همسان

همسان

معنی کلمه همسان در لغت نامه دهخدا

همسان. [ هََ ] ( ص مرکب ) هم سان. مساوی. ( آنندراج ). مانند. همانند :
گر کسی گوید که در گیتی کسی همسان اوست
گر همه پیغمبری باشد، بود یافه درای.منوچهری.نگاری تن جانور صدهزار
کز ایشان دو همسان ندارد نگار.اسدی.ملکت چو ملک سام و سکندر، نشان تو
همسان سام و همسر اسکندر آمده.خاقانی.|| مستوی و مسطح. ( آنندراج ).

معنی کلمه همسان در فرهنگ عمید

مانند هم، شبیه یکدیگر.

معنی کلمه همسان در فرهنگ فارسی

مانندهم، شبیه یکدیگر
( صفت ) شبیه هم مانند یکدیگر.

معنی کلمه همسان در دانشنامه عمومی

همسان (مجموعه تلویزیونی). همسان ( به اسپانیایی: El clon ) یک مجموعه تلویزیونی ملودرام اسپانیایی زبان است که توسط شبکه تلویزیونی آمریکایی تلموندو و شبکه ریدو گلوبو تولید شده است. این مجموعه تلویزیونی از روی یک مجموعه تلویزیونی برزیلی بنام او کلون ساخته شده است؛ که اولین بار در سال ۲۰۰۱ از شبکه رده گلوبو پخش شد و پس از آن در سال ۲۰۰۲ از شبکه تلموندو پخش شد. این مجموعه تلویزیونی با هنرمندی بازیگرانی همچون موریسیو اوچمن و ساندرا اچوریا به موضوع هایی همچون قاچاق مخدر، شبیه سازی انسان و همسان سازی انسان و دین اسلام می پردازد.
این مجموعه تلویزیونی ملودرام یک داستان مثلث عشقی را نمایش می دهد که در آن لوکاس، یک قهرمان خوش تیپ و خوش چهره با نسخه همسان خود بر سر عشق به یک زن جذاب و خارجی به چالش کشیده می شود.
لوکاس در جوانی عاشق یک دختر عرب مراکشی بنام جید ( به معنای یشم سبز در زبان زبان عربی ) می شود که این زن جوان بر سر انتخاب میان ارزش های دنیای غرب و ارزش های اسلامی و عربی دچار مشکل شده است. جید به اجبار عمویش علی رشید با سعید ازدواج می کند و لوکاس که از او ناامید شده برای فراموش کردن جید با ماریسا که نامزد برادر دوقلوی از دنیا رفته اش بود ازدواج می کند. اما دکتر آلبیری که دوست پدر لوکاس است و در آزمایشگاه خودش حیوانات را شبیه سازی می کند به دلیل علاقه وافرش به برادر لوکاس، پنهانی تصمیم به شبیه سازی لوکاس می گیرد تا به خیال خود برادر مردهٔ لوکاس را زنده کند تا بر مرگ پیروز شود و همسان او را در رحم زنی سیاه پوست به نام دورا قرار می دهد و به از به دنیا آمدن همسان لوکاس نام او را دانیل اسوالدو می گذارند. جید پس از بیست سال لوکاس و همسان جوان او را ملاقات می کند و دچار سردرگمی می شود.
• موریسیو اوچمن در نقش لوکاس / دیه گو / اسوالدو دانیل
• ساندرا اچوریا در نقش جید
• سائول لیسازو در نقش لئوناردو فرر
• روبرتو مول در نقش آگوستو آلبیری
• گرالدین زیویک در نقش کریستینا
• آندریا لوپز در نقش ماریسا
• جوان پابلو ربا در نقش سعید
• دانیل لوگو در نقش عمو علی
• لوسی مارتینز تلو در نقش مامان روزا
• کارلوس باربوسا در نقش عمو عبدل
• استلا لینگاس در نقش زریده
• میجایل بوردون در نقش محمد
• آدریانا رومرو در نقش لویسا
• آندریا مونته نگرو در نقش نظیره
• کارلا گیرالدو در نقش لطیفه
• تیبریو کروز در نقش زین
• پدرو تلماکو در نقش اسوالدو مدینا
• ایندرا سیرانو در نقش دورا پادیلا
• ایبل رودریگز در نقش انریکه
• گری فوررو در نقش پابلو

معنی کلمه همسان در دانشنامه آزاد فارسی

هَمسان (analogous)
(یا: هم جور، شبیه) در زیست شناسی، واژه ای برای توصیف ساختاری با عملکرد مشابه ساختار دیگری در موجود دیگر که از جهت تکاملی تفاوت دارد. مثلاً، بال های زنبور عسل و پرندگان هدفی واحد دارند و به این موجودات قدرت پرواز می بخشند، ولی خاستگاه هایی متفاوت دارند. نیز ← ‎هم ساخت

جملاتی از کاربرد کلمه همسان

خاک ره را مهر او همسان‌ کند با آسمان واسمان را قهر او با خاک ره یکسان کند
گروه‌هایی از بازنشستگان کشوری در اعتراض به وضعیت معیشتی و بی‌توجهی مقامات به درخواست‌هایشان، حداقل در شهرهای اهواز و کرمانشاه تجمع اعتراضی برپا کردند. علت و درخواست این معترضان معیشت، اجرای کامل همسان‌سازی، منزلت، رفاه، بیمه کارآمد» بوده است. معترضان در این تجمع شعار دادند «رئیسی بی‌عرضه، برگرد برو تو حوزه». آنها در اهواز شعارهای «یا مرگ یا زندگی، مرگ بر این بندگی.» و «شورای عالی کار، نکن خیانت این بار»، و در کرمانشاه شعارهای: «فقط کف خیابان، به دست میاد حقمان» و «اتحاد اتحاد، علیه فقر و فساد.» سر دادند.
قُلْ بگو ! لا یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَ الطَّیِّبُ همسان نیست پلید و پاک، وَ لَوْ أَعْجَبَکَ و هر چند که ترا شگفت آید، کَثْرَةُ الْخَبِیثِ فراوانی پلید، فَاتَّقُوا اللَّهَ و پرهیزید از خشم و عذاب خدای، یا أُولِی الْأَلْبابِ ای زیرکان و خردمندان، لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (۱۰۰) تا جاوید پیروز مانید.
وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا ایشان را مثل زن و همسان ساز، أَصْحابَ الْقَرْیَةِ مردمان آن شهر را، إِذْ جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ (۱۳) آن گه که بایشان آمد فرستادگان.
ملک‌ کبود که با آدم شمارد وهم همسنگش فلک چبود که با انسان سراید عقل همسانش
ترا هر که با ورقه همسان کند برو بخت فرخنده تاوان کند
کار علم اسطوره‌شناسی تطبیقی تطبیق و مقایسهٔ اسطوره‌های فرهنگ‌های مختلف به منظور شناسایی ریشه‌ها و صفات مشترک آنهاست. اسطوره‌شناسی تطبیقی کاربردهای آکادمیک مختلفی داشته‌است به عنوان مثال محققان از روابط میان اسطوره‌های مختلف برای بررسی سیر تکاملی ادیان و فرهنگ‌ها استفاده کرده‌اند تا از این طریق ریشه‌های مشترک برای افسانه‌های فرهنگ‌های مختلف ارائه دهند یا نظریه‌های روان‌شناسی را تأیید کنند. اسطوره‌شناسی تطبیقی دانشی است که اساطیر ملت‌های گوناگون را برای دستیابی به الگوهای مشترک و قوانین همسان و نیز پی‌جویی چگونگی و چرایی برآمدن فرهنگ‌ها و ادیان جهان واکاوی می‌کند. مهم‌ترین تلاش‌ها برای شناخت علمی اسطوره با رویکردهای زبان‌شناختی، ساختارشناختی و روان‌شناختی صورت گرفته‌است.
أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ‌ یا می‌پندارند ایشان که می‌بدیها کنند، أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌ که ما ایشان را چون ایشان کنیم که بگرویدند و نیکیها کردند، سَواءً مَحْیاهُمْ وَ مَماتُهُمْ‌، بر همسانی است زندگانی و مرگ ایشان، ساءَ ما یَحْکُمُونَ (۲۱) چون بد حکم و کژآوری که میکنند.
سیوم گروه علماء سنت‌اند و قدوه امت نقله اخبار و حمله آثار، گفتند: ید خدا ید صفت است، و ید ذات، ظاهر آن پذیرفته، و باطن تسلیم کرده، و حقیقت آن در نایافته، و از راه چگونگی و تصرف و تأویل برخاسته، و تهمت بر خرد خویش نهاده، و اعتقاد کرده، که از همنامی همسانی نیست، و بخیال گرد آن گشتن روی نیست، معلوم هست اما تخیل نیست، مسموع هست اما معقول نیست.
با این که دانشجویان نظامی از قدرت و اعتبار کم‌تری برخوردار هستند (معمولاً این دانشجویان هیچ قدرتی بر افسران، ستوانیاران یا درجه‌داران ندارند و تنها می‌توانند به افسران دانشجوی سال‌های پایین‌تر دستور بدهند). اما دانشجویان دریایی به‌طور تاریخی اختیارات محدودی در کشتی دارند که می‌توان برای نمونه به نیروی دریایی بریتانیا اشاره کرد. بعدها نیروی دریایی آمریکا نیز این اختیارات را در اختیار میدشیپ‌مَن‌های خود گذاشت اما پس از آن این اختیارات از آن‌ها گرفته شد تا با دیگر دانشجویان نظامی همسان گردند.
نگاری تن جانور صدهزار کزیشان دو همسان ندارد نگار
نه آفتاب‌ که خوانی به سخره هم چشمش‌ نه روزگار که دانی به طعنه همسانش
فرهنگیان شاغل در مدارس مختلف کشور دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیت و تدریس‌شان خودداری کردند. دور تازه از اعتصاب آموزگاران معترض به عدم اجرای «طرح رتبه‌بندی» و «قانون همسان‌سازی حقوق» از روز شنبه در ده‌ها شهر کشور آغاز شد. این اعتصاب به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران صورت می‌گیرد.
همسان‌سازی داوطلبانه بخشی از تاریخی بوده‌است که سابقه آن به دوران تفتیش عقاید در اسپانیا در قرون ۱۴ و ۱۵ برمی‌گردد، هنگامی که بسیاری از مسلمانان و یهودیان در واکنش به تعقیب مذهبی، داوطلبانه به دیانت مسیحی گرویدند در حالی که مخفیانه مناسک مذهبی خود را به جا می‌آوردند. مثال دیگر هنگامی است که اروپاییان به ایالات متحده رفتند.
پژوهشگران مولکول‌های کوچک همسان آنژیوتانسین ۴ را با توانایی عبور از سد خونی مغزی ساخته‌اند.
جملهٔ صورت ز یکسان کرده‌ای جمله را یک‌رنگ همسان کرده‌ای