همسایگی

همسایگی

معنی کلمه همسایگی در لغت نامه دهخدا

همسایگی. [ هََ ی َ / ی ِ ] ( حامص مرکب ) همسایه بودن. جوار. مجاورت. ( یادداشتهای مؤلف ).
- همسایگی جستن ؛ همسایه شدن با کسی :
مجویید همسایگی با بدان
مدارید افسوس نابخردان.اسدی.- همسایگی گرفتن ؛ همسایه شدن. منزل گرفتن در جایی :
که از بینوایی و بیمایگی
گرفتم در این خانه همسایگی.نظامی.

معنی کلمه همسایگی در فرهنگ عمید

همسایه بودن با هم، در جوار یکدیگر زندگانی کردن.

معنی کلمه همسایگی در فرهنگ فارسی

همسایه بودن هم جواری مجاورت : و سبب بیرونی مر گرمی را سه گونه بود: یکی همسایگی جسمی گرم تا سرد را گرم کند.

معنی کلمه همسایگی در دانشنامه عمومی

همسایگی (ریاضیات). در توپولوژی، یک همسایگی ( به انگلیسی: neighbourhood ) یکی از مفاهیم اساسی در فضاهای توپولوژیک است. همسایگی یک نقطه، یک مجموعه شامل آن نقطه است.
فرض می کنیم p یک نقطه از فضای متری X باشد. و V ⊂ X .
یک همسایگی نقطهٔ p با شعاع r، مجموعه ای است مثل ( Nr ( p شامل تمام نقاطی چون q که d ( p، q ) < r.
N r ( p ) = { q ∈ X | d ( p , q ) < r }

معنی کلمه همسایگی در ویکی واژه

vicinanza

جملاتی از کاربرد کلمه همسایگی

همسایگیش را اثر ابر بهارست هم خانه گلستان شد و هم خار سمن شد
تجارت افغانستان با سایر کشورها با ایجاد بیشتر راه‌های حمل و نقل بین‌المللی به‌طور پیوسته افزایش یافته‌است. یکی از این راه‌های تجاری دالان لاجورد است که افغانستان را با ترکمنستان متصل می‌کند و در نهایت به اروپا خاتمه می‌یابد. سایر این راه‌های تجاری افغانستان را به همسایگی ایران، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان متصل می‌کند. این کشور همچنین از طریق راهرو هوایی با هند تجارت مستقیم دارد.
استان باحه (به عربی: الباحة) استانی در عربستان سعودی است. الباحه در جنوب این کشور در همسایگی استان عسیر واقع شده است.
زبان اغوزی، در زمان محمود کاشغری (۴۶۹ هجری/۱۰۷۷ میلادی) نشانگر برخی تفاوت‌ها از دیگر شاخه‌های زبان مشترک ترکی است؛ به ویژه که به دلیل همسایگی نزدیک با خوارزم و دیگر نواحی زیست‌بوم ایرانی در آسیای مرکزی، از زبان‌های ایرانی وام‌واژه گرفته‌است.
استان کورینتس به عنوان بخشی از منطقه نیمه گرمسیری میانرودان، دارای دما و بارش زیاد با اختلاف دمای ناچیز (به ویژه در شمال) است. بخش جنوبی استان که در همسایگی پامپاس قرار دارد دارای هوای معتدل تری است.
اندرین همسایگی دانم یکی مردی کهن روز و شب با جفت خود پرخاشجوی اندر سخن
اگر بر فریدون کنی دایگی کند با تو خورشید همسایگی
۱-حافظه‌ای برای ذخیره‌سازی بهترین مکان خود۲-آگاهی در مورد بهترین موقعیت در همسایگی خود یا در کل فضای پاسخ‌ها اعضای دسته جمعی مکان‌های خوب را به یکدیگر از طریق ارتباط انتقال می‌دهند و موقعیت و سرعتشان را با مکان‌های خوب تنظیم می‌کنند.
دوزخ آید به طلبکاری آتش هر دم گر به همسایگی او رود این تابستان
دفاع از عربستان و شبه جزیره عربستان و دفاع از عرب و روابط حسن همسایگی از اصول سیاست خارجی عربستان است. در سال ۱۹۳۰ وزارت امور خارجه پایه‌گذاری شد. در آن سال ۹ نمایندگی بیگانه در عربستان وجود داشت. اکنون ۱۵۷ نمایندگی و سفارتخانه وجود دارد که ۹۸ سفارت در ریاض و ۵۹ کنسولگری در ریاض و جده و ظهران وجود دارند.
نه طوطی و شکر بمنقار داشت ز همسایگی هما عار داشت
انواع متعددی از اتوماتای سلولی با الهام گرفتن از اتوماتای سلولی زندگی-گونه ساخته شده‌اند. در اغلب این اتوماتا تعداد همسایگی بیشتر از همسایگی مور است. در نوع دیگری از اتوماتای سلولی به جای فضای دوبعدی از فضای سه‌بعدی استفاده می‌کنند، همچنین انواعی از اتوماتای سلولی که سلول‌ها به صورت مثلث یا شش ضلعی هستند نیز طراحی شده‌اند.
همسایگی مست فزاید مستی چون مست شوی باز رهی از هستی
استان کردستان یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری ایران محسوب می‌شود. علاوه بر این، برخورداری از منابع معدنی (فلزی و غیرفلزی) و نیروی انسانی متخصص از یک سو و موقعیت بسیار مناسب جغرافیایی و همسایگی با کشور عراق به عنوان یکی از بازارهای هدف و همچنین مسیر مناسب ترانزیتی در اتصال بندرهای جنوب به شمال غرب کشور از سوی دیگر، این استان را از نظر اقتصادی در جایگاه ممتازی قرار داده است.
من بر آنم که ز همسایگیِ روس بزرگ بَرَد این مُلک در آینده حظوظ وافر
اگر مورم آید به همسایگی شود خودفروش از تُنُک‌مایگی
کانادا یکی از معدودترین کشورهای پیشرفته‌ای است که صادرکنندهٔ انرژی خالص در جهان است. کانادا دارای ذخایر وسیعی از گاز طبیعی در سواحل شرق و منابع بزرگ گاز و نفت در آلبرتا است ونیز در همسایگی آن یعنی بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان است.
سمنون محب حکایت کرد که: در همسایگی ما مردی کنیزکی را سخت دوست همی داشت قضا را زن بیمار شد و مرد بنشست تا چیزی بهر او پزد.
شخص ز همسایگی‌ات در عذاب روح ز هم خانگی‌ات در محن