نوسانگر

معنی کلمه نوسانگر در دانشنامه آزاد فارسی

نَوَسانگر (oscillator)
هر وسیلۀ مولّد نوسان یا ارتعاش دلخواه. نوسانگرها انواع بسیار دارند و برای مقاصد گوناگون ساخته می شوند. نوسانگرها ممکن است متضمن آرایش های متنوعی از لامپ های گرمایونی یا اجزایی مانند ترانزیستورها، القاگرها، خازن ها، و مقاومت ها باشند. نوسانگر بخش اصلی هر فرستندۀ رادیویی است. نوسانگر سیگنال حامل پُربسامدی تولید می کند که برای ارتباطات رادیویی لازم است. بسامد را غالباً با تنظیم ارتعاشات در بلورهایی مثل کوارتز کنترل می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه نوسانگر

نام این گروه برگرفته از حروف اوّل برابر انگلیسی واژهٔ نوسانگر کم‌بسامد، یکی از توابع سینث‌سایزر است که به‌طور گسترده‌ای در موسیقی الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
) در شکل ۶ به عنوان یک نوسانگر هارمونیک، و فاصله بین سطوح فونون (
کاربرد اصل فرانک-کاندون هم در جذب و هم در فلورسانس، همراه با قانون کاشا منجر به تقارن آینه ای تقریبی می شود که در شکل ۲ نشان داده شده است. ساختار ارتعاشی مولکول ها در یک گاز سرد و کم به دلیل عدم وجود ناهمگن به وضوح قابل مشاهده است. گسترش انتقال فردی انتقال‌های ویبرونیک در شکل ۲ به‌عنوان خطوط باریک و با فواصل مساوی لورنتسی ترسیم شده‌اند. فاصله مساوی بین سطوح ارتعاشی فقط برای پتانسیل سهموی نوسانگرهای هارمونیک ساده است، در پتانسیل های واقعی تر، مانند آنچه در شکل ۱ نشان داده شده است، فاصله انرژی با افزایش انرژی ارتعاشی کاهش می یابد. انتقال های الکترونیکی به و از پایین ترین حالت های ارتعاشی اغلب به عنوان انتقال ۰-۰ (صفر صفر) نامیده می شوند و انرژی یکسانی در جذب و فلورسانس دارند.