کفیل

معنی کلمه کفیل در لغت نامه دهخدا

کفیل. [ ک َ ] ( ع ص ، اِ ) همتا و مانند. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). مانند.مثیل. ( از اقرب الموارد ). || پذیرفتار. ( منتهی الارب ) ( دهار ). ضامن. ( از اقرب الموارد ). ضامن و پذیرفتار. ( ناظم الاطباء ). پایندان. زعیم. ( مجمل اللغة ) ( زمخشری ) ( دهار ) ( مهذب الاسماء ). پذیرفتار. ( زمخشری ). حمیل. حویل. کافل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). متعهد و ذمه دار و ضامن و قبول کننده کاری برخود.( غیاث ). متعهد و ضامن و پذرفتار و ذمه دار و کسی که کاری قبول کند. ( ناظم الاطباء ). || آنکه نفقه و کسوه و خوراک و پوشاک کسی را برذمه گیرد و بابیزان و بابیزن نیز گویند. ( ناظم الاطباء ) :
همت کفیل تست کفاف از کسان مجوی
دریا سبیل تست نم از ناودان مخواه.
|| ( اصطلاح اداری ) کسی که اداره وزارتخانه یا اداره و یا مؤسسه ای را در غیاب وزیر یا رئیس به عهده گیرد. || در اصطلاح فقه ، کسی که متعهد شود شخصی را که هرگاه حاکم بخواهد او را حاضر کند. ( از فرهنگ علوم جعفر سجادی ). و رجوع به کفالت شود.

معنی کلمه کفیل در فرهنگ معین

(کَ ) [ ع . ] (ص . ) ضامن ، پذیرفتار.

معنی کلمه کفیل در فرهنگ عمید

ضامن، پایندان، کفالت کننده.

معنی کلمه کفیل در فرهنگ فارسی

ضامن، پایندان، کفالت کننده
( صفت ) ۱ - آنکه از دیگری کفالت کند ضامن پایندان جمع : کفلائ ۲ - کسی که ادار. وزارتخانه یا اداره و یا اداره و یا موسسه ای را بعهده گیرد ( در اصطلاح اداری مقام او پایین تر از وزیر وزارتخانه یا رئیس اداره است ) .

معنی کلمه کفیل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کفیل به معنای کافل می باشد و منظور کسی است که از شخصی ضمانت می کند که هر وقت حاکم یا مکفول له (شخصی که به نفعش کفیل شده است) بخواهد او را احضار نماید.
فرهنگ اصطلاحات فقه اسلامی(در باب معاملات)، تحقیق و نگارش محسن جابری عربلو، استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، ص۱۵۰-۱۵۱.
[ویکی اهل البیت] کفیل (اسم الله). این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
کفیل (صفت مشبّهه) اسم و صفت الهی به معنای سرپرست و ضامن و گواه آمده است. این اسم و صفت الهی یک بار در قرآن آمده است:

جملاتی از کاربرد کلمه کفیل

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال برافورد پارک آونیو، باشگاه فوتبال لیدز یونایتد، باشگاه فوتبال دارلینگتون، باشگاه فوتبال ویکفیلد، باشگاه فوتبال کورک سیتی، باشگاه فوتبال گایزلی، و باشگاه فوتبال هروگیت تاون اشاره کرد.
شرکت اکسور مالک شرکت‌های بزرگی هم‌چون ایوکو، سی‌ان‌ایچ، اس‌جی‌اس (بزرگترین شرکت کنترل کیفیت در جهان) و شرکت کاشمن اند ویکفیلد (بزرگترین شرکت خصوصی خدمات املاک جهان) می‌باشد. اکسور مالک اصلی باشگاه فوتبال یوونتوس نیز به‌شمار می‌آید.
خرد گفت ممدوح اهل العمائم (معین البرایا)(کفیل المارب)
خاقان وکیل خرج تو باد و کفیل آن قیصر امیر بار تو باد و سلام تو
سرمه صفت نور بصر را کفیل بود که شد در نظر خصم میل
وی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ از روحانیون مخالف حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب یکی از ۵ روحانی بود که هستهٔ اصلی شورای انقلاب را تشکیل می‌دادند. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم سید روح‌الله خمینی به عنوان سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی تعیین شد. پس از آن به عنوان وزیر کشور (در دولت‌های شورای انقلاب، رجایی و باهنر) و کفیل نخست‌وزیر (پس از ترور رجایی و باهنر) بوده‌است
پس از مرگ کریم‌اف، از میان تاتیانا کریموا همسر اسلام کریموف، رستم عنایت‌اف رئیس سازمان اطلاعات ازبکستان، رستم عظیم‌اف از منطقه تاشکند و معاون نخست‌وزیر و شوکت میرضیایف نخست‌وزیر ازبکستان از منطقه سمرقند تا زمان برگزاری انتخابات با حفظ سمت، کفیل ریاست جمهوری بود شوکت میرضیایف پس از انتخاباتی که در دسامبر ۲۰۱۶ برگزار شد با حفظ سمت نخست‌وزیری به ریاست‌جمهوری ازبکستان رسید.
کفیل عذر یک عالم خطا طرفی دگر دارد حیا بر دوش زحمت بست تاوانی‌ که من دارم
کفیل وحشت هر ذره‌ام چو شور جنون کسی که نگذرد از خود مرا خجل گیرد
شکست دل نشد بیدل ‌کفیل نالهٔ دردی نفس در موی چینی نقبها زد تا دمید از من
ای کف دریا نوالت آزرا نعم الکفیل وی دل دانش پناهت عقل را نعم النصیر
در نوامبر سال ۲۰۱۵، ترنر و سارا گرین بعد از پنج سال رابطه از هم جدا شدند. ترنر از اکتبر ۲۰۱۶ با نتی ویکفیلد وارد رابطه شد ولی این رابطه پس از ۶ ماه و در ژوئن ۲۰۱۷ به پایان رسید وی در سال ۲۰۲۱ با کیتلین فیتزجرالد در ایتالیا تنها با حضور پدر و مادرش ازدواج کرد.
فرصت کفیل این همه غفلت نمی‌شود خوابت گران و سایهٔ دیوار نازک است
حیرت‌کفیل پر زدن‌گفتگو نشد شادم که آب آینه‌ام شعله‌خو نشد
ممسکی را کفیل خود مشمار مدبری را خدای خود مپسند