کتری

کتری

معنی کلمه کتری در لغت نامه دهخدا

کتری. [ ک ِ ] ( اِ ) قوری فلزی.قسمی قوری برای چای یا جوشانیدن آب و غیره. قهوه جوش. ( یادداشت مؤلف ). ظرف مسین دارای لوله و دسته که در آن آب و مایعات دیگر ریزند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کتری در فرهنگ عمید

ظرف فلزی لوله دار شبیه قوری که بالای آن دسته دارد و برای جوشاندن آب به کار می رود.

معنی کلمه کتری در فرهنگ فارسی

ظرف مسی لوله دارشبیه بغوری که بالای آن دسته دارد
( اسم ) ظرف مسین دارا ی لوله و دسته دار که در آن آب و مایعات دیگر ریزند .

معنی کلمه کتری در دانشنامه عمومی

وسیله ای برای گرم کردن و جوشاندن آب است. برای دم کردن چای به روش معمول ایرانی، قوری چای روی کتری قرار می گیرد. چای، با گرمای بخار آب در حال جوش درون کتری دم می کشد.
کتری از ۴ قسمت تشکیل شده.
مخزن آب، که بزرگترین قسمت و اصلی ترین قسمت کتری را تشکیل میدهد. لوله، که آب از آن خارج میشود. دسته، برای گرفتن و بلند کردن کتری. درب، برای جلوگیری از بخارسوز شدن، زودتر به جوش آمدن و جلوگیری از ورود حشرات به آب.

معنی کلمه کتری در ویکی واژه

ظرفی لوله‌دار که اغلب برای جوشاندن آب برای دم کردن چای استفاده می‌شود؛ اما کاربرد عیلامی آن احتمالا شیر دام بویژه شیر گاو بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه کتری

ابن عباس که خدا از او خشنود باد گفت: نزدیکترین جای بنده بخداوند زمانی است که چیزی اگر خواهد از او خواهد، و دورترین جای آدمی نسبت به مردم آنجاست که اگر چیزی خواهد، از ایشان خواهد.
از کتاب ورام: عیسی - که بر پیامبر ما و او درود بادا - گفت: ای یاران، بکوچکترین چیزهای دنیا، بشرط سلامت دینتان خشنود باشید.
در نظریه گراف، الگوریتم کراسکال الگوریتمی برای یافتن یک زیرگراف فراگیر همبند با کمترین وزن در یک گراف وزن‌دار است (در یک گراف وزن دار، به هر یال وزنی نسبت داده شده‌است). همچنین این الگوریتم برای یافتن کوچکترین درخت فراگیر در یک گراف وزن دار استفاده می‌شود.
در رشته فلسفه در دانشگاه وین تحصیل کرد و درجه دکتری را در سال ۱۹۰۴ با موضوع پایان‌نامهٔ فلسفهٔ هیپولیت تن بدست آورد. در جنگ جهانی اول در بایگانی وزارت جنگ خدمت کرد و حاصل آن اندیشه صلح‌جویی بود که در طول زندگیش به آن وفادار ماند. در پی قدرت گرفتن هیتلر در آلمان، در سال ۱۹۳۴ از اتریش فرار کرد و در انگلستان و سپس آمریکا زندگی کرد.
و گفت: نزدیکترین کسی به خدای آن است که خلق او بیشتر است.
مقداری از نیتروژن تولید شده که مازاد مصرف باکتری است در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و مقداری نیتروژن هم از تجزیه بافت گره‌های مرده (قطع در اثر پیری و رشد ثانویه ریشه) آزاد گردیده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.
نزدیکتری ز ما به ما اما دوریم و اجابت نکنی تا دوریم
در کافی، در باب شرک از صادق جعفربن محمد(ع) روایت شده است که از وی پرسیدند کوچکترین چیزی که بنده بدان مشرک شود، چیست؟ فرمود: این که شخص بدعتی نهد و آن را معیار حب و بغض این و آن گذارد.
متأسفانه در کشورهای فقیر و در حال توسعه اغلب این بیماران که به عفونت های خطرناک استافیلوکوکی مبتلا می شوند درمان به وقت و مناسب صورت نگرفته در اثر مقاومت این باکتریا به آنتی‌بیوتیک‌های معمولی ازبین می روند.
گفتم: ای امیر مومنان! خداوند نگهبانی‌ات کند که نیکترین حافظان است و مهربانترین مهربانان. مامون با شنیدن گفتار من لبخندی زد و گفت:
ای خواجه زین مهر تو آن یادگار داشت کز بخت نیک نیکترین روزگار داشت
وی در سال 1904 وی برای دریافت دکتری ادبیات و فلسفه به مادرید رفت . درطی این سال‌ها ، وی چهار قطعه نمایشی به اسپانیایی نوشت که در چند رقابت نیز شرکت کرد.
در بعضی از دستگاه‌های تصفیه هوا از الکترواسپری استفاده می‌شود. ذرات معلق در هوا می‌تواند با استفاده از الکترواسپری بادار شود، توسط یک میدان الکتریکی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و روی یک الکترود زمینی جمع‌آوری شود. این رویکرد تولید ازن را که برای سایر انواع تصفیه کننده هوا متداول است به حداقل می‌رساند.
سبکتری تو از آن دم که می‌رسد ز صبا ز دم زدن نشود سیر و مانده کس جانا
نزدیکتری از رگ گردن به حقیقت هر چند که از عاشق دیرینه جدایی