پلاک

معنی کلمه پلاک در لغت نامه دهخدا

پلاک. [ پْلا / پ ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) ورقه یا لوح آهن یا برنج ومس و غیره که روی آن نام کسان و شغل و امثال آن نقرو بر در خانه یا روی اشیاء نصب کنند. صفیحه. لوح.

معنی کلمه پلاک در فرهنگ معین

(پِ ) [ فر. ] ( اِ. ) ۱ - ورقه یا صفحة معمولاً فلزی که اطلاعاتی روی آن حک شود. ۲ - نوار پلاستیکی همراه مشخصات نوزاد که در بخش نوزادان که جهت شناسایی وی به مچ او می بندند. ۳ - قطعه فلزی گرانبها که به صورت گردنبند یا دستبند به کار می رود. ۴ - قطعه زمینی با م

معنی کلمه پلاک در فرهنگ عمید

۱. لوح فلزی که روی آن شماره یا نامی را بنویسند و بر در خانه یا به وسیلۀ نقلیه یا دیوار نصب کنند.
۲. قطعه ای کوچک از فلز قیمتی مانند طلا یا نقره که دارای نقش است و با زنجیر به گردن آویزان می شود.
۳. قطعه ای فلزی که شمارۀ شناسایی خاصی روی آن حک شده است و نیروهای نظامی به وسیلۀ زنجیر به گردن خود آویزان می کنند.
۴. نوار پلاستیکی که مشخصات نوزاد روی آن نوشته شده و برای شناسایی در بخش زایمان بیمارستان به مچ دست او بسته می شود.
۵. (پزشکی ) صفحۀ فلزی که به وسیلۀ پیچ به استخوان های شکسته بسته می شود و تا هنگام جوش خوردن، آن ها را محکم نگاه می دارد.
۶. (حقوق ) [مجاز] قطعه زمینی با مساحت معین که به وسیلۀ شمارۀ خاصی ثبت شده است.

معنی کلمه پلاک در فرهنگ فارسی

لوح، پولک، قطعه یاورق که روی آن اسم یانمره حک کنند
( اسم ) ۱- اوح و صفحه ای از فلز سنگ و مانند آن . ۲- ورقه یا لوح فلزی که نام و نشانی کسان یا شغل و امثال آن بر رویش حک و بر در خانه یا روی اشیا نصب کنند .

معنی کلمه پلاک در فرهنگستان زبان و ادب

{license plate, number plate} [قطعات و مجموعه های خودرو] صفحه ای فلزی که پلاک خودرو بر روی آن حک شده است

معنی کلمه پلاک در دانشنامه آزاد فارسی

پلاک (plaque)
هر تجمع غیرعادی مواد در سطح بدن، مخصوصاً لایۀ نازک و شفافی متشکل از نوعی پروتئین چسبناک با نام موسین، و باکتری ها در سطح دندان. اگر پلاک از سطح دندان پاک نشود، تبدیل به جرم دندان شده و باعث پوسیدگی دندان، و در نهایت بیماری لثه می شود. شکل دیگر پلاک تجمع چربی یا بافت لیفی در دیوارۀ رگ هاست که باعث ایجاد آتروم می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه پلاک

از این رو با مهار کردن فعالیت‌های انعقادی و التهابی پلاکت‌ها می‌توان از بروز آترواسکلروز و سندرم‌های حاد کرونری و ایسکمی‌های مغزی یا ایسکمی در بافت‌های دیگر پیشگیری نمود.
از سال ۲۰۰۸، بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند، این در حالی است که نرخ ابتلاء در بخش‌های مختلف جهان و در بین جوامع مختلف تفاوت آشکاری دارد. این بیماری به‌طور معمول در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی و در زنان حدود ۳ برابر مردان اتفاق می‌افتد. نام «اسکلروز چندگانه» به زخم‌ها (سختینه یا به عبارت دیگری پلاک یا زخم) که در ماده سفید مغز یا ستون فقرات قرار دارد گفته می‌شود. ام‌اس در سال ۱۸۶۸ توسط ژان-مارتین شارکو توصیف شد. محققان در حال توسعه درمان‌ها و روش‌های تشخیص جدید هستند.
مهارکننده‌های اسفنگوزین کیناز، از تولیدِ اسفنگوزین-۱-فسفات جلوگیری می‌کنند و به‌طور انتخابی، مانع از تکثیر و ازدیاد سلولی ناشی از محرک‌های دیگر نظیر فاکتور رشد مشتق از پلاکت و سرم می‌شوند.
معلمان حق‌التدریس با تجمع مقابل ساختمان مرکزی آموزش و پرورش نسبت به عدم اجرای قانون دربارهٔ تعیین تکلیف استخدامشان اعتراض کردند. جمعی از معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی و برای اعتراض به آنچه تعیین تکلیف امور استخدامی و برگزاری دوره‌های تابستانی است در مقابل ساختمان مرکزی آموزش و پرورش تجمع کردند. آنها با داشتن پلاکاردهایی که نشان می‌داد از استان‌های متفاوتی آمده‌اند نسبت به اجرای تبصره ۱۰ ماده ۱۷ دربارهٔ استخدام معلمان حق‌التدریس اعتراض داشتند.