پرتوی
معنی کلمه پرتوی در لغت نامه دهخدا

پرتوی

معنی کلمه پرتوی در لغت نامه دهخدا

پرتوی. [ پ َ ت ُ ] ( اِخ ) شاعری ایرانی است. ( قاموس الاعلام ج 2 ص 1495 ).

معنی کلمه پرتوی در فرهنگ فارسی

شاعری ایرانی

معنی کلمه پرتوی در فرهنگستان زبان و ادب

{radiatus} [علوم جَوّ] ابری با نوارهای پهن موازی که به نظر می آید به سوی نقطه یا نقطه هایی بر روی افق (نقطه/ نقطه های تابش ) میل می کنند؛ این اصطلاح عمدتاًً همراه با ابرهای پرسا و فرازکومه ای و فرازپوشنی و پوشن کومه ای و کومه ای می آید

معنی کلمه پرتوی در دانشنامه عمومی

پرتوی ( به انگلیسی: Cirrus radiatus ) ابری است با نوارهای پهن موازی که به نظر می آید به سوی نقطه یا نقطه هایی روی افق ( نقطه/نقطه های تابش ) میل می کنند؛ این اصطلاح عمدتاً همراه با ابرهای پرسا، فرازکومه ای، فرازپوشنی، پوشن کومه ای و کومه ای می آید.

جملاتی از کاربرد کلمه پرتوی

پرتوی از نور رخسار تو یافت ظلمت شام عدم را برشکافت
افسانه دو خواهر فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کامبوزیا پرتوی محصول سال ۱۳۷۳ است.
عالمی در ظلمت غم سوختند پرتوی زان عارض زیبا کجاست؟
پرتوی گر افکنی در چشم از شمع جمال چشم من بتاخنه‌ای گردد چو فانوس خیال
همچو مینا غنچهٔ رازم بهار آهنگ شد پرتوی از خون دل بیرون دوید و رنگ شد
از دلایل ایجاد اریتما می‌توان به انواع التهاب، عفونت، فشار و ماساژ نقطه‌ای، درمان رخ‌جوش، آلرژی، اشعهٔ آفتاب یا آفتاب‌سوختگی، ویتامین ب۳ و مسمومیت پرتوی اشاره نمود.
شدند عالمی اندر هوات سرگردان چو پرتوی ز جمال تو بر جهان افتاد
از آن زمان به بعد، قطعات نیمه هادی بیش‌تر دنیای الکترونیک را در دست گرفت. با این‌حال، لامپ‌های خلاء هنوز هم در برخی از دستگاه‌ها مانند تقویت‌کننده‌های رادیویی قدرت بالا، لامپ‌های پرتوی کاتدی، تجهیزات صوتی تخصصی، تقویت‌کننده‌های گیتار و برخی از دستگاه‌های مایکروویو استفاده می‌شود.
دو عالم پرتوی از نور ذاتم جهان روشن ز خورشید صفاتم
اولین آنتن راهنمای موج پرتویی مقیاص کامل،یک آنتن ۶۴ متری در
در سال ٬۱۸۸۷ هاینریش هرتز: 843–44  الکترودهایی را کشف کرد که وسیلهٔ پرتوی فرابنفش روشن می‌شدند و جرقه‌های الکتریکی را به سادگی ایجاد می‌کردند. در سال ٬۱۹۰۵ آلبرت اینشتین مقاله‌ای منتشر کرد که در آن با توصیف داده‌های آزمایشگاهی، اثر فوتوالکتریک را به‌عنوان نتیجهٔ انرژی نور نشان داد و ثابت کرد که این انرژی به‌وسیلهٔ بسته‌های کوانتمی، حمل می‌شود و به الکترون‌ها انرژی می‌دهد. این اکتشاف منجر به انقلاب کوانتمی شد. اینشتین در سال ٬۱۹۲۱ به‌خاطر کشف اثر فوتوالکتریک جایزه نوبل فیزیک گرفت. امروزه، از اثر فوتوالکتریک در حسگرهای نور و صفحه‌های خورشیدی استفاده می‌شود که اخیراً برای تولید الکتریسیته در سطح تجاری به کار می‌روند.
خورشید آسمان ولایت که پرتوی ز انوار او است شمس وجود نهار عمر
هرچه هستی پرتوی از هست تو نیستی و هستیش در دست تو
ز تاب خشم تو گر پرتوی بروم رسد شود زبانۀ آتش دهانه های فرنگ
نور خلوتسرای دیدهٔ ما پرتوی از شعاع طلعت اوست