همزاد
معنی کلمه همزاد در لغت نامه دهخدا

همزاد

معنی کلمه همزاد در لغت نامه دهخدا

همزاد. [ هََ ] ( ص مرکب ) هم سن. همسال. ( برهان ) :
که پیوند شاه است و همزاد اوی
سواری است جنگاور و نامجوی.فردوسی.سه پیر بودند ندیمان وی و همزاد او. ( تاریخ بیهقی ).
مرا رامین نه خویش است و نه پیوند
نه هم گوهر نه همزاد و نه فرزند.فخرالدین اسعد.همزادبود آزر نمرودش
استاد بود یوسف نجارش.خاقانی.پس آنگه کردشان در پهلوی باد
که احسنت ای جهان پهلو دو همزاد.نظامی.به حکم آنکه گلگون سبک خیز
بدو بخشم ز همزادان شبدیز.نظامی.فرمود به دوستان همزاد
تا از پس او دوند چون باد.نظامی. || توأم. دوقلو. کودکی که با کودک دیگراز یک مادر بزاید. ( یادداشت مؤلف ). || دوست. رفیق. ( یادداشت مؤلف ) :
ملک همزاد تو آمد پس بناز
در تن این نازنین همزاد باش.مسعودسعد.همیشه تیغ تو بی نصرت و ظفر نبود
که هست تیغ تو با نصرت و ظفر همزاد.مسعودسعد.بار دل به ز صبر ننهادند
ظفر و صبر هر دو همزادند.سنائی.که ما هر دو به چین همزاد بودیم
دو شاگرد از یکی استاد بودیم.نظامی.کآشنایی مرا ز همزادان
برد مهمان که خاکش آبادان.نظامی.|| مشهور است که چون فرزندی متولد شد جنی هم با او به وجود می آید و با آن شخص همراه می باشد. آن جن را نیز همزاد میگویند. ( برهان ).
همزاد. [ هََ ] ( ص مرکب ) رفیقی که در زاد و راحله شریک باشد. ( از برهان ). گمان نمیرود که جزء دوم این ترکیب ، زاد ( واژه عربی به معنی توشه ) باشد و مؤلف برهان با معنی دوم همزاد چنین تعبیری برای لفظ «زاد» کرده است.

معنی کلمه همزاد در فرهنگ معین

( ~. ) (ص . ) ۱ - هم سن و سال . ۲ - به باور عوام موجودی که هم زمان با به دنیا آمدن شخص ، در میان اجنه به دنیا می آید.

معنی کلمه همزاد در فرهنگ عمید

۱. [عامیانه] موجودی نامرئی مانند جن که همراه با کسی در هنگام تولد زاده می شود.
۲. هم سن، همسال.
۳. (زیست شناسی، پزشکی ) دو بچه که در یک آن متولد شده باشند.

معنی کلمه همزاد در فرهنگ فارسی

هم سن، همسال، دوبچه که دریک آن متولدشده باشند

معنی کلمه همزاد در دانشنامه عمومی

همزاد (رمان داستایفسکی). همزاد ( روسی: Двойник, Dvoynik، انگلیسی: The Double ) نام رمانی به نویسندگی فیودور داستایفسکی است. نسخهٔ اصلی این رمان به زبان روسی ( در ۳۰ ژانویه ۱۸۴۶ ) برای اولین بار منتشر شد. اولین نسخهٔ انگلیسی این رمان در سال ۱۸۶۶ انتشار یافت. در ایران ترجمهٔ ناصر مؤذن از این کتاب در سال 1368 توسط نشر تندر منتشر شد و در سال 1391 سروش حبیبی ترجمه جدیدی را توسط نشر ماهی منتشر کرد.
همزاد (رمان ساراماگو). همزاد ( به انگلیسی: The Double ) ( به پرتغالی: O Homem Duplicado ) یک رمان است که در سال ۲۰۰۲ توسط نویسنده پرتغالی ژوزه ساراماگو برنده جایزه نوبل نوشته شده است. در زبان پرتغالی عنوان رمان به معنای واقعی کلمه «مرد کپی شده» است. قلم ژوزه ساراماگو همانند دیگر نویسنده ها نیست و با ورود به داستان از همان چند سطر ابتدایی رمان، خواننده متوجه متن داستانی توام با لحن فلسفی نویسنده آن می شود.
همزاد روایت از مردی دارد که معلم تاریخ مدرسه است و به افسردگی مبتلاست. او تنها زندگی می کند و هیچ چیزی در زندگی برایش هیجان انگیز یا سرگرم کننده نیست. ترتولیانو ماکسیمو آفونسو که بارها در زندگیش به خاطر نامش او را به سخره گرفتند، مرد افسرده داستان ماست که روزی به پیشنهاد معلم ریاضی مدرسه یک حلقه دی وی دی از مغازه کرایه می کند. هنگامی که فیلم را داخل دستگاه می گذارد، متوجه می شود که یکی از هنرپیشه های آن که نقش مهمی هم ندارد، درست شبیه خودش است. در واقع نه شبیه خودش، او خودش بود. درست یک نسخه دیگر از ترتولیانو ماکسیمو آفونسو بود. گویی در یک زمان واحد و در یک محدوده جغرافیایی دو نسخه از یک نفر با هم می زیستند. در ادامه داستان می بینیم که برای حل این معما ترتولیانو چگونه تلاش می کند.
همزاد (فیلم ۱۹۹۳). همزاد ( انگلیسی: Doppelganger ) فیلمی است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد.
• درو بریمور
• جورج نیوبرن
• دنی ترخو
• دنیس کریستوفر
• لسلی هوپ
• پیتر دابسن
• سالی کلرمن
همزاد (فیلم ۲۰۰۳). «همزاد» ( انگلیسی: Doppelganger ( 2003 film ) ) یک فیلم به کارگردانی کیوشی کوروساوا است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کوجی یاکوشو، هیرومو ناگاساگو، و آکیرا اموتو اشاره کرد.
همزاد (فیلم ۲۰۱۳). همزاد ( انگلیسی: The Double ) فیلمی در ژانر کمدی سیاه و دلهره آور به کارگردانی ریچارد آیوادی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
داستان دربارهٔ کارمند صبوری به نام «سیمون جیمز» که تحت تسلط همه از جمله عشقش «هاناً است؛ زندگی ناچیز “سیمون» در حال نابودی است زمانی که «جیمز سیمون» را ملاقات می کند، مردی که دقیقاً از لحاظ ظاهری شبیه اوست ولی شخصیتش کاملاً خلاف اوست.
• جسی آیزنبرگ
• میا واشیکوفسکا
• والاس شاون
• نوآ تیلور
• کتی موریارتی
• جما چان
• جیمز فاکس
• فیلیس سامرویل
• راده شربه جیا
• کیرستون وارینگ
• کریگ رابرتس
• سالی هاوکینز
تصویربرداری اصلی در ۲۰ مه ۲۰۱۲ در لندن آغاز شد.
معنی کلمه همزاد در فرهنگ معین
معنی کلمه همزاد در فرهنگ عمید
معنی کلمه همزاد در فرهنگ فارسی
معنی کلمه همزاد در دانشنامه عمومی

معنی کلمه همزاد در ویکی واژه

هم سن و سال.
به باور عوام موجودی که هم زمان با به دنیا آمدن شخص، در میان اجنه به دنیا می‌آید.

جملاتی از کاربرد کلمه همزاد

سپهر فضل و جهان هنر رضی الدین تویی که همت تو هست با فلک همزاد
مرا دو یار جهاندیده و دو همزادند که یکزمان نتوانم گزیر ازایشان کرد
از پی همزادگانش می رسد هست نسلا بعد نسل تا ابد
محنت و عشق هر دو همزادند عشق و دولت کجا بود با هم
آلفرد بزرگترین فرزند از ۷ بچه بود که در برومزگرو آمریکا چشم به جهان گشود. مادرش را در دوازده سالگی از دست داد و با پدرش که مشاور حقوقی در کشور بود، زندگی کرد. بعد از فوت مادرش، پدر او با یکی از اقوام که از او بزرگتر بود (لوسی)، ازدواج مجدد کرد. دو همزاد دیگرش نویسنده‌های برجسته‌ای شدند. خواهرش (کلمنس آنی هوسمن) و برادرش (لارنس هوسمن). آلفرد تحضیلات خودرا در مدرسه گینک ادوارد در بیرمنگام به پایان رسانید و بعدها در مدرسه برومسگرو انگلستان برنده جوایزی برای اشعارش شد. در سال ۱۸۷۷ موفق به دریافت پذیرش در کالج سنت جان، آکسفورد شد و برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات به آنجا رفت. اگرچه، هوسمن فردی درونگرا بود اما با دو هم‌اتاقی خود رابطه‌ای قوی برقرار کرد (موسی جان جکسون و ای. دابلیو. پولارد).
دیرینه یار غار توم گفتی بیزارم از تو گر همه همزادی
در فصل ۳ الینا هنوز به دنبال استفن است. او با آلاریک و دیمن در این راه همراه می‌شود. همراه با دیمن به شیکاگو می‌رود تا استفن و کلاوس را پیدا کنند. کلاوس الینا را زنده پیدا می‌کند و متوجه می‌شود خون همزاد حائز اهمیت است نه کشته شدن او. با خوردن خون الینا تایلر به دو رگه تبدیل می‌شود.
ای غمزه تو کآشفته بنیاد دلم کم زادی و مهر تست همزاد دلم
سبک آرتور هیلی ساده و بسیار واقع‌گرایانه است. آثارش حاصل ماه‌ها تحقیقات دقیق بودند و برخوردار از قهرمانی زمینی که خواننده به‌سادگی می‌توانست با او همزادپنداری کند.
یعقوب (به عبری: יַעֲקֹב) یا اسرائیل شخصیتی در سفر پیدایش در تَنَخ، مجموعهٔ متون مقدس یهودیان، است. به گفتهٔ این کتاب، او پسر اسحاق و ربه‌کا، نوهٔ ابراهیم و برادر همزاد عیسو و سومین شه‌پدر بنی‌اسرائیل بود. یعقوب در ادیان ابراهیمی، شامل یهودیت، مسیحیت، اسلام و بهائیت، شخصیت محترمی محسوب می‌شود. به سرگذشت او در قرآن هم اشاره شده‌است.
امل را چون عدوی تو اجل گوئی که همزادست از آن معنی که با جود تو دایم توأمان خیزد
یکی گرد بر سام همزاد بود که نامش گرانمایه قلواد بود
توأمانند ملک و دین باهم شمع همزاد انگبین باشد
استر از قدرت خورشید و درخت بلوط سفید باستانی استفاده کرد تا فرزندان خود را قوی تر و جاودانه سازد و همچنین با استفاده از خون یک همزاد به نام «تاتیا» که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دوباره متولد شوند.
اجل بود همزاد شمشیر او قضا و قدر بیشه، آن شیر او
آلبریت یک ربات همزاد از ولورین است که به همراه دوست خود الیسی-دیی توسط دونالد پیرس ساخته شده است.این دو ربات در اصل طراحی شده اند تا ولورین را از بین ببرند. این دو در اصل نقشه ایی داشتند تا بتوانند ولورین را در یک ساختمان درحال سوختن گیر انداخته و با کمک قدرت زیاد الیسی-دیی نیرویی قوی درست کنند تا بتوانند اورا در آن ساختمان منفجر کنند. آلبریت در ابتدا یک هوش مصنوعی معمولی ولی با عملکردهای بالایی بود و حتی قدرتی در سطح محدودی داشت و البته بدون احساس بود و بهش لقب (ولورین ساختگی) میدادند.