نوگرایی
معنی کلمه نوگرایی در فرهنگستان زبان و ادب

نوگرایی

معنی کلمه نوگرایی در فرهنگستان زبان و ادب

{modernism} [هنرهای تجسمی] شیوه ای برگرفته از هنر نو

معنی کلمه نوگرایی در دانشنامه عمومی

نوگرایی یا مدرنیسم ( به انگلیسی: Modernism ) که از آن به نام های نوین گرایی یا تجددگرایی نیز یاد می شود، یک جنبش فلسفی و هنری است که از دگرگونی های گسترده در جامعهٔ غربی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به وجود آمد. این جنبش منعکس کنندهٔ میل به ایجاد اشکال جدیدی از هنر، فلسفه و سازمان اجتماعی بود که بازتاب جهان صنعتی نوظهور بود، از جمله ویژگی هایی مانند شهرنشینی، فن آوری های جدید و جنگ. هنرمندان کوشیدند از اشکال سنتی هنر که آن ها را منسوخ یا ناکارآمد می دانستند دور شوند. اخطار ازرا پاوند شاعر در سال ۱۹۳۴ میلادی به «آن را جدید کن» سنگ محک رویکرد جنبش بود.
نوآوری های مدرنیستی شامل هنر انتزاعی، جریان سیال ذهن، سینمای مونتاژ، موسیقی آتونال و دوازده - تُن و نقاشی تفکیک گرایانه بود. مدرنیسم به صراحت ایدئولوژی رئالیسم را رد کرد[ پانویس ۱] و از آثار گذشته با استفاده از تکرار، انضمام، بازنویسی، بازگشایش، بازبینی و نقیضه استفاده کرد. [ پانویس ۲] [ پانویس ۳] مدرنیسم همچنین قطعیت تفکر روشنگری را رد کرد، و بسیاری از مدرنیست ها نیز اعتقاد مذهبی را رد کردند. [ پانویس ۴] ویژگی بارز مدرنیسم، خودآگاهی نسبت به سنت های هنری و اجتماعی است که اغلب منجر به آزمایش فرم، همراه با استفاده از تکنیک هایی می شود که توجه را به فرایندها و مواد مورد استفاده در خلق آثار هنری جلب می کند.
در حالی که برخی از محققان مدرنیسم را تا قرن بیست ویکم امتداد می دهند، برخی دیگر آن را به مدرنیسم متأخر یا مدرنیسم عالی تقسیم می کنند. پست مدرنیسم انحراف از مدرنیسم است و مفروضات اساسی آن را رد می کند.
نوگرایی، جریانی فکری است به معنای استفاده انسان از دانش، فن آوری و توان تجربی خود برای تولید، بهبود و تغییر محیط. پیدایش مدرنیسم در غرب را می توان واکنشی ضد سنت و دین مسیحیت دانست.
تورج اتابکی استاد تاریخ معتقد است «تجدد یا مدرنیته ای که ما از آن نام می بریم یک شیوه زندگی در نهادهای اجتماعی و سیاسی مرتبط با این شیوه زندگی است، که تقریباً از میانه قرن شانزدهم میلادی به این سو در گوشه های مختلف جهان شکل گرفت، اشاره دارد. ما یک تجدد نداریم، ما تجددها داریم. یا اگر بخواهیم هم سنگ فرنگی اش را بکار ببریم از مدرنیتیز باید استفاده کنیم تا مدرنیتی. این نگاه در حقیقت اروپامدار که تجدد یا مدرنیته را تنها یک پدیده اروپایی می داند و زایشگاه این مدرنیته را فرانسه قبول می کند مورد نظر من نیست. » به عقیده او نقش شرق را در تجدد نباید دستکم گرفت نقش شرق و به خصوص ایران در تجدد توسط محمد توکلی طرقی، استاد دانشگاه تورنتو، معرفی شده و وحید وحدت، تاریخ نگار معماری، نیز تجدد ایرانی را به عنوان یکی از مدرنیته های بومی و غیرغربی مورد بررسی قرار داده است.
معنی کلمه نوگرایی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه نوگرایی در ویکی واژه

شیوه‏ای برگرفته از هنر نو.

جملاتی از کاربرد کلمه نوگرایی

استریندبری از پیشگامان نوگرایی در ادبیات سوئد بود. مجموعه آثارش به زبان سوئدی به ۵۵ اثر می‌رسد.
اردشیر نوریان در سال ۱۳۹۴ وارد عرصه رقابت نمایندگی مجلس شورای اسلامی در شهرکرد شد. نوریان با شعار راه روشن همین حوالی است… و با کلید واژه تعاون که مخفف کلمات تخصص گرایی، عدالت محوری، ارزش مداری، وفاق گرایی و نوگرایی بود توانست محبوب تر از هفت نامزد دیگر در این حوزه با کسب ۴۲ هزار و ۱۵۲ رأی معادل ۲۷/۷٪ کل آرا در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۴، به عنوان نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن انتخاب شود. در این انتخابات صادق سلیمی بنی با کسب ۳۳ هزار و ۳۷۱ رأی و سید سعید زمانیان با کسب ۳۲ هزار و ۶۹۹ رأی از دیگر کاندیدهای حوزه انتخابی شهرکرد، بن و سامان به‌شمار می‌رفتند.
او جدا از آن که نقاشی پیشرو و پرچمدار نهضت نوگرایی بوده‌است، فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای را نیز در زمینه مردم‌شناسی، بررسی و شناخت زبان، فرهنگ عامه، پوشاک و نقش‌های زینتی مناطق گوناگون ایران داشته‌است که نتایج آنها به عنوان کتاب مرجع این رشته از علوم هم اینک در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضیاءپور در طول فعالیت هنری و فرهنگی خود، به ایراد بیش از ۸۵ سخنرانی، ارائه بیش از ۷۰ مقاله فرهنگی و هنری، تألیف ۲۸ جلد کتاب در زمینه‌های پوشاک ایرانیان، هنر، تاریخ و همچنین خلق نزدیک به ۴۰ اثر نقاشی و دو مجسمه پرداخته‌است. او از پایه‌گذاران انجمن هنری خروس جنگی بود.
ابوالقاسم شابی (۲۴ فوریه ۱۹۰۹– ۹ اکتبر ۱۹۳۴) شاعر عربی تونسی بود. برای گرایش به نوگرایی شعری در سراسر جهان عرب آوازه گرفت. در ۲۵ سالگی سل گرفت و درگذشت.
معماری آینده‌گرا بیش‌تر به جنبش عظیم صنعت و بازتاب آن در جامعه تعلق داشت، هر چند معمارهایی مانند آنتونیو سانت‌الیا (۱۸۸۸–۱۹۱۶) که در نخستین نمایشگاه آزاد آینده‌گری در سال ۱۹۱۶ شرکت کردند و به جمع آینده‌گراها پیوستند، کارهایشان از حد نقاشی و طرح فراتر نرفت ولی معماری این سبک تحولی بنیادین در شیوه‌هایی که امروزه به نوگرایی شبه کلاسیک معروف است، تبدیل شد. از اصول بنیادی معماری آینده‌گرا، نگاه‌کردن به دغدقه‌های بشر امروز در زندگی شهری و معماری متناسب زندگی امروزی او است.