نویسی بود. وی نگاهی جدی به داستان کوتاه داشت و در اغلب داستان‌هایش فضاهای بکری را تجربه می‌کرد.
اسکات براون در ۱۹ مهٔ ۱۹۵۸ بر اثر تصادف رانندگی در پیست اسپا-فرانکورشان در هیوزی، لیژ درگذشت.
شراب لعل می نوش من از جام زمرد گون ا س ت که زاهد افعی وقت است و میسازم بدین کورش
بهر دور و بهر کورش سرایت که در چرخست گردون ولایت
بشد دور کورش بگیتی تمام نماندی از وجز یکی نیک نام
دلش بر جوان هرا پاک سوخت که از آتش کورش آن بچه سوخت
به‌جایی که گه گاهت آید به گوش غو لشکر کورش و داریوش
بفرمود کورش شه دادگر مرا با شما جنگ نبود دگر
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به تله، ترفند، جنگ‌های پنهان، آب‌شدگی، روزگار خوش، همبستگی، همبستگی...، یانوشیک: روایتی واقعی، مأموریت افغانستان، قانون حقیقی، کارول: مردی که پاپ شد، کورشده از نور، وُلین، فرشته نیرومند، اداره ترافیک، رز، دهن‌به‌دهن، خانه تاریک، پدر متیو، ماگدا ام.، بازیافت و افسانه‌ای باستانی: آن هنگام که خورشید ایزد بود اشاره نمود.
در تفسیر قرآن ابوالفتح رازی آمده‌است: خدای تعالی بر زبان بعضی پیغمبران امر کرد پادشاهی را از پادشاهان پارس نام او کورش و او مردی مؤمن بود. و نیز روایتی است از جعفر صادق که از میان پادشاهان دنیا ذوالقرنین و سلیمان دو مؤمن بودند که بر زمین حکومت کردند….
بگفتم عزیزم تو ای بی خبر که کورش ندارد بعالم پسر
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به خانه، طایفه، خودِ زندگی، کارآگاهان جنایی، موج جرم و جنایت، پرستار کودک، خبرچینان، تنها عشق، دو روی سکه، رنگ‌های خوشبختی، خانه کشیش، در خیابان سپولنی، لندنی‌ها، نبرد ورشو ۱۹۲۰، پیمان ورشو، قانون حقیقی، کمیسر آلکس، پس‌تصویر، تشخیص، تاج پادشاهان، مفقودشدگان، خیوکا، صد سال خاندان وینیخ، پدر متیو، کورشده از نور، جنگ سرد و ایدا اشاره نمود.
چو کورش بر وی پدر گشت شاد پیاده شد و هم زمین بوسه داد
فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش ارتباطی با فروشگاه کورش ندارد. فروشگاه کورش در سال ۱۳۵۷ به فروشگاه قدس تغییر نام داد و در اواخر دهه ۷۰ تعطیل شد.
کورش معظم کو، وانکه قفل‌ها برداشت از دفاین آشور، وز خزاین کلدان