نوترون

نوترون

معنی کلمه نوترون در فرهنگ معین

(نُ رُ ) [ فر. ] (اِ. ) از ذرات بنیادی که فاقد بار الکتریکی هستند و با پروتون در ساختمان هستة اتم ها شرکت دارند.

معنی کلمه نوترون در فرهنگ عمید

ذرۀ بنیادی خنثی با جرمی برابر پروتون که در هستۀ تمام عناصر به جز هیدورژن وجود دارد.

معنی کلمه نوترون در فرهنگ فارسی

ذرهای که درهسته اتم آن بارالکتریکی نیست
( اسم ) ذرات ریزی که فاقد بار الکتریکی هستند و با پروتون در ساختمان هسته اتم ها شرکت دارند.فقط هسته اتم هیدرژن فاقد نوترون است نترون نترن .

معنی کلمه نوترون در دانشنامه عمومی

نوترون ( به انگلیسی: Neutron ) ( با نشان n 0 ) یکی از ذرات هسته ای اتم با بار الکتریکی خنثی و جرم مطلق ۲۷ - ۱۰ × ۱٬۶۷۴۸۲ کیلوگرم و جرم نسبی ۱٬۰۰۸۶۶۵۴۱ است و به همراه پروتون، جرم اتم را تشکیل می دهند. تمامی اتم ها ( به جز هیدروژن معمولی یا پروتونیوم ) در هستهٔ خود نوترون دارند. نوترون از یک کوارک بالا و دو کوارک پایین ساخته شده است.
جیمز چادویک در سال ۱۹۳۲ این ذره را، که رادرفورد در سال ۱۹۲۰ وجود آن را پیش بینی کرده بود، کشف کرد. پروتون ها ذراتی با بار الکتریکی مثبت هستند و توسط نیروی کولنی به شدت همدیگر را دفع می کنند.
علت این که پروتون های کنارهم همدیگر را دفع نمی کنند، برهم کنش آن ها با نوترون ها توسط نیروی هسته ای قوی است. نوترون در حال آزاد ذره ای ناپایدار است و عمر متوسط آن ۹۱۸ ثانیه است و به پروتون، الکترون و پادنوترینو واپاشیده می شود. به این واپاشی، واپاشی بتا منفی ( β − ) می گویند.
نسبت تعداد پروتون ها به نوترون ها در هستهٔ اتم های مختلف متفاوت است. برای مثال، نسبتِ تعداد نوترون ها به پروتون ها در اتم اکسیژن نسبت ۱ به ۱ است، در حالی که در اتم آهن به نسبت ۱۵ به ۱۳ است. طبق یک قاعدهٔ کلی که از اصل طرد پائولی نتیجه می شود، اگر این نسبت کمتر از ۱/۵ باشد؛ اتم پایدار است و فروپاشیده نمی شود و همین، دلیل اصلی پایدار بودن نوترون ها در داخل هستهٔ اتم است. هر اتمی که نسبت نوترون ها به پروتون های آن بیشتر از ۱/۵ باشد، ناپایدار است و در برخی از اتم ها با فروپاشی یکی از نوترون ها به پروتون و الکترون، سعی در برقراری این تعادل می شود. برای مثال:
Cs 55 137 ⟶ Ba 56 137 + e − + ν e ¯
با اندازه گیری هایی که ارنست رادرفورد انجام داد، او متوجه شد که جرم هستهٔ اتم تقریباً دوبرابر تعداد پروتون ها است. بدین ترتیب او پیش بینی کرد که ذره دیگری باید در هسته باشد تا این کمبود جرم را جبران کند.
در سال ۱۹۳۲ جیمز چادویک آزمایشی ترتیب داد. او بریلیم را با ذرات آلفا بمباران کرد و متوجه شد که ذرّه ای با قدرت نفوذ بسیار بالا از هستهٔ اتم بیرون می زند که در میدان مغناطیسی منحرف نمی شود. او ابتدا فکر کرد که این باید اشعه X یا گاما باشد؛ اما هنگامی که سرعت آن را اندازه گرفت، متوجه شد که سرعت این ذره یک دهم سرعت نور است. به همین دلیل این ذره را که جرم آن حدود جرم پروتون بود، بار الکتریکی نداشت و سرعت آن یک دهم سرعت نور بود، نوترون نامید و آن را به هسته نسبت داد.

معنی کلمه نوترون در دانشنامه آزاد فارسی

نوتْرون (neutron)
نوتْرون
یکی از سه ذرۀ اصلی زیراتمی. دو ذرۀ دیگر پروتون و الکترون اند. نوترون ذرۀ مرکبی است که از سه کوارک تشکیل می شود و بنابراین در گروه باریونی هادرونها قرار می گیرد. نوترون ها جرمی در حدود جرم پروتون دارند، ولی بار الکتریکی ندارند و در هستۀ همۀ اتم ها، جز هیدروژن، دیده می شوند. نوترون ها در جرم اتم ها اثرگذار، ولی در خواص شیمیایی شان بی تأثیرند. ایزوتوپ های هر عنصر فقط از لحاظ نوترون های هسته با هم تفاوت دارند، ولی خواص شیمیایی آن ها شبیه هم است. نوترون آزاد در خارج از هسته ناپایدار است و با نیم عمر۱۱.۶ دقیقه به یک پروتون، یک الکترون، و یک پادنوترینو واپاشیده می شود. نوترون را جیمز چادویک، فیزیک دان انگلیسی، در ۱۹۳۲ کشف کرد. جرم نوترون ها و پروتون ها حدود ۲هزار بار سنگین تر از الکترون است. فرآیند تبدیل نوترون به پروتون واپاشی بتازاست.

معنی کلمه نوترون در ویکی واژه

از ذرات بنیادی که فاقد بار الکتریکی هستند و با پروتون در ساختمان هستة اتم‌ها شرکت دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه نوترون

می‌توان از مشاهدهٔ مستقیم امواج گرانشی برای کسب اطلاعات در مورد اجسامِ فشرده مانند ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها کمک گرفت و نیز در حالت اولیه جهان پس از گذشت کسری از ثانیه از مه‌بانگ، کاوش کرد.
در روش‌های پرتودرمانی نوین نیز از پرتوهای با انرژی بالا از پروتون یا نوترون نیز استفاده می‌گردد (که به آن پروتون درمانی و درمان با گیراندازی نوترون بور گویند) و استفاده از یون‌های سنگینتر نیز در مرحله تحقیقات است.
از این عنصر می‌توان به عنوان منبع تولید نوترون استفاده کرد.
اس‌جی‌آر ۱۸۰۶-۲۰ یک نوع ستاره نوترونی است که مگنتار نامیده می‌شود و در صورت فلکی کمان قرار دارد. فاصله این مگنتار از زمین حدود 50 هزار سال نوری است.
اتم‌های پتاسیم با عدد جرمی ۴۰، فرمیون هستند زیرا دارای ۱۹ الکترون، ۱۹ پروتون و ۲۱ نوترون هستند و حاصل جمع این سه عدد برابر ۵۹ می‌شود.
الکترون‌ها، همانند همهٔ مواد، هم ویژگی‌های ذره‌ای و هم موجی را دارا هستند، یعنی هم می‌توانند با ذرات دیگر برخورد کنند و هم مانند نور دچار پراش شوند. مشاهده ویژگی‌های موجی الکترون نسبت به ذراتی مانند نوترون و پروتون آسان‌تر است زیرا جرم الکترون کمتر است و در نتیجه طول موج دوبروی آن برای انرژی‌های معمول بالاتر است.