پارت
معنی کلمه پارت در لغت نامه دهخدا

پارت

معنی کلمه پارت در لغت نامه دهخدا

پارت. ( اِخ ) پارث. پَرث َوَ. نام خراسان کنونی یکی از خترپت نشینهای هخامنشی. بعهد سلوکیان. دولت اشکانی دراین ناحیت تشکیل شد و بقایای نفوذ اخلاف اسکندر را از ایران برانداخت. این ایالت از شمال به دهستان و ازمشرق به آری و از جنوب به کارامانی و از مغرب به مادی محدود بوده است. رجوع به پرثَوَ و اشکانیان شود.
پارت. ( اِ ) یلوه. نوک دراز وآن مرغی است حلال گوشت .

معنی کلمه پارت در فرهنگ عمید

قومی باستانی و چادرنشین که در حدود خراسان کنونی تا سلسلۀ البرز و دریای خزر به سر می بردند و بر ضد سلوکی ها قیام کرده و دولت اشکانی را تشکیل دادند.
پرنده ای حلال گوشت به اندازۀ کبک با منقار دراز، نوک دراز.

معنی کلمه پارت در فرهنگ فارسی

۱ - طایفه ای از قبیل پرنی از قوم دهه از اقوام سکایی . این طایفه در شمال شرقی ایران در حدود خراسان اقامت گزیدند و پس از ضعف سلوکیان دولت اشکانیان را تشکیل دادند و همه ایران را به تصرف در آوردند . ۲ - نام قدیم خراسان که محل سکونت طایفه پارت بود
( اسم ) پرنده ای از راست. پابلندان که دارای منقاری طویل و استخوان کف پایش طویل و برهنه و انگشتانش نیز دراز و جدا از هم است . قدش متوسط و تقریبا بانداز. یک کبک است . این پرنده در نیمکر. شمالی زمین در چین و هندوستان و دیگر نواحی آسیای مرکزی و اروپا و آمریکا میزید نوک دراز یلوه .
نام خراسان کنونی نوک دراز و آن مرغی است حلال گوشت

معنی کلمه پارت در دانشنامه عمومی

پارت (موسیقی). یک پارت ( انگلیسی: Part ) ، یک بخش یا یک صدا، به طور کلی به معنای یک ملودی تنها یا یک همراهی تنهای هارمونیک است که به یک گروه بزرگتر یا به بخشی از ترکیب یک موسیقی چندصدایی اشاره دارد. پارت نویسی معانی مختلفی از جمله جداکردن و کپی فیزیکیِ یک بخش صدا از پارتیتور برای اجرای موسیقی و یا شناسایی بخش های پولیفونیک صداها در یک ساز مانند پیانو دارد.
این واژه معمولاً در چندین معنا به کار می رود:
• کپی فیزیکی از نت های نوشته شده در پارتیتور که فقط متعلق به یک ساز یا یک صدا است ( بر خلاف پارتیتور که نت های همهٔ سازها یا صداها در یک صفحه نوشته می شود ) .
• پارت یک نوازنده معمولاً حاوی دستورالعمل هایی برای سایر نوازندگان گروه نیست، بلکه فقط دستورالعمل هایی برای آن فرد و ساز است.
• در ارکستر سمفونیک، هر گروهی ( به عنوان مثال گروه ویلنسل ها ) از نوازندگان حتی اگر قطعه ای را هم صدا اجرا کنند، اما باز هم هر کدام کپی فیزیکیِ ( پارت ) جداگانه ای دارند. در گروه هایی مانند موسیقی راک، ممکن است احتیاجی به نسخهٔ فیزیکی وجود نداشته باشد و نوازندهٔ باس، پارت خود را بدون صفحهٔ نت بنوازد.
• در سازهایی مانند پیانو که هم زمان دارای چند بخش هستند، اغلب می توان پارتِ صداهای بالایی، میانی یا پایینی را شناسایی کرد. از سوی دیگر در گروه کر نیز صداهای بیرونی و درونی که توسط گونه های مختلف صدا اجرا می گردد، پارت نامیده می شود.
• در مقیاسی بزرگتر به بخش هایِ فرم موسیقی ( A–B–A ) در یک قطعه گفته می شود.
پارت نویسی ( یا صدای پیشرو ) ، آهنگسازی با در نظر گرفتن هارمونی و کنترپوان است. در زمینهٔ آهنگسازی برای چندصدایی، ممکن است از اصطلاح «صدا» به جای «پارت» برای نشان دادنِ یک خط ملودیک یا لایه ای از بافت موسیقی استفاده شود. این اصطلاح ( چندصدایی ) عمومی است و به این معنا نیست که این خط باید لزوماً دارای کاراکتر آوازی باشد و ممکن است به موسیقی سازی، عملکرد یک خط در ساختار کنترپوان یا صرفاً به منطقهٔ صوتی اشاره داشته باشد ( «در چندصدایی اولیه، پارت نویسی بر اساس گسترهٔ صوتی وکال یا منطقهٔ صوتی نبود بلکه بر اساس کارکرد آنها در ساختار کنترپوانتال نام گذاری می شدند و با این نام ها در بخش باس برای قطعات، شروع به مفهوم پارت در یک محدودهٔ صوتی کردند» ) .
موضوع اصلی در تاریخ موسیقی اروپا، جستجو در بارهٔ نحوهٔ پیشرفت در موسیقی چندصدایی و پارت نویسی است. اولین قطعات یاد شده در این مورد سرودهای گریگوری بودند. همچنین به نظر می رسد «مجموعهٔ قطعات چندصدایی» از کتاب کودس کالیکسینوس[ الف] [ ب] ( قرن دوازدهم ) نوشتهٔ یعقوب پسر زبدی، به عنوان قدیمی ترین پارت های موسیقی قابل رمزگشایی باشد. در بسیاری از متون تاریخی، توسعهٔ قواعد جدید برای نامطبوعیت صداها و تغییرات احتمالیِ سبک موسیقی را در روابط بین پارت ها دنبال می کنند.

معنی کلمه پارت در ویکی واژه

اصطلاح قومی و جغرافیایی منسوب به قبایلی از آریایی‌ها، ساکن در شمال و شمال‌شرقی ایران، خراسان. پارت‌ها پس از پارس‌ها دولت اشکانیان را در ایران تأسیس نمودند.
منسوب به قوم باستانی پری، پرنی و پریان.
پارت به مفهوم صدا یا نعره ناگهانی و هراس‌انگیز، که از تأثیر آن کسی یکه بخورد. گویش بهاری. پارت دیدِم اِئورَگِه چات دَدِ. پارت گفتم زهره‌ترک شد.

جملاتی از کاربرد کلمه پارت

و آن دعایی که پارت آوردم اگرش وقت شد عطا برسان
آموزش در هنگ کنگ تا حد زیادی بر اساس الگوی آموزش و پرورش بریتانیا شکل گرفته و تحت نظارت اداره آموزش و دپارتمان رفاه اجتماعی است. در سال تحصیلی۲۰۱۳/۱۴، ۵۶۹ مدرسه ابتدایی، ۵۱۴ دبیرستان و ۶۱ مدرسه خاص در هنگ کنگ فعالیت می‌کردند.
استان ترانسفال یکی از استان‌های اتحادیه آفریقای جنوبی میان سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۶۱ بود و از سال ۱۹۶۱ تا پایان آپارتاید استانی از جمهوری آفریقای جنوبی ماند. در آن سال تاریخ اساسی نوینی تنظیم شد و این استان به بخش‌های دیگر تقسیم شد.
وز پس قرنی دو هم با دولتی مانند روم پردلان پارت همدوشی به میدان کرده‌اند
به بلخ گزین گشت فرمانروا بنا کرد پس دولت پارتا
پارتی زلف تو از بس که ز دل‌ها دارد روز و شب بی‌سببی عربده با ما دارد
در پیش دو دریای خروشان‌، سپه پارت سد گشت و دلیرانه نگه داشت وطن را
۱۹۴۸، او با دپارتمان ریاضی و آزمایشگاه محاسبات دانشگاه منچستر همکاری کرد و روی نرم‌افزار یکی از نخستین کامپیوترهای جهان، «منچستر مارک ۱»، کار کرد.
مایکلسون در سال ۱۹۲۲ زاده شد و در سال ۱۹۴۸ از کالج بروکلین فارغ‌التحصیل شد. بین سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۶، او دبیر هنری نیویورک هرالد تریبون چاپ پاریس بود، در حالی که برای مجله‌های آرتز و آرت اینترنشنال نیز می‌نوشت. او به عنوان نویسنده برای آرت فروم کار می‌کرد، جایی که شماره‌های تأثیرگذاری دربارهٔ آیزنشتاین/برکج و شمارهٔ ویژهٔ فیلم در ۱۹۷۳ را سردبیری کرد. او همراه با جی لیدا، دپارتمان مطالعات سینمایی را در دانشگاه نیویورک تأسیس کرد. مایکلسون استاد بازنشستهٔ دپارتمان مطالعات سینمایی دانشگاه نیویورک بود.
صدبار به بوسه آزمودم پارت بس بوسه دریغ یافتم هر بارت
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کریستال پالاس، باشگاه فوتبال بلیث اسپارتانس، باشگاه فوتبال نلسون، باشگاه فوتبال بوستون تاون، باشگاه فوتبال گرزلی، باشگاه فوتبال بوستون یونایتد، باشگاه فوتبال برنلی، و باشگاه فوتبال ویسبچ اشاره کرد.
راه یابد به فلک غمازی انجمن سازی و پارتی بازی
پارتی خانه گشته پارلمان حل این مشکلات را چکنم
ولیک جهد بناپارت و آن کشاکش نیز به قصد پادشهی بود، نی به قصد دگر
فتادم از پی غوغا و انجمن‌سازی به شب کمیته و هر روز پارتی‌بازی
زمانی که آریاییها وارد ایران شدند متشکل از سه طایفه یا قوم بودند؛ قوم پارس در مناطق جنوبی کشور مستقر شدند، پارتها در قسمت شرقی ایران ساکن شدند و مادها در مرکز و غرب ایران سکنی گزیدند.