هسر

معنی کلمه هسر در لغت نامه دهخدا

هسر. [ هََ س َ ] ( اِ ) هسیر. ( حاشیه برهان چ معین ). یخ را گویند، و آن آبی است که در زمستان مانند شیشه بندد. ( برهان ). یخ. ( اسدی ).

معنی کلمه هسر در فرهنگ معین

(هَ سَ ) (اِ. ) یخ و آب فسرده .

معنی کلمه هسر در فرهنگ عمید

= هسیر

معنی کلمه هسر در فرهنگ فارسی

اسم یخ . یا پرهسر. پرازیخ : (( پیش من شعر یکی باریکی دوست بخواند زان زمان بازهنوز این دل من پرهسراست . ) ) ( لبیبی )

معنی کلمه هسر در ویکی واژه

یخ و آب فسرده.

جملاتی از کاربرد کلمه هسر

عاشق مبتدی را که دنیا حجابش آمد، هنوز پخته نبود. عشق ازلی را چون آوردند، در میان جان ودل پنهان بود؛ چون که در این جهان محجوب آمد راه بهسرّعشق نبرد و عشق خود او را شیفته و مدهوش می‬داشت و او خود می‬داند که او را چه بوده است. پیوسته با حزن و اندوه باشد. ای عزیز این مثال را گوش دار. کودک ده ساله زنان را دوست دارد. اما هنوز اهلیت فراش نداردتا وقت بلوغ: چون بالغ شود، قصد مراد خود کند. اگر مرادش حاصل شود فهوالمراد واگر نشود آن حب و اقتضای شهوت بلوغ سر از درون او بر کند، و در طلب قوت و مقصود خود آید. و بعضی باشند که از این مقام جز اضطراب و بی شکیبایی حاصل ایشان نباشد و نداند که اورا چیست.
۳. مؤسسه آل البیت؛ در شهر تفلیس؛ به سرپرستی «حجت‌الاسلام دهسرخی» که وابسته به مؤسسه آل البیت قم است.
این روستا در دهستان دهسرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.
باستونی در گروه‌های سنی مختلف در لرستان پیشرفت کرد، از جمله اینکه نزدیک به ۳۰ بازی برای تیم زیر ۱۷ سال انجام داد، تا اینکه در نهایت به تیم بی برسد، جایی که خود را به عنوان یک شروع کننده منظم در مرکز دفاع مستقر کرد. او برای اولین بار در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶ برای بازی مقابل دالورا به عنوان اولین بار در نیمکت تیم معرفی شد و اولین بازی خود را یک ماه بعد در بازی جام حذفی فلارد مقابل کوهسرخ شهریار انجام داد و بازی را با پیروزی ۳–۰ به پایان رساند.
وی همت والای تو بیرون زده خیمه از پردهسرای فلک اطلس والا!
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۸٬۳۲۶ نفر (در ۲٬۱۱۵ خانوار) بوده‌است. این شهر در دامنه‌های شرقی رشته‌کوه کوهسرخ قرار دارد.
همی شد بر آن کوهسر بر دوان کزو بازگردد مگر پهلوان
این روستا در دهستان دهسرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن چهار
این روستا در دهستان دهسرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴ نفر (۹خانوار) بوده‌است.
الهه پورصالح شادهسری معروف به الهه پورصالح (زادهٔ ۶ اردیبهشت ۱۳۸۲ در لاهیجان) بازیکن تیم ملی والیبال بانوان ایران است. او عضو باشگاه ذوب آهن اصفهان است.وی با ۱۶ سال سن، جوان‌ترین بازیکن تیم ملی والیبال زنان ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ بود. او سرعتی‌زن تیم ملی نوجوانان ایران در سال ۱۳۹۷ بود.
ازین کوهسر خود نیایم بزیر کی از پیش دشمن برفتست شیر
این روستا در دهستان دهسرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴ نفر (۲۷خانوار) بوده‌است.
بس رفت به کوه و دشت و کهسر تا دانه و میوه‌ای رساندت
پیش من یکره شعر تو یکی دوست بخواند زانزمان باز هنوز این دل من پر هسر است
جامه نیلی به بر بایدکند خاک غم هر دم بهسر باید کند
کوه آریا نام کوهی در شمال‌شرق ایران جنوب‌غربی استان خراسان رضوی در فاصله ۴۲ کیلومتری شمال شهرستان کاشمر در نزدیکی شهر ریوش، شهرستان کوهسرخ است. کوه آریا در موقعیت جغرافیایی شمال روستای طرق با ارتفاع ۲۳۱۴ متر از سطح دریا که بلندترین قلهٔ آتشفشان غیرفعال این منطقه درحال‌حاضر است. کوه آریا در ۱۰۰ کیلومتری جنوب نیشابور در ارتفاعات جنوبی بینالود واقع شده که دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک می‌باشد. از ناحیه غرب به سبزوار نیز راه دارد که بومیان منطقه درگذشته به این کوه «آتشان» می‌نامیده‌اند. این کوه یکی از مستعدترین پیست پروازی کشور می‌باشد. این کوه زیرمجموعهٔ رشته‌کوه کوهسرخ است.
به هر کوهسر آبها سرخ و زرد ز تن ریخته زهر از خشم و درد