پنج کش

معنی کلمه پنج کش در ویکی واژه

پِنْجِ کِش (penjekesh) در گویش گنابادی وسیله ایست شبیه چهارشاخ ولی با دسته کوچه و با قسمتی شبیه تیغ ریش زنی و اصلاح صورت که با نخی دو طرف آن به چوبی وصل است و برای ایجاد پَلْ در زمین کشاورزی بکار میرود.

جملاتی از کاربرد کلمه پنج کش

داده‌های منتشر شده از سوی موسسه کسلتوم نشان می‌دهد که سوریه، کره شمالی و ونزوئلا به همراه روسیه وایران پنج کشوری هستند که تحت بیشترین‌ تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

ایران در میان پنج کشور اولی قرار دارد که تا به حال به نرخ رشد بیش از ۲۰ درصد رسیده‌اند که این خود بالاترین سطح از توسعه در ارتباطات از راه دور است.
به یاد که در این سرای سپنج کشی بار این‌ درد و اندوه‌ و رنج‌‌؟
مبندید دل در سرای سپنج کش انجام مرگست و آغاز رنج
در زیر جدول مقایسه پنج کشور اصلی از آنگلوسفر وجود دارد. داده‌ها برای سال ۲۰۱۷ است.
دمین راجرز مشاور ارشد پیشین دفتر امنیت ارتباطات دولت نیوزیلند گفت که از شنیدن نام رمز "استیت‌روم" در رسانه‌ها و سایت‌هایی که دستگاه‌های آن قرار دارند شگفت‌زده شده است. زیرا چنین افشاگری‌هایی باعث "نگرانی" رئیسان سازمان‌های اطلاعاتی پنج کشور عضو توافق یوکوسا می‌شود. نیکی هگر، روزنامه‌نگار تحقیقی نیوزیلندی که سامانه نظارتی اشلون را فاش کرد تایید کرد که چنین عملیات نظارتی بزرگی، برای مدت طولانی توسط سازمان‌های اطلاعاتی پنج کشور عضو فایو آیز انجام می‌شده است.
اشلون در اصل نام اسم رمز برنامه دولتی برای برنامه نظارتی است که برای شنود الکترونیک و تحلیل شبکه بکار می‌رود. این برنامه توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و با همراهی چهار کشور کانادا، استرالیا، بریتانیا، و نیوزیلند بر پایه توافق یوکی‌یواس‌ای انجام می‌شود. بعدها اتحادیه امنیتی این پنج کشور، فایو آیز نامیده شد. از بندهای مهم این قرارداد نظارتی همکاری گروه راسل بریتانیا و آیوی لیگ آمریکا برای همکاری در تمامی زمینه‌های علمی بود.
از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است. در این شرایط باید منتظر باشیم تا شش کشور بزرگ جهانی نسبت به توافق چگونه عمل می‌کنند.
چنین داد پاسخ که من ماه پنج کشیدم به راه اندرون درد و رنج
پنج کشور یونان، بریتانیا، فرانسه، سوییس و استرالیا در تمامی ادوار المپیک حضور داشته‌اند. همچنین بازی‌های المپیک زمستانی در پی موفقیت المپیک تابستانی از سال ۱۹۲۴ تاکنون برگزار شده‌است.