چندش
معنی کلمه چندش در لغت نامه دهخدا

چندش

معنی کلمه چندش در لغت نامه دهخدا

چندش. [ چ ِ دِ ] ( اِ ) لرز تند که با سرما نبود. لرزش نامطبوعی که در اعصاب آدمی پیدا شود، آنگاه که کاردی یا شیشه نوک تیزی را برشیشه و امثال آن کشند. حالتی نامطبوع که از دیدن جراحتی صعب یا شنیدن آواز کشیده شدن نوک تیزی بر فلز وچوب سخت یا چیزی دیگر مزاجهای عصبانی را دست دهد.
- چندش شدن ؛ چندش آمدن کسی را. چندشم شد. چندشش آمد: از دیدن مار چندشم شد. از شنیدن آواز کشیدن نوک کارد به چینی چندشم شد.
- چندش شدن کسی را ؛ سردی پیاپی که پیش از تب لرز محسوس شود. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه چندش در فرهنگ معین

(چِ دِ ) [ په . ] (اِمص . ) (عا. ) حالت بیزاری که از دیدن چیز ناپسند به انسان دست می دهد.

معنی کلمه چندش در فرهنگ عمید

حالتی که از دیدن چیزی ناخوشایند به انسان دست بدهد.

معنی کلمه چندش در فرهنگ فارسی

حالت اشمئزازکه ازدیدن چیزی ناپسنددست دهد
( اسم ) حرکت اعصاب شخص توام با نفرت از چیزی .

معنی کلمه چندش در دانشنامه عمومی

چندش (ترانه استون تمپل پایلتس). «چندش» ( به انگلیسی: Creep ) ترانه ای از گروه راک آمریکایی استون تمپل پایلتس و یکی از قطعات اولین آلبوم استودیویی آن ها با نام هسته ( ۱۹۹۲ ) است. این قطعه در پایان سال ۱۹۹۳ در قالب تک آهنگی از آن آلبوم منتشر شد.
شعر این قطعه را اسکات وایلند ( خواننده ) و رابرت دی لئو ( باسیست ) نوشته اند و موسیقی آن از دی لئوست. دی لئو دربارهٔ «چندش» گفته است:
از نظر موسیقی داشتم به قطعهٔ قلبی از طلای نیل یانگ فکر می کردم که در غم انگیزترین کلید موسیقی می مینور نوشته شده است. اسکات در مورد شعر فکر می کرد. در آن زمان در زندگی مان مشکلات بسیاری داشتیم. چیزی که اسکات دربارهٔ آن می نوشت یک موقعیت واقعی بود. همچنین در مورد من… «چندش» کلمهٔ خیلی تحقیرآمیزی ست. از آن مواردی بود که در آینه خودمان را ورانداز می کردیم.
طبق نقل قولی از وایلند «این آهنگ واکنشی است به احساس انزوا یا بیرون انداخته شدن از یک جمع به خاطر این که آن قدرها باحال نبوده ای و عصبانیت و غم برآمده از چنین رفتاری».
پس از انتشار ترانه سطری از آن که می گوید: من نیمی از آدمی هستم که بودم / احساس سپیده دمی را دارم که در خاکستری محو می شود بر سر زبان ها افتاد. «چندش» در برخی وب سایت های لیریکس یا ارائهٔ خدمات اشتراک گذاری فایل مثل لایم وایر، به اشتباه با نام «نیمی از آدمی که بودم» و اثر نیروانا معرفی شده است.
چندش (ترانه ریدیوهد). «چندش» ( به انگلیسی: Creep ) نام آهنگی از گروه آلترنیتیو راک ردیوهد و اولین تک آهنگ گروه است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و بعدها در اولین آلبوم آن ها، پابلو هانی، نیز منتشر شد. در مرتبهٔ اول انتشار، آهنگ به موفقیت خوبی نرسید اما در انتشار دوبارهٔ آن در سال ۱۹۹۳ «هیولا» تبدیل به یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین آهنگ های دورهٔ خود شد. در واقع توجه اولیه ای که به گروه شد بیشتر به دلیل همین آهنگ بود و آهنگ های دیگر کمتر از «چندش» مورد استقبال واقع شدند. این اتفاق باعث شد ردیوهد اقبال کمتری به این آهنگ داشته باشد و در زمان کنسرت های گروه کمتر از این آهنگ استفاده شود.
نسخه اصلی بریتانیا
• "Creep" – ۳:۵۵
• "Lurgee" – ۳:۰۷
• «Inside My Head» – ۳:۱۲
• «Million Dollar Question» – ۳:۱۸

معنی کلمه چندش در ویکی واژه

(عا.)
حالت بیزاری که از دیدن چیز ناپسند به انسان دست می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه چندش

عاجزی گر تا سمرقندش بری ور بری دانم که تا چندش بری
پژوهشگران به دنبال نتایج و کارایی‌های بهتر از پی‌ام‌تی‌ها بودند. از آزمایش‌های تجربی به این نتیجه رسیده بودند که الکترون تابشی دوم مستقل از ولتاژ اولیه است؛ بنابراین یک پی‌ام‌تی تک شدت وسیله‌ای محدود بود بنابراین توانستند پی‌ام‌تی‌های چندشدتی بسازند که فوتوالکترون‌ها در شدت‌های مختلف گسیل می‌شدند و این یک موفقیت بزرگ بود. در این وسیله فوتوالکترون‌ها به‌جای برخورد با کاتدی که بالاترین ولتاژ را دارد با تعدادی کاتد برخورد می‌کردند و این عمل تنها با اعمال یک میدان مغناطیسی قوی امکان‌پذیر بود.
دلی دارم که هر چندش بیازاری نیازارد نه دل سنگست پنداری که آزردن نمی‌داند
برفتش دایه و حالی مِی آورد تنی چندش ز خوبان در پی آورد
اورک‌ها به صورت موجوداتی چندش‌آور و بدبخت به تصویر کشیده شده‌اند که همه حتی خودشان از آن‌ها نفرت دارد. آن‌ها از اربابانی که به آن‌ها خدمت می‌کنند نیز نفرت دارند و تنها از روی ترس کار می‌کنند. اورک‌ها توان ساخت هیچ چیز زیبایی را ندارند و هرچه می‌سازند برای آسیب رساندن به دیگران است.
جمال و زیب زیبا کم نگردد اگر چندش بپوشی در جوالی
هر چندشان فرو کنم آلات دوغ پای ایشان برون دهنده درستی و ارزنند
دشمن جان من آمد شعر چندش پرورم ای مسلمانان فغان از دست دشمن‌پروری
از جهان چندش که جستم هیچ بانگی برنخاست خم که در میخانه پر گردید از می بی صداست
در دوران پیش از تاریخ، ماهیان آرواره‌دار به دو نوع اصلی تقسیم می‌شدند که عبارت بود از پرتوبالگان و آویزبالگان. اکثریت عظیمی از ماهی‌های امروزی از نوادگان ماهیان نوع اول هستند. دستهٔ دوم یعنی آویزبالگان به‌عنوان ماهی، موفقیت بسیار کمتری کسب کردند. آن‌ها اکنون تنها به‌صورت ماهیان شش‌دار و چندشکلی ماهی دریایی وجود دارند، ولی در میان باله‌هایشان دارای تکیه‌گاه‌های استخوانی بودند که از آن‌ها اندام‌ها تکامل یافتند.
تفاوت الگوریتم‌های غیرقطعی با الگوریتم‌های قطعی در وجود عناصری از نوع حدس‌زدن در برخی مراحل آن‌ها است. در حالی که الگوریتم‌های قطعی برای هر ورودی مشخص یک خروجی مشخص تولید می‌کنند، الگوریتم‌های غیرقطعی با توجه به مقادیری که در گام‌های غیرقطعی خود محاسبه می‌کنند ممکن است خروجی‌های متفاوتی داشته باشند. الگوریتم‌های غیرقطعی را می‌توان با ساختار درختی توصیف کرد که در آن حدس‌ها، محل چندشاخته‌شدن یک مسیر هستند؛ به ساختار درختی حاصل درخت محاسبه می‌گویند.
کوارتز یکی از چندشکلی‌های سیلیس است. این فاز در فشار و دمای معمولی پایدار است. به همین دلیل سیلیس آزاد در طبیعت بیشتر به‌صورت کوارتز یافت می‌شود. کانی کوارتز از سختی بسیار بالایی برخوردار است.
بس بس ای طالع خاقانی چند چند چندش به بلا داری بند
در ژانویه ۲۰۱۸، دل ری گمانه‌زنی‌ها مبنی بر شکایت حق چاپ ریدیوهد از او و تیمش را به اتهام شباهت‌های بین «آزاد شو» و ترانهٔ «چندش» این بند تأیید کرد.
سلول‌های آناپلاستیک حالت چندشکلی (پلی مورفیسم) یا بعبارتی تنوع در شکل و ظاهر دارند. هسته به‌طور مشخص شدیداً پررنگ (هیپر کروماتیک) و بزرگ است و در رنگ آمیزی به رنگ تیره دیده می‌شود. نسبت هسته بزرگ به سیتوپلاسم به جای ۴:۱ یا ۶:۱ در سلول‌های عادی ۱:۱ می‌باشد. سلول‌های غول پیکر که به‌طور قابل ملاحظه‌ای بزرگتر از همسایه‌های خود هستند ممکن است شکل گرفته باشند و دارای یک هسته بزرگ و چندین هسته کوچک به عنوان همکار باشند. هسته سلول‌های آناپلاستیک از لحاظ شکل و اندازه عجیب و متنوع هستند.
عرفان با انتشار خداحافظی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، برای مدتی از عرصهٔ رپ فارسی کناره‌گیری کرد که به گفتهٔ خودش، دلایل خداحافظی‌اش در آلبوم ذکر شده‌است و یکی از آن دلایل که در برنامه چندشنبه با سینا گفته بود مشکلات عاطفی بود که در چند سال برایش اتفاق افتاده بود. او در سال ۱۳۹۶ با تک‌آهنگ «خوش اومدی» با همراهی کنیس به عرصهٔ موسیقی بازگشت و بعد از منتشر کردن چندین تک‌آهنگ، آلبوم مشترک خود با جیدال و به نام آیت الترپ را در ۲۱ دی ۱۳۹۷ منتشر کرد که شامل 15 آهنگ بود که جیدال در 13 تا از آهنگ های آلبوم حضور داشت.
این بگفت و گفت تا بندش کنند بند کرده حبس یک چندش کنند
نشئه شوق فصیحی هر دم افزونتر شود عشق هر چندش شراب از ساغر حرمان دهد