پروفسور
معنی کلمه پروفسور در فرهنگ عمید

پروفسور

معنی کلمه پروفسور در فرهنگ عمید

۱. استاد دانشگاه.
۲. شخص بسیار دانشمند.

معنی کلمه پروفسور در دانشنامه عمومی

پروفسور (خانه کاغذی). پروفسور ( سرخیو مارکینا ) شخصیت داستانی در سری نتفلیکس خانه کاغذی است که توسط آلوارو مورته به تصویر کشیده شده است. در این برنامه تلویزیونی، او شخصیت اصلی است، او مغز متفکر گروه است که گروه را جمع کرده است. او همچنین برادر برلین است. این سریال در پنج فصل ساخته شده فصل اول و دوم درمورد سرقت از ضرابخانه سلطنتی و فصل سه تا پنج هم در مورد سرقت شمش طلا از بانک اسپانیا است. 
پروفسور رهبر باند و شخصیتی کاریزماتیک، کسی که با دقت برنامه ریزی و سازماندهی می کند حمله به ضرابخانه سلطنتی و بانک اسپانیا در مادرید است. با یک فرهنگ قابل توجه، اما با ظاهر و اجزای دلپذیر و صدایی گرم و گیرا. ایده اولین دزدی این است که، انتقام پدرش را بگیرد. پدربزرگش در ایتالیا علیه فاشیست ها جنگیده بود. 
النا پیتا از ال موندو شخصیت را «مبهم» توصیف کرد. مورته گفت این شخصیت یک «کارنامه کاری» است. مورته پروفسور را به نقش او در نقش اسکار در اسکله پیوند داد، که هر دو "مجبور به شیطنت بودند و برای همین مجبور شدم همدلی را به وفور ایجاد کنم. اما اگر بیننده با پروفسور یا اسکار همدردی نکند، سریال کار نمی کند. "
پروفسور (رمان). پروفسور ( به انگلیسی: The Professor ) اولین  رمان  شارلوت برونته  بود، که قبل از  جین ایر  نوشته شده بود، اما توسط بسیاری از موسسات انتشاراتی رد شد.   سرانجام، پس از مرگش، در سال ۱۸۵۷، با تأیید همسر شارلوت برونته، آرتور بل نیکولاس، که وظیفه بررسی و ویرایش متن را بر عهده گرفت، منتشر شد.
پروفسور (فیلم ۱۹۱۹). پروفسور ( به انگلیسی: The Professor ) فیلمی کوتاه و صامت، به کارگردانی چارلی چاپلین با بازی چارلی چاپلین، آلبرت آستین، هنری برگمن، لویال آندروود، تام ویلسون و تام وود محصول سال ۱۹۱۹ است. 
پروفسور (فیلم ۱۹۶۲). «پروفسور» ( انگلیسی: Professor ( 1962 film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۶۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شامی کپور اشاره کرد.
پروفسور (فیلم ۱۹۷۲). «پروفسور» ( انگلیسی: Professor ( 1972 film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد.
پروفسور (فیلم ۲۰۱۸). پروفسور ( انگلیسی: The Professor ) یک فیلم کمدی - درام آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی وین رابرتز است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی نظیر جانی دپ، رزمری دویت، دنی هوستون، زوئی دویچ، ران لیوینگستون و اودسا یانگ ایفای نقش می کنند. 
اولین نمایش جهانی آن در جشنواره فیلم زوریخ در ۵ اکتبر ۲۰۱۸ بود. این فیلم در ۱۷ مه ۲۰۱۹ توسط صبان فیلمز منتشر شد. 
• جانی دپ در نقش ریچارد براون 
• رزمری دویت در نقش ورونیکا سینکلیر - براون 
• اودسا یانگ در نقش اودسا یانگ 
• دنی هوستون در نقش پیتر متیو 
• زوئی دویچ در نقش کلیر 
• دوون ترل در نقش دنی آلبرایت 
• ران لیوینگستون در نقش هنری رایت 
• شیوون فالون هوگان در نقش دونا 
• لیندا ایمند در نقش باربارا متیو 
• پالوما کویاتکوسکی در نقش یک دانشجو
اولین نمایش جهانی این فیلم در جشنواره فیلم زوریخ در ۵ اکتبر ۲۰۱۸ بود. پیش از آن، صبان فیلمز و دایرکت وی سینما حق پخش فیلم را به دست آوردند. این فیلم در ۱۷ مه ۲۰۱۹ منتشر شد.

معنی کلمه پروفسور در دانشنامه عمومی
معنی کلمه پروفسور در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه پروفسور

معنی کلمه پروفسور در ویکی واژه

استاد دانشگاه، استاد، مجازاً شخص بسیار دانشمند.

جملاتی از کاربرد کلمه پروفسور

«ظهیر دوله» کسی را که زیر خرقه کشید پروفسور به دبستان بی‌خیالی شد
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به سه قلب، پروفسور ویلچور، پان تفاردوفسکی و شوهرم امشب چه می‌کند؟ اشاره کرد.
اغلب آثار مورخ الدوله را نوشته‌های تاریخی و سیاسی او تشکیل می‌دهند که از آن جمله کتاب مشهور و مهم ایران در جنگ بزرگ (مربوط به وقایع ایران در دوران جنگ جهانی اول)، که برندهٔ جایزهٔ بهترین کتاب تاریخی در سال ۱۳۳۶ شده، قابل ذکر است. علاوه بر این در سال ۱۳۵۴ ش پروفسور عباس صفویان، رئیس وقت دانشگاه ملی ایران، با انتشار آخرین اثر تاریخی-سیاسی مورخ الدوله باعنوان «ایران در جنگ جهانی دوم» با هزینهٔ دانشگاه ملی ایران موافقت نمود، اما این امر با مرگ مورخ الدوله در آبان ماه همان سال هرگز میسر نگردید.
در دی ۱۳۸۳، پروفسور سوتلانا چروونایا در همایش «هنر و جهانی شدن» که از طرف مرکز مطالعات و پژوهش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، به عنوان سخنران حضور داشت.
وی از دانشکاه آنکارا در رشته علوم فیزیکی در سال ۱۹۴۷ فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را از دانشکده تکنولوژی کالیفرنیا سال ۱۹۵۱ به دست آورد.بعد از بازگشت به ترکیه، اینونو به عنوان دستیار اول پروفسور در دانشگاه آنکارا بین ۱۹۶۴ و ۱۹۷۴ خدمت کرد.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به رؤیاها، آشوب و پروفسور و معادله محبوبش اشاره کرد.
اِتِل لیلیان وُینیچ در خانوادهٔ جرج بول، از دانشمندان برجستهٔ انگلیسی، در ۱۱ مهٔ ۱۸۶۴ دیده به جهان گشود. پدر وی پروفسور ریاضیات بود. مادرش، مری اورست، دربارهٔ مسائل اجتماعی مقالاتی می‌نوشت. جرج اورست، عموی مادر او، جغرافی‌دان مشهوری بود و مرتفع‌ترین قلهٔ جهان نیز، به پاس تحقیقات وی، در رشته‌کوه‌های هیمالیا، اورست نام گرفته‌است.
از آن به بعد به دستور خشایارشا پیشاپیش سپاه ایران اقدام به جاده‌سازی شد و حتی برای این کار از سکنهٔ محلی نیز برای تسریع کار استفاده کردند. نیروی دریایی ایران به موازات ساحل حرکت می‌کرد و در دریا سپاه ایران را از حملهٔ ناگهانی نیروی دریایی یونان حفظ می‌کرد. عبور سپاه ایران از کشور تراس (تراکیه) طولانی شد چون جاده‌سازان پیوسته در حال ساخت و هموار کردن راه بودند. پروفسور بارن در تحقیقات خود می‌نویسد چهل و پنج روز طول کشید تا ارتش ایران توانست از کشور تراس بگذرد و به مقدونیه برسد. با اینکه جاده خشایارشا برای عبور سپاه ایران و به صورت موقتی ساخته شده بود ولی تا مدت‌ها بعد قابل استفاده بود.
ارنست اونگر در رشته پزشکی تحصیل و دکترای خود را در سال ۱۸۹۸ دریافت کرد. از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۶ او شاگرد ارنست فون برگمان، سپس پزشک ارشد در کلینیک دانشگاه جراحی اول بود و در سال ۱۹۱۹ او بخش دوم جراحی را در بیمارستان رودلف ویرچو به عهده گرفت. او در سال ۱۹۳۲ اولین خدمات مرکزی اهدای خون را در آلمان راه اندازی کرد. اونگر پروفسور پزشکی بود و در آوریل ۱۹۳۳ به دلیل اصالت یهودی خود از سمت خود برکنار [۱] و مجبور به فروش کلینیک خصوصی خود در سال ۱۹۳۶ شد. در سال ۱۹۳۸ او در یک تصادف رانندگی در اتوبان کشته شد و در بیمارستان منطقه پرنزلائو درگذشت.[۲][۳]
در این جا لازم است اشاره کنیم کتاب هشت بهشت که در اوایل مشروطیت نوشته شده یکی از کتب بسیار نادر بابیه‌است که در آن احکام دین و آیین بیانی را شرح می‌دهد. این کتاب به قلم شیخ احمد روحی کرمانی به روایتی و میرزا آقاخان کرمانی به روایت دیگر یا به قلم هر دو نوشته شده‌است ولی مطالب آن بنا به نوشتهٔ میرزا آقاخان کرمانی که در کتاب خانهٔ بریتیش می‌وزیم انگلستان موجود و ضمیمهٔ کتاب هشت بهشت است و بر اثر اقدام پروفسور ادوارد براون در آن کنابخانه ضبط شده‌است از بیانات سید جوادکربلایی که باطناً بابی و ظاهراً شیخی بوده و در کرمان می‌زیسته و در همان شهر وفات یافته اقتباس شده‌است.