پیش آمد

پیش آمد

معنی کلمه پیش آمد در لغت نامه دهخدا

( پیش آمد ) پیش آمد. [ م َ ] ( ن مف مرکب ) پیش آمده. || ( اِ مرکب ) واقعه.حادثه. قضیه. رویداد. سانحه. عارضه. رویداد. وقعه. نازله. اتفاق. || سلوک و رعایت. ( غیاث ).

معنی کلمه پیش آمد در فرهنگ معین

( پیش آمد ) (مَ ) (اِمر. ) حادثه ، روی داد.

معنی کلمه پیش آمد در فرهنگ عمید

کاری که ناگهان پیش آید، حادثه، واقعه، رویداد.

معنی کلمه پیش آمد در فرهنگ فارسی

حادثه، واقعه، رویداد، کارناگهانی
( پیش آمد ) ( صفت اسم ) حادثه قضیه رویداد سانحه عارضه .

معنی کلمه پیش آمد در فرهنگستان زبان و ادب

{event} [آمار، ریاضی] زیرمجموعه ای اندازه پذیر از فضای احتمال متناظر با یک آزمایش تصادفی
{incident} [مهندسی مخابرات] رویدادهایی که به طور بالقوه یا بالفعل بر سامانۀ ارتباطی اثر منفی می گذارند

معنی کلمه پیش آمد در دانشنامه عمومی

در نظریه ی احتمالات ، پیشامد مجموعه ای شامل برخی نتایج ممکن برای آزمایشی تصادفی است که زیرمجموعه ای از فضای نمونه می باشد. اگر برآمد ( نتیجه، خروجی ) یک آزمایش در پیشامد E وجود داشته باشد می گوییم پیشامد E رخ داده است. برآمد حاصل از یک آزمایش می تواند عضو پیشامدهای متعددی باشد. همچنین پیشامدهای مختلفی می توانند روی یک آزمایش تعریف شوند که لزوماً احتمال وقوع آن ها یکسان نیست؛ زیرا هر کدام می توانند شامل گروه های مختلفی از برآمدها باشند.
• پیشامد اینکه مجموع اعداد ظاهر شده ی حاصل از پرتاب ۲ تاس ۶ شود:
E 1 = { ( 1 , 5 ) , ( 2 , 4 ) , ( 3 , 3 ) , ( 4 , 2 ) , ( 5 , 1 ) }
• پیشامد اینکه عمر یک ترانزیستور کمتر از ۵ساعت باشد:
E 2 = { t : 0 < = t < 5 }
• پیشامد اینکه در پرتاب ۲ سکه اولی رو بیاید:
E 3 = { ( H , H ) , ( H , T ) }
• پیشامد اینکه یک بچه دختر باشد:
E 4 = { g } زمانی که همهٔ برآمدها احتمال وقوع یکسان داشته باشند، احتمال وقوع پیشامد A ( از فضای نمونهٔ S ) از فرمول زیر به دست می آید: P ( E ) = | A | | S |
برای هر ۲پیشامد E و F پیشامد E ∪ F اجتماع E و F نامیده می شود و شامل برآمدهایی است که دست کم در یکی از پیشامدهای E و F آمده باشند. به طور مشابه می توانیم راجع به اجتماع بیش از ۲ پیشامد بحث کنیم: ⋃ i = 1 n E i همچنین پیشامد E F ( یا E ∩ F ) اشتراک E و F تعریف می شود و شامل برآمدهایی است که عضو هر ۲ پیشامد E و F باشند. ( برای n پیشامد داریم  : ⋂ i = 1 n E i ) مثال: اگر پیشامد F را ۶ شدن حاصل ضرب اعداد ظاهر شده در پرتاب ۲ تاس تعریف کنیم ( F = { ( 1 , 6 ) , ( 2 , 3 ) , ( 3 , 2 ) , ( 6 , 1 ) } ) پیشامد E 1 ∩ F شامل هیچ عضوی نخواهد بود و پیشامد تهی ( E 1 ∩ F = ∅ ) نامیده می شود. در نهایت برای هر پیشامد E ، E c ( یا ′ E ) مکمل آن نام دارد و شامل همهٔ عضوهای فضای نمونه که در E نباشند می باشد. E c یکتا می باشد. در یک آزمایش تصادفی مجموع احتمال وقوع همهٔ برآمدها ( فضای نمونه ) برابر یک است. هر پیشامد و مکملش همهٔ اعضای فضای نمونه را شامل می شوند و هیچ عضو مشترکی ندارند بنابراین احتمال E c به صورت زیر محاسبه می شود: P ( A c ) = 1 − P ( A ) .
در نظریهٔ احتمالات یک پیشامد ساده نامیده می شود اگر تنها شامل یک عضو فضای نمونه باشد. در نظریه ی مجموعه ها پیشامد ساده یک مجموعه ی تک عضوی محسوب می شود. معمولاً برای سادگی به جای پیشامدهای ساده تنها برآمد آن ها نوشته می شود. مثال: در پرتاب متوالی ۲ سکه با فضای نمونهٔ S = { T T , T H , H T , H H } پیشامدهای { T T } ، { T H } ، { H T } ، { H H } ساده محسوب می شوند.

معنی کلمه پیش آمد در دانشنامه آزاد فارسی

پیشامَد (event)
در آمار، هر رویدادی که بتوان احتمالی را به آن نسبت داد. پیشامد ممکن است ساده (منفرد) باشد، مانند این که وقتی تاس می ریزیم ۶ بیاید یا آن که مرکب باشد، مانند عددهای حاصل از ریختن دو تاس. گاهی، ازجمله هنگام ریختن تاس سالم، احتمال وقوع پیشامدها یکی است.

معنی کلمه پیش آمد در ویکی واژه

avvenimento
حادثه، روی داد.

جملاتی از کاربرد کلمه پیش آمد

به پیش آمدندش بزرگان شهر کسی کش ز نام و خرد بود بهر
علی یونسی وزیر جایگزین دری نجف‌آبادی می‌گوید که در نخستین دیدار، خاتمی به او گفته‌است که «من از شما یک سؤال و یک درخواست دارم: سؤال اینکه علت مشکلی که در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای برای وزارت اطلاعات پیش آمد چه بود و چرا وزارت اطلاعات یک دانشمند را می‌کشد؟» یونسی علت و مشکل را اینگونه گفته که «نهاد امنیتی است، اما اساس این وزارتخانه یک نهاد نظامی است و از دل نظامی‌ها درآمده است.»
تمرکز این متون بر تاریخ و به‌ویژه شجره‌نامه و سرگذشت خاندان‌ها است. این متون بازتاب‌دهنده کشمکش‌ها و نزاع‌هایی است که در جامعه نسل دوم و سوم مهاجران به جزیره ایسلند پیش آمد.
ره دورش به پیش آمد ز مردن ازان نعلین خود را کرده ز آهن
در نهایت کمودور به دلیل مشکلات پیش آمده در بازار آمریکا نتوانست به خواسته خود مبنی بر عرضه چشمگیر کنسول برسد از طرفی فروش کنسول در اروپا نیز به اندازه‌ای نبود که بتواند باعث نجات کمودور شود و در آوریل ۱۹۹۴ شرکت کمودور اینترنشنال به مرز ورشکستگی رسید و منجر به قطع تولید این کنسول (تنها چند ماه پس از آغاز تولید) شد. در طول حیات کوتاه کنسول آمیگا سی دی ۳۲، طبق برآوردها تعداد ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه از این محصول در اروپا فروخته شد.
ابن خلدون طی تجربیاتی که از طریق پژوهش در رویدادهای تاریخ اسلام به دست آورده بود به علم عمران دست یافته‌بود؛ که همان علم جامعه‌شناسی ما است. در کتاب مقدمهٔ وی به خوبی این علم بیان شده‌است. عمران دانشی است که به وسیلهٔ آن اخبار تاریخی سنجیده می‌شود و به عبارتی علم اصول تاریخ است. وی معتقد است تاریخ، علمی برای گزارش احوالات انسان و عمران معیاری برای تجزیه و تحلیل این احوالات است. از بیانات ابن خلدون مشخص می‌شود که او درصدد بیان و کشف رابطهٔ علت و معلولی بین پدیده‌های انسانی و آنچه با شرایط سیاسی و اجتماعی پیش آمده بوده‌است. وی در مورد علم عمران و رابطهٔ آن با تاریخ می‌گوید:
محتشم وار به هر سو که شد آن مه او را هم ره عاشق درویش گدا پیش آمد
مطابق این سخن پادشاهی را مهمی پیش آمد. گفت اگر این حالت به مراد من بر آید چندین درم دهم زاهدان را.
ز بازارگانی کرا بود بهر یکایک به پیش آمدندش ز شهر
فرامرز پیش آمدش با سپاه جهان شد ز گرد سواران سپاه
آل این شامل مسابقاتی بین دشمنی‌های موجود، ماجراهای پیش آمده و استوری‌هایی خواهد بود که پیش از این در برنامه‌های داینامایت - کالیژن و رمپبج پخش شده بود. کشتی‌گیرها با توجه به مسابقات یا سری اتفاقاتی که برایشان رخ می‌دهد و تنش را به حداکثر می‌رساند، نقش منفی یا قهرمان به خود می‌گیرند و در این رویداد به مسابقه و رقابت می‌پردازند.
آنچه من دیدم و من می کشم از جور فراق که شنیده ست و که دیده ست و که را پیش آمد
دل رفت و جگر با دل ریش آمد باز کی مرغِ ز دام جسته پیش آمد باز
نوفل که بخاطر آن هوس داشت پیش آمد و پاس آن نفس داشت
و در آن وقت والی سرخس شیخ ابوالفضل حسن بود، رحمةاللّه علیه. روزی بر جویبار سرخس می‌رفت، ابوالفضل حسن وی را پیش آمد. گفت «یا با سعید، راه تو نه این است که می‌روی، راه خویش رو.» شیخ تعلق بدو کرد و از آن‌جا بازجای خود آمد و به ریاضت و مجاهدت مشغول شد تا حق تعالی در هدایت بر وی بگشاد و به درجهٔ اعلی رسانید.