والک
معنی کلمه والک در لغت نامه دهخدا

والک

معنی کلمه والک در لغت نامه دهخدا

والک. [ ل َ ] ( اِ ) قسمی سبزی کوهی خوردنی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || صورتی از برگ [ به معنی ورق ] است. بزوالک ولیک هم برگ است : سرخ ولیک. سیاه ولیک. شال ولیک. وهمچنین ولگ : هزارولگ ، و ولگم نیز همین است و بلگم وبلو و بلوه نیز همین است. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه والک در فرهنگ معین

(لَ ) (اِ. ) سیر جنگلی .

معنی کلمه والک در فرهنگ عمید

گیاهی صحرایی با برگ های دراز خوش بو و گل های کوچک که در جاهای مرطوب می روید و مصرف خوراکی و دارویی دارد.

معنی کلمه والک در فرهنگ فارسی

( اسم ) سیر جنگلی
قسمی سبزی کوهی خوردنی یا صورتی از برک

معنی کلمه والک در دانشنامه عمومی

والک یا سیر وحشی یا سیر خرس ( نام علمی: Allium ursinum ) گیاهی است از راسته مارچوبه سانان، تیره نرگسیان، زیرتیره پیازیان از سردهٔ سیر ( Allium ) ، هم خانواده با پیاز کوهی.
این گیاه کاربرد خوراکی دارد ( مانند والک پلو در ایران و سوپ و پستو در اروپا ) ولی به سادگی با گیاهان سمی مانند زعفران مرغزار و موگه اشتباه گرفته می شود که هر ساله جان چند نفر را به خطر می اندازد.
والک از گیاهان آوندی ( Tracheobionta ) است.
همه اروپا به جز منطقه مدیترانه، آسیای کوچک، قفقاز، نوار کوهستانی البرز ساوجبلاغ در ایران، سیبری تا کامچاتکا. همچنین در مناطق غربی و کوهستانی ایران نیز پراکنده است که در زبان محلی به آن کیل خرونَه میگویند.
معنی کلمه والک در فرهنگ معین
معنی کلمه والک در فرهنگ عمید
معنی کلمه والک در فرهنگ فارسی

معنی کلمه والک در ویکی واژه

سیر جنگلی.

جملاتی از کاربرد کلمه والک

انت رب الارض خلاق السماء ذوالجلال والعلی والکبریاء
با افزایش فرکانس، الگوی تابش فرستنده به حالت ایزوتروپیک نزدیک می‌گردد. برای متمرکز نمودن پالس‌های ارسالی در یک راستا و حتی یک نقطه خاص می‌بایست از پراب‌های آرایه فازی، استفاده نمود. این پراب‌ها شامل چندین فرستنده/گیرنده پیزوالکتریک بر روی خود می‌باشند که می‌توان به صورت یک ردیف (یک بعدی) یا چندین ردیف (دو بعدی) کنار هم چیده شده باشند. در حالت پسیو، می‌توان چیدمان این المان‌ها را به نحوی طراحی نمود که لوب اصلی الگوی تابش آنتن در یک راستای خاص متمرکز گردد.در حالت اکتیو فاز، با ایجاد تاخیرهای کنترل شده، در پالس‌های ارسالی توسط هر المنت، می‌توان جهت لوب اصلی را نیز بدون تغییر موقعیت مکانیکی فرستنده، تغییر داد.
قوله: یَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لا تَخْفی‌ مِنْکُمْ خافِیَةٌ قرأ حمزة و الکسائی: لا یخفی بالیاء ای لا یستتر علی اللَّه شی‌ء منکم و لا من احوالکم. روی عن ابو موسی الاشعری قال: یعرض النّاس یوم القیامة ثلاث عرضات فامّا عرضتان فجدال و معاذیر و امّا العرضة الثّالثة فعندها تطیر الصّحف فی الایدی فاخذ بیمینه و اخذ بشماله و قیل: لیس یعرضهم لیعلم ما لم یکن عالما به و لکنّه یعرضهم مبالغة و مظاهرة فی العدل، و قیل: معنی العرض ان یعرف کلّ واحد ما یستحقّه من ثواب او عقاب، و قیل: یعرضون باعمالهم و اقوالهم کما یعرض السّلطان جنده باسلحتهم و دوابّهم.
چون موج زن شد در ازل دریای ذات‌ذوالکرم شد چارده گوهر عیان زان بحر هر یک عین یم
که چه می‌خواهی بگو ای ذوالکرم گفت بر قصد زیارت آمدم
الَّذِینَ صَبَرُوا علی الشدائد و الاذی فی ذات اللَّه و صبروا علی فرائض اللَّه و جهاد اعدائه وَ عَلی‌ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ای علی کفایة ربهم یعتمدون و بفضله یثقون و انّما وصفهم بهذه الصفة لانّ الشیطان کان یوسوس لهم انّکم ان ترکتم ارضکم و اموالکم و صرتم الی دار لعزبة افتقرتم و هلکتم فوصفهم اللَّه بالطاعة علی مخالفة الشیطان و الثقة بکفایة الرحمن، لانّ ذلک من قوة الایمان.
یک فوتوفزون‌گر از یک لامپ خلاء شیشه‌ای ساخته شده‌است که درون آن یک فوتوکاتد و چندین کاتد ثانویه و یک آند قرار دارد. فوتون تابشی به مادهٔ فوتوکاتد که به صورت لایهٔ نازکی در پنجرهٔ افزاره لایه‌نشانی شده‌است برخورد می‌کند و درنتیجهٔ تأثیرات فوتوالکتریک، الکترون‌ها تولید می‌شوند. این الکترون‌ها به‌وسیلهٔ فوکوس کردن کاتدها به سمت فزون‌گر الکترون (جایی که الکترون‌ها به‌وسیلهٔ فرایند تابش ثانویه تکثیر می‌شوند) جهت‌دهی می‌شوند.
این پرتره نقاش یک نقاشی رنگ روغن در ابعاد ۱۰۹/۲ سانتی‌متر (۴۳ اینچ) در ۱۸۹/۲ سانتی‌متر (۷۴ اینچ) می‌باشد، امروزه بخشی از دوره ویکتوریا گالری هنر والکر در لیورپول مرزیساید می‌باشد، نقاشی توسط این موزه در سال ۱۹۰۳ خریداری گردید.
با سپاه و لشکر و طبل و علم کی رسی در خوان وصل ذوالکرم
تابنده بر وجود بخشنده بر فقیر ذوالجود و ذوالکرم ذوالعزو ذوالجلال
با یار عرب گفتم در چشم ترم بنگر می‌گفت به زیر لب لا تخدعنی والک
اولین پی‌ام‌تی امتحان شده توسط گروهی در ۱۹۳۴ ساخته شد که توانستند با استفاده از یک کاتد در خلأ پدیده‌های فوتوالکتریک و گسیل ثانوی را انجام داده و الکترون تقویت‌شده بدست بیاورند.