پلنوم

معنی کلمه پلنوم در فرهنگ معین

(پِ لِ نُ ) [ فر. ] (اِ. ) مجمعی با شرکت کلیة اعضای رهبری یا هیئت مدیرة یک حزب یا سازمان سیاسی .

معنی کلمه پلنوم در ویکی واژه

مجمعی با شرکت کلیة اعضای رهبری یا هیئت مدیرة یک حزب یا سازمان سیاسی.

جملاتی از کاربرد کلمه پلنوم

بعد از ایجاد نظم مجدد سازمانی، جبهه ملی به ریاست برومند در سال ۱۳۸۲، پلنوم خود را به نام الله‌یار صالح برگزار کرد و اساس‌نامه نهایی جبهه ملی با نظارت مستقیم برومند، داوود هرمیداس باوند و دیگران تصویب شد. در اصل سوم آن بر جدایی دین از حکومت تأکید شده‌است.
از زمان مرگ کیم ایل سونگ و روی کار آمدن کیم جونگ ایل به رهبری این کشور، این حزب به قوانین پایبند نبوده است. پس از کنگره ششم در سال ۱۹۸۰، کنگره‌ها دیگر هر پنج سال یکبار برگزار نمی‌شدند. پلنوم‌های کمیته مرکزی نیز در فواصل منظم شش ماهه برگزار نمی‌شد. کیم جونگ ایل نیز بدون رعایت روال صحیح به‌عنوان دبیر کل حزب انتخاب شد. در تدارک جانشینی کیم جونگ اون، کنفرانس سوم در سال ۲۰۱۰ قوانین را اصلاح کرد تا اطمینان حاصل شود که او همزمان رهبری حزب و ارتش را تضمین می‌کند. همچنین تغییراتی ایجاد شد تا به خاندان کیم اجازه داده شود تا آزادانه تاریخ برگزاری کنگره‌ها را انتخاب کنند. کنگره هشتم حزب، قوانین را با دادن عنوان دبیرکل حزب کارگران کره به کیم جونگ اون در ژانویه ۲۰۲۱ اصلاح کرد.
پس از انقلاب فعالیت «اتحاد دمکراتیک مردم ایران» را ادامه داد و در عین حال، در پلنوم هفدهم، به عضویت افتخاری کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران برگزیده شد. به‌آذین دبیر جمعیت ایرانی هواداران صلح نیز بود.