هم چنان

معنی کلمه هم چنان در لغت نامه دهخدا

هم چنان. [ هََ چ ُ / چ ِ ] ( ق مرکب ) همچنان. چنان که بود. مانند پیش یا مانند دیگری. همان طور :
چون بگردد پای او از پایدان
آشکوخیده بماند هم چنان.رودکی.بزرگان لشکر همه همچنان
غریوان و گریان و زاری کنان.فردوسی.چنان چون پدر داد شاهی مرا
دهم هم چنان تاج شاهی تو را.فردوسی.هم اندرزمان دیگری هم چنان
زدم بر دهانش بپیچید ازآن.فردوسی.هم چنان چون تن ما زنده به آب است و هوا
سخن خوب دل مردم را آب و هواست.ناصرخسرو.هم چنان کاندر گزارش کردن فرقان به خلق
هیچ کس انباز و یار احمد مختار نیست.ناصرخسرو.هم چنان چون صنعت مردم نبات و سنگ را
از خلل صافی کند تا گوهر زیبا شود.ناصرخسرو.هرچه در علم و فضل من بفزود
هم چنانم ز جاه و مال بکاست.مسعودسعد.مثال این هم چنان است که مردی در حد بلوغ بر سر گنجی افتد. ( کلیله و دمنه ).... بیماری که مضرت خوردنی ها میداند و همچنان بر آن اقدام مینماید. ( کلیله و دمنه ). اگر بر این جمله نرود هم چنان بود که حکایت نادان و گنج. ( کلیله و دمنه ).
این نفس جانهای ما را همچنان
اندک اندک دزدد از حبس جهان.مولوی.که گر به جان رسد از دست دشمنان کارم
ز دوستی نکنم توبه همچنان ای دوست.سعدی.وگر خود نیابد جوانمرد نان
مزاجش توانگر بود هم چنان.سعدی.هزار بار اگر خاطرم بشورانی
از این طرف که منم همچنان صفایی هست.سعدی.طالب لعل و گهر نیست وگرنه خورشید
همچنان در عمل معدن و کان است که بود.حافظ.درمیان آب و آتش همچنان سرگرم توست
این دل زار و نزار و اشکبارانم چو شمع.حافظ. || ( حرف اضافه مرکب ) مانند. چون :
هم چنان سرمه که دخت خوبروی
هم بسان گرد بردارد از اوی.رودکی.و یا هم چنان کشتی مارسار
که لرزان بود مانده اندر کنار.عنصری.

معنی کلمه هم چنان در فرهنگ معین

( ~. چُ ) ۱ - (ق تشبیه . ) آن سان ، آن - گونه . ۲ - (ص . ) مثل آن ، مانند آن . ۳ - (صفت به جای موصوف ) چنان کس . ۴ - به همان شکل ، به همان صورت .

معنی کلمه هم چنان در فرهنگ عمید

همان گونه، مانند آن، به آن روش، همان طور.

معنی کلمه هم چنان در فرهنگ فارسی

همچون آن، همانگونه، مانند آن، به آن روش، همانطور

معنی کلمه هم چنان در ویکی واژه

آن سان، آن - گونه.
مثل آن، مانند آن.
چنان کس.
به همان شکل، به همان صورت.

جملاتی از کاربرد کلمه هم چنان

گر مرا حشمت کونین میسر می‌شد هم چنان بنده خیل و حشمت می‌بودم
علاوه بر این شبکه المنار تصاویری از فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در منطقه و هم چنین نشست‌های این حزب را با پوشش جهانی، مخابره می‌کند. انتظار می‌رود بیش از ۳۰ میلیون نفر مخاطب شبکه مذکور باشند و با وجود قطع متعدد برنامه‌های این شبکه در اروپا، هم چنان مخاطبان این شبکه از طریق سایت اینترنتی المنار به مشاهده برنامه‌های آن می‌پردازند.
کتاب‌های مصور مردان ایکس یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های انتشار یافته به وسیلهٔ کمپانی مارول بوده و هم چنان نیز چاپ داستان‌های این مجموعه ادامه دارد.
ازان شاه جنگی منم یادگار مراهم چنان دان که کشتی بزار
بندایان تا سال ۱۹۸۸ چند ماه قبل از مرگش در کاراکاس که در سن ۶۸ رخ داد هم چنان این برنامه را ادامه داد. پس از وی گیلبرتو کوریا اجرای این برنامه را به عهده گرفت.
پدر آیدا استاد نجاری بود و از آن‌ها بود که «ریس من» نامیده می‌شدند و برای پیشرفت سیاه پوستان تلاش می‌کردند. او علاقه بسیاری به سیاست داشت و عضو اتحادیه وفاداران بود. او در دانشگاه شاو در هالی اسپرینگز (که امروز راست کالج نامیده می‌شود) درس می‌خواند اما برای کمک به خانواده اش مجبور شد درس را رها کند. وی بارها در سخنرانی‌ها و فعالیت‌های عمومی به نفع نامزدهای محلی سیاه‌پوست حضور پیدا کرد ولی خودش هیچ وقت نامزد نشد. مادر آیدا زن مؤمنی بود که به بچه‌هایش خیلی سخت می‌گرفت و تا زمانی که از تب زرد مرد هم چنان آشپز خانواده رولینگ بود.
«ذلِکَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ» ای الّذی تقدّم ذکره بالصفة المذکورة، هو عیسی بن مریم لا کما تصفه النصاری. این است عیسی مریم که گفت: من بنده خدایم و پیغامبر او و پرستنده او، نه چنان که ترسایان صفت او می‌کنند. «قَوْلَ الْحَقِّ» قول کلمة است و حق نام اللَّه تعالی، عیسی را سخن خویش خواند هم چنان که گفت: «وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی‌ مَرْیَمَ» از بهر آنکه وی بسخن خدای تعالی و فرمان او زاده بود از مادر، بی‌پدر.
خارج از ژاپن، تلفن‌های هوشمند هم چنان، کمیاب بودند. با این وجود در اواسط ۲۰۰۰، وسیله‌هایی بر مبنای ویندوز موبایل مایکروسافت شروع به جلب توجه بین کاربران کسب و کار در آمریکا کردند.
همه بهم رکوع کردند، و صف اول با امام در سجود شدند، و صف دوم ایشان را میکوشیدند، چون امام با صف اول با تشهد آمد، آن صف دوم که گوشوان بودند، سجود کردند، و بامام در رسیدند در حال تشهد. پس همه بهم سلام باز دادند. اینست معنی خبر ابن عباس در نماز خوف به عسفان. نوع دوم نماز خوف است که رسول خدا (ص) به ذات الرقاع کرده است، که دشمن نه بر جهت قبله بود، مسلمانان را دو فرقت ساخت: یک فرقت برابر دشمن فرستاد، تا سلاح بر گرفتند، و پاس میداشتند، و یک فرقت با امام دور شدند چندان که تیر دشمن بدیشان نرسید. امام یک رکعت نماز کرد با ایشان، چون با قیام شد امام در رکعت دوم، مأمومان نیّت مفارقت کردند، و فاتحه و سورتی کوتاه برخواندند، و آن یک رکعت که باقی بود زود بگزاردند، و سلام باز دادند، و امام هم چنان در قیام انتظار میکشید، تا اینان واپیش دشمن شدند، و آن فرقت که برابر دشمن بودند باز آمدند، و نماز خود در نماز امام بستند، و آن یک رکعت که باقی بود امام بایشان بگزارد، و چون بتشهّد رسید، امام تشهّد دراز در گرفت، و ایشان بی‌آنکه نیّت مفارقت کردند آن رکعت دوم باز آوردند، و بتشهّد در امام رسیدند، و آن گه همه بهم سلام باز دادند. اینست معنی خبر خواب جبیر، که از پدر روایت کرده از مصطفی (ص) که به ذات الرقاع نماز خوف چنین کرد.
لباس حرمت و جاهم چنان خلق گشتست که تطریت نتوان کرد هیچ راه دگر
این وجه اطلاعات زمان کنونی را جمع‌آوری و آن‌ها را با تجارب گذشته مقایسه می‌کند. روندی که گاهی با احساسات خاطرات آمیخته می‌شود هم چنان‌که شخص منظم آن‌ها را احساس می‌کند، از چیزهای آشنا حمایت می‌کند و (از گذشته) اهداف و انتظاراتی که در آینده رخ می‌دهند را شکل می‌دهد.