ژاکت
معنی کلمه ژاکت در لغت نامه دهخدا

ژاکت

معنی کلمه ژاکت در لغت نامه دهخدا

ژاکت. [ ک ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) نام نوعی از لباس مردانه که در مواقع رسمی پوشند. || نام قسمی از لباس زنانه.

معنی کلمه ژاکت در فرهنگ معین

(کِ ) [ فر. ] (اِ. ) جامة بافته شدة نسبتاً ضخیم .

معنی کلمه ژاکت در فرهنگ عمید

۱. پوشاک جلوباز و معمولاً دکمه دار که از پشم یا کرک بافته می شود و بالاتنه را می پوشاند.
۲. نوعی لباس زنانه که روی پیراهن می پوشند.
۳. [منسوخ] نوعی لباس مردانه که تا زانو می رسد.

معنی کلمه ژاکت در فرهنگ فارسی

( اسم ) جامه مردانه که تا زانو فرود آید . ۲ - جامه زنانه که تمام قامت را فرا گیرد .
نام نوعی از لباس مردانه که در مواقع رسمی پوشند . یا نام قسمی از لباس زنانه و این لفظ در هر معنی فرانسوی است .

معنی کلمه ژاکت در دانشنامه عمومی

ژاکِت ( به انگلیسی: Jacket ) پوشاکی است آستین بلند جلو باز که با دگمه یا زیپ بسته می شود و برای بخش بالایی بدن که از زیر گردن تا کمر آدمی کشیده شده است و از بدن در برابر سرما پشتیبانی و نگهداری می نماید.
ژاکت ها دارای آستین هستند به ژاکت بی آستین جلیقه گفته می شود. هم چنین بیش تر ژاکت ها چسبان بوده و به بدن آدمی می چسبند و کمتر از کت ایزوله هستند.
نام این پوشش از نام جیمز تامس برودنل هفتمین ارل کاردیگان اهل ولز گرفته شده است. او یک فرمانده بریتانیایی معروف در طول جنگ کریمه و حمله لایت بریگید در جریان نبرد بالاکلاوا بود. معروفیت برودنل به دلیل فرامینش در نبرد است که ۶۷۳ سواره نظام را در مأموریتی نافرجام به دره ای هدایت کرد که توپخانه روسها آن را به گلوله بسته بود. افرادش در ۲۰ دقیقه جان باختند و او شکست سختی خورد اما مردم بریتانیا از شکست یک افسانه باشکوه ساختند و از برودنل به عنوان یک قهرمان استقبال کردند. البسه او در این جنگ با نام او معروف شد زیرا ظاهراً هر افسر انگلیسی در این جنگ لباسی شبیه به ژاکتهای امروزی بر روی جلیقه ارتش می پوشید. از همین رو امروزه اینگونه ژاکت ها در زبان انگلیسی Cardigan خوانده می شود. همچنین Cardigan صورت انگلیسی شده نام «Cardigion»، لقب و دیار تحت فرمانروایی برودنل در زبان ولزی است.
• ژاکت توپی ، اغلب به عنوان کاپشن بیس بال یا کاپشن فوتبال ، یک ژاکت که معمولا دستباف است ، یقه و کمر بافتنی و جلوی زیپ دار مشخص می شود.
• ژاکت تخت ، ژاکت ساخته شده از نخ که برای پوشیدن در رختخواب است.
• جارچی ، مشابه اما گاه به گاه بیش از یک ژاکت کت و شلوار. یک یا دو نفره از مواد محکم ، معمولاً با دکمه های فلزی.
• بلوزون ، یک ژاکت تا دور کمر به سبک نظامی.
• بولرو، یک ژاکت بسیار کوتاه است ، این ژاکت توسط گروه ماتادورها پوشیده می شد.
• ژاکت بمب افکن ، از این ژاکت برای خدمه آمریکایی استفاده می شد که جنس آن از چرم یا نایلون است.
• برانزویک ، لباس زنانه دو تکه در اواسط قرن هجدهم مد بوده است.
• کاراکو ، نوعی ژاکت زنانه که در قرن 18مورد استفاده بود.
• ژاکت صحرایی ، ژاکتی که سربازان در میدان جنگ می پوشند. ژاکت صحرایی در طول جنگ جهانی دوم برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت و ارتش ایالات متحده آمریکا مدل M - 1941 و ژاکت صحرایی M - 1943 این دو مدل ژاکت را برای جنگ استفاده کرد. معروف ترین و محبوب ترین نوع ژاکت نظامی که امروزه در بازار موجود است ، ژاکت صحرایی مدل M - 1965 یا M - 65 است که در سال 1965میلادی به نیروهای ارتش آمریکا داده شد.
معنی کلمه ژاکت در فرهنگ معین
معنی کلمه ژاکت در فرهنگ عمید
معنی کلمه ژاکت در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ژاکت در ویکی واژه

جامة بافته شدة نسبتاً ضخیم.
اسم پوشاک

جملاتی از کاربرد کلمه ژاکت

در گیم پلی بازی هیچ تفاوتی وجود ندارد، زیرا همه شخصیت‌ها دقیقاً یک ژاکت زرد مشابه دارند، همچنین می‌توانید شخصیت خود را نامگذاری کنید.
این تجسم که یک ژاکت بدون یقه می‌پوشد و دارای موهایی پر است که به ترتیب یادآور نسخه‌های دونالد پلزنس، چارلز گری و تلی ساوالاس از شخصیت است. تغییر شکل او بعداً در فیلم بازتاب زخم و چشم کور نسخه پلزنس است. او همچنین برای مدت کوتاهی با یک گربه سفید نشان داده می‌شود که به طرز چشمگیری شبیه به گربه ای از فیلم‌های دوران شان کانری است.
لباس یونیفرم مدرسهٔ آسوکا که از یک پیراهن سفید و یک ژاکت حلقه آستین زرد رنگ به همراه یک دامن تیره با نقش‌های چهارخانه و جوراب بلند تشکیل شده‌است.
چند روز پس از، آدریان در خانه است که هنگام شام یکی از همسایه‌ها پشت درب می‌آید و دنبال نشانی جک در کالیفرنیا است. آدریان می‌گوید او خبری از جک ندارد و درب را می‌بندد. او به میز شام بازگشته و دو لیوان شراب یکی برای خودش و یکی برای جسد جک که او را کنار خود نگه داشته‌است، می‌ریزد. صحنه نهایی سینمای آدریان را غرق در جمعیت مردان نشان می‌دهد و دلیلش این است که این سینما در حال حاضر یک سینمای پورن است. آدریان که هرگز در طول فیلم بیرون نرفته در کت و شلوار و کراوات و ژاکت چرمی سیاه با سیگار سفیدی بر لب (لباس مورد استفاده جک) سینما را ترک می‌کند.
ژاکت تریلر در ژوئن ۲۰۱۱ (تیر ۱۳۹۰) به قیمت یک میلیون و هشتصد هزار دلار (با محاسبه سه‌هزار و سیصد تومان برای هر دلار، تقریباً ۶ میلیارد تومان) در خانهٔ حراج جولین به فروش رفت. این در حالی بود که صاحب‌نظران و منتقدان قیمت فروش را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار تخمین زده بودند. خریدار این ژاکت شرح داد: «این کت، گران‌ترین لباس یادگاری راک اند رول است».
ژاکتی که مایکل در این موزیک ویدئو به تن داشت، به یکی از پرطرفدارترین لباس‌ها تبدیل شد؛ به‌طوری‌که مری جی. بلایژ، هنرمند سیاه‌پوست آمریکایی و یکی از خوانندگان محبوب موسیقی سول، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که شما توی خیابان راه برید و یک بچه رو پیدا کنی که این ژاکت رو نداشته باشه». بیانسه، موفق‌ترین خوانندهٔ زن دههٔ ۲۰۰۰ نیز می‌گوید: «من هم یکی از این ژاکت رو دارم. هر کسی این ژاکت رو داره».
چیزی که من می‌دونم؛ اینه که همهٔ [مردم] ژاکت تریلر رو دارن. به من نگید که ندارینش. دارین دروغ می‌گید اگه بگید ندارین چون خودم هم یکیشو دارم.