پانه

معنی کلمه پانه در لغت نامه دهخدا

پانه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) فانه. پهانه. فهانه. ( جهانگیری ) ( رشیدی ). پغاز. ( برهان ) ( جهانگیری ). اسکنه. گوَه. چوبی که نجاران در شکاف چوبی که می شکافند نهند تا آسان شکافد و کفشگران و موزه دوزان در فاصله قالب کفش و موزه فشارند تا فراخ گردد و هم چوبی را که زیر ستون گذارند تا راست ایستد بدین نام خوانند. || چوبی که در پشت در نهند تا گشوده نشود و چوبکی که بر یک طرف آن سوراخی باشد و میخی باریک در آن کنند چنانکه آن چوب به آسانی حرکت کند و آن طرف که سوراخ دارد در دیوار استوار کنند و چون خواهند که در خانه بسته شود آنرا به پشت در باز افکنند و آنرا چلمرد خوانند از اینرو که قوت چهل مرد به آن وفا نکند. ( فرهنگ رشیدی ) :
ترا خانه دین است و دانش درون شو
بدین خانه و سخت کن در به پانه.ناصرخسرو.|| بعضی گفته اند بمعنی انتظار باشد به لغت دری. ( رشیدی ). رجوع به فانه شود.

معنی کلمه پانه در فرهنگ معین

(نِ ) ( اِ. ) ۱ - چوبی که برای شکافتن چوب دیگر لای آن می گذارند. ۲ - چوبی که پشت در بیندازند. ۳ - چوبی که داخل قالب کفش می گذارند. ۴ - چوبی که زیر ستون قرار می دهند.

معنی کلمه پانه در فرهنگ عمید

= فانه

معنی کلمه پانه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- چوبی که نجاران در شکاف چوب دیگر نهند تا آسان بشکافد و کفشگران در فاصل. قالب و کفش میگذارند فانه پهانه فهانه پغار اسکنه گوه . ۲-چوبی که زیر ستون گذارند تا رایت ایستد. ۳- چوبی که پشت در اندازند تا باز نشود چوبکی که بر یک طرف آن سوراخی باشد و میخی باریک در آن کنند چنانکه آن چوب باسانی حرکت کند و آن طرف که سوراخ دارد در دیوار استوار کنند و چون خواهند که در خانه بسته شود آنرا به پشت در باز افکنند و آنرا چلمرد خوانند .

معنی کلمه پانه در ویکی واژه

چوبی که برای شکافتن چوب دیگر لای آن می‌گذارند.
چوبی که پشت در بیندازند.
چوبی که داخل قالب کفش می‌گذارند.
چوبی که زیر ستون قرار می‌د

جملاتی از کاربرد کلمه پانه

در سال ۱۹۶۰ میلادی بعد از بازگشت از اروپا (که برای فرار از دستگیری به‌خاطر اعتیادش به آنجا رفته بود) همکاری با آنتونیو کارلوس ژوبیم را آغاز کرد. اجرای او با ژوآئو ژیلبرتو و آسترود ژیلبرتو از آهنگ ژوبیم به‌نام «دختری از ایپانه‌ما» شهرتی جهانی یافت. از آن زمان به بعد این آهنگ یکی از مشهورترین آهنگ‌های جاز شده‌است. همکاری او با ژوبیم و دیگر موسیقی‌دانان برزیلی ریتم بوسانووا را به دنیا شناساند. پس از بازگشت از سفر دیگر به اروپا (باز هم به خاطر اعتیاد و فرار از دستگیری) در دهه‌های هفتاد وهشتاد کنسرت‌های زیادی اجرا کرد. او را یکی از بهترین نوازندگان سکسوفون تنور در موسیقی جاز می‌دانند.
درون خانه آن دم پانهادم ز حیرت پشت بر دیوار دادم
مست از می شوق تو چنانم که بکویت گر پانهم از غایت مستی بسر افتم
سکون در خاک آدم کی گذارد عالم آشوبی که هر جا پانهاد از ناز جنبش در زمین آمد
پانهد بر فرق عالم هر که سر بر در یکتای بی همتا نهاد
در عرصه جانبازی، منصور صفت پانه بردار بلا خود را، با خاطر خرّم زن
چو مرد اندر آن جایگه پانهاد بگردید خنجر به کردار باد
آنتون پانه‌کوک از بنیان‌گذاران حزب کمونیست هلند و از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان به شمار می‌رود.
گذرد جنت اگر از در ویرانه من نیست ممکن که برون پانهم ازخلوت خویش
زاهد مرا بسبحۀ صد دانه پانه بست خال لبت کشید بدامم ز دانه‌ای
آهسته پانهاده ز دهلیز آن سرای در آستان شدند بمالیده آستین
امیر سرافراز مختار راد به ایوان فرماندهی پانهاد