نیروهای ویژه

نیروهای ویژه

معنی کلمه نیروهای ویژه در فرهنگستان زبان و ادب

{special forces} [علوم نظامی] نیروهای سازمان یافته و آموزش دیدۀ نیروی زمینی که برای انجام عملیات ویژه تجهیز و آماده شده اند

معنی کلمه نیروهای ویژه در دانشنامه عمومی

نیروهای ویژه (مجموعه تلویزیونی). نیروهای ویژه یک سریال تلویزیونی جنگی است که توسط بنجامین کاوول ساخته شده است. این مجموعه توسط استودیوهای تلویزیونی سی بی اس تولید شده است و از ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷ در سی بی اس پخش شد. درحال حاضر تا پایان فصل ۶ ساخته شده است.

معنی کلمه نیروهای ویژه در ویکی واژه

نیروهای سازمان‌یافته و آموزش‌دیدۀ نیروی زمینی که برای انجام عملیات ویژه تجهیز و آماده شده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه نیروهای ویژه

این شخصیت را سازندهٔ سری انیمیشن شگفت‌انگیزان، برد برد ایجاد کرده‌است و تاکنون در فیلم‌های شگفت‌انگیزان و شگفت‌انگیزان ۲ نقش داشته‌است. صداپیشگی شخصیت را نیز در فیلم‌ها، هالی هانتر انجام داده‌است. همچنین الیزابت دیلی و الی جانسون، به ترتیب در بازی ویدئویی نخستین و لگو شگفت‌انگیزان برای این کاراکتر سخن گفته‌اند. هلن پار یک ابرانسان است و قدرتش به او اجازه می‌دهد که بدنش را در شرایط گوناگونی، کش بدهد. او با یک ابرقهرمان دیگر به نام باب پار ازدواج کرده و سه فرزند دارد که هرکدام از آن‌ها نیز نیروهای ویژه‌ای دارند.
در پاسخ به تهدیدات شورشیان، نیروهای ویژه روسیه، سازمان‌های تروریستی مظنون را سرکوب کردند، چندین نفر را بازداشت کرده و مدعی شدند که چندین توطئه را مهار کرده‌اند و بسیاری از رهبران اسلام‌گرا از جمله الدار ماگاتوف، مظنون حملات به اهدافی در روسیه را کشته‌اند. دوکو عمروف در ۶ اوت ۲۰۱۳ مسموم شد و در سپتامبر ۲۰۱۳ درگذشت.
از آن‌جایی که اسپتسناز، یک اصطلاح روسی است، معمولاً با یگان‌های ویژهٔ روسیه مرتبط است، اما سایر کشورهای پس از شوروی اغلب به واحدهای نیروهای ویژه خود نیز با این اصطلاح اشاره می‌کنند. تیپ ۵ اسپتسناز بلاروس نمونه‌ای از نیروهای اسپتسناز غیرروسی است.
با توجه به عملکرد خوب آن در سطح آب، نیروی هوایی فنلاند برای رساندن تدارکات به نیروهای ویژه خود پشت خطوط دشمن، فرود در دریاچه‌های کوچک در مناطق دور افتاده و حتی حمل چند سرباز کاملاً مسلح از آن استفاده کرد. اوایل سال ۱۹۴۰ دو فروند آر ۱۹۶ توسط کشتی‌های تجاری تور و میشل برای استفاده امپراتوری ژاپن به مالزی تحت سلطه این کشور منتقل شد و در عملیات‌های پشتیبانی از نیروی دریایی امپراتوری ژاپن حضور پیدا کرد. تعدادی از این هواگردها به شکل محدود در رومانی و بلغارستان به عنوان متحدان آلمان نیز استفاده شدند.
یکی از اعضای سابق نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده و مبارز ام‌ام‌ای است. او دومین زن ترنس آشکارا است که به صورت حرفه ای در ام‌ام‌ای مبارزه کرده‌است.
رادیو آزادی، تصاویر و ویدئوهایی از تیراندازی نیروهای ویژه پلیس به سمت معترضان با اسلحه‌های کلاشینکف و تک تیرانداز منتشر کرد. زاخارچنکو سرپرست وزارت کشور اعلام کرد که سلاح‌های جنگی در اختیار پلیس قرار گرفته‌است و خطاب به مردم گفت "فرمان‌های مربوطه را به عنوان بخشی از کار مرکز مبارزه با تروریسم امضا کردیم: سلاح‌های رزمی در اختیار مقامات مجری قانون قرار گرفته و مطابق با قوانین پلیس از آنها استفاده خواهد شد." وب سایت این وزارتخانه گفت که پلیس ضد شورش حق دارد از سلاح‌های خود برای آزادی گروگان‌هایی که توسط معترضان اسیرشده‌اند استفاده کند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که یک افسر پلیس تک تیرانداز ۲۰ تن از نیروهایش را زخمی کرده‌است.
به دنبال کشته‌شدن لواسانی، به دستور مارگارت تاچر عملیات ضداشغال سفارت ایران از پلیس به نیروهای ویژه اس. آ. اس منتقل شد.
در ۶ دی (۲۷ دسامبر)، ۷۰۰ نفر از نفرات شوروی در یونیفرم افغانی، شامل نیروهای ویژه کاگ‌ب و گ ار یو از گروه‌های آلفا و زینت، مراکز مهم دولتی، نظامی و ساختمان رادیو و تلویزیون در کابل به همراه هدف اصلیشان کاخ ریاست جمهوری تاج بیگ را تصرف کردند.
نیروهای ویژهٔ اداره کل اطلاعات که با نام اسپتسناز شناخته می‌شوند، در سال ۱۹۴۹ پایه‌گذاری شد. در پی فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در ۱۹۹۱، اسپتسناز دست نخورده باقی ماند و تا سال ۲۰۱۰ تحت فرماندهی اداره کل اطلاعات فعالیت می‌کرد. در ۲۰۱۰ به دیگر سازمان‌های اطلاعاتی واگذار شد تا اینکه در سال ۲۰۱۳ مجدداً تحت فرماندهی اداره کل اطلاعات درآمد.