نموده

معنی کلمه نموده در لغت نامه دهخدا

نموده. [ ن ُ / ن ِ / ن َ دَ / دِ ] ( ن مف ) نشان داده شده. ارائه کرده شده. || واضح کرده. آشکارکرده. ( فرهنگ فارسی معین ). هویداکرده شده. ظاهرکرده شده. پدیدآمده. ( ناظم الاطباء ). || جلوه کرده. ظاهرشده. ( فرهنگ فارسی معین ). || کرده. ( ناظم الاطباء ). انجام داده. عمل کرده. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اِ ) نموذج. ( تاج العروس ). نمونه. ( رشیدی ) ( جهانگیری ). انموذج. مسطوره. نمودار. ( یادداشت مؤلف ) :
بنمود خسروان جهان را نموده ای
تیغ علاء دولت و دین خسرو جهان.مسعودسعد.و مقابله آن است که به هر دو سو نگریم ، اگر آنجا چیزها بود از یک گونه ، کمترین بفکنیم وز آنک بیشتر است همچندان نیز بفکنیم و نموده او مثلاً به یک سو صدودوازده درم است و به دیگر سو سیزده ستیر آهن و دوازده درم. ( التفهیم از فرهنگ فارسی معین ). از این قدر نگزیرد که بیتی دو بیان کنم که اندکی دلیل بسیاری باشد و مشتی نموده خرواری. ( گلستان ). || شاهد. مثال. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به شواهد ذیل معنی قبلی شود.

معنی کلمه نموده در فرهنگ معین

(نُ دِ ) (ص مف . ) ۱ - نشان داده . ۲ - آشکار کرده ، فاش شده .

معنی کلمه نموده در فرهنگ فارسی

۱- ( اسم ) نشان داده ارائه کرده ۲- واضح کرده آشکارکرده .۳ - انجام داده عمل کرده .۴- جلوهکرده ظاهرشده . ۵ - ( اسم ) نمونهشاهدمثالانموذج : مقابله آنست که بهر دوسو نگریم .اگر آنجا چیزهابود از یک گونه کمترین بفکنیم و نموده او مثلا بیک سو صد و دوازده درم است و بدیگر سو سیزده ستیر آهن و دوازده درم ...

معنی کلمه نموده در ویکی واژه

نشان داده.
آشکار کرده، فاش شده.
نشان داده شده. آشکار کرده.

جملاتی از کاربرد کلمه نموده

دو عالم گرچه عالی می‌نموده‌ست دو چشمهای هستی تو بوده‌ست
از آوریل ۲۰۰۹ تا مارس ۲۰۱۰ چهار ایالت آیووا، مین، ورمانت، نیوهمشایر همراه با واشینگتن دی‌سی ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی اعلام کردند. اگرچه در نوامبر ۲۰۰۹ رأی‌دهندگان در ایالت مین با شرکت در یک همه‌پرسی با اکثریت ۵۳ درصدی به قانون ازدواج همجنس‌گرایان نه گفتند؛ بنابراین آنچه قانون‌گذاران مین تصویب کرده و فرماندار امضاء نموده بود، لغو گشت. در اوت ۲۰۱۰ یک دادگاه فدرال ناحیه‌ای در سان فرانسیسکو حکم کرد که پیشنهادی کالیفرنیا ۸ تبعیض‌آمیز است. نتایج یک نظرسنجی سی‌ان‌ان در سال ۲۰۱۰ نشان داد که بیش از ۴۵٪ مردم آمریکا از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند؛ که نسبت به حمایت ۲۵ درصدی در سال ۱۹۹۶ رشد قابل توجهی داشت.
هوش هیجانی عبارتند از شناخت و درک کنترل افکار و احساسات و ارتباط دادن مناسب آن‌ها به دیگران طوری‌که با دیگران همدلی نموده و این توانایی را به افراد بدهد که با دیگران تعامل کنند.
فروغ شمسه ات چون روز روشن نموده در شب اسرار نهانی
بی بحر نموده شکل ساحل بی آب نموده موج دریا
توئی جان و همه همچون طلسم است به هر کسوت نموده عین اسم است
و پس از شهادت این کسان بدانچه در پاره ای کتب چون مواقف آمده است که بایزید امام را زیارت نکرده و درک زمانش را ننموده بلکه مدتها متأخرتر از وی بوده است، اعتباری ندارد.
جمعیت این روستا متغیر است بطوریکه که در زمستان جمعیت آن تقریبا ۱۷۰ نفر که شامل خانواده های، اصغری،بخشی پور،بخشی زاده،قلیزاده،جباری،نیک پور،ابراهیم پور و.. میباشد که خاندان بخشی پور در گذشته بزرگان و ثروتمندان این روستا بوده اند که نمونه بارز آنها حاج سیف الله بخشی پور و حاج اسدالله و حاج روح الله بخشی پور می باشد با روند ساخت و ساز و کوچ معکوس از تهران به این روستا جمعیت این روستا در تابستان به بالای ۳۸۰ نفر میرسد این روستا سه شهید را در دوران دفاع مقدس به انقلاب اسلامی اهدا نموده است که نام های آنها به ترتیب جمیشد اصغری، اصغر اصغری، و نویدی آذر می باشد.
آتش خاطرت نموده قیام به جواب خلقته من طین
استدلال می‌شود که شعرهای پشتو، از جمله کتاب شیرزمان طایزی به عنوان میدان در (۱۹۸۸) میلادی، نقش قابل توجهی در ادبیات ایفا نموده بود. در عصر امروزی، شعرا و نویسنده‌گان داستان‌های کوتاه افغان به‌طور فعال مشغول نوشتن شعر هستند که یک حوزه مشخص ادبیات را شکل می‌دهد.
و ساویتسکی، با ترکیب اثرهای مختلفی که قبلاً مشاهده نموده بود، موفق شد اثر نورافکن را توصیف کند.
اسکای بنت درد وم می سال ۱۹۹۵ م متولد شد. پدر وی شخصیتی فرهنگی بود که او را تشویق به درس آموزی و هنرورزی نمود. وی از سال ۲۰۰۸ شروع به بازی در مشهورترین فیلم خود کرد و قبل و بعد از ان در سینما و تلویزیون ایفای نقش نموده است.
آه، آه، از امثال این زمان، کجا این دست می دهد و حال اینکه حلالی جز آب باران و گیاه بیابان یافت نمی شود و آنچه می بینی همه دست عدوان آن را حرام کرده، و معاملات فاسده آن را فاسد نموده هیچ درهمی نیست مگر آنکه پی در پی دستهای غاصبین به آن رسیده و هیچ دیناری نیست مگر آنکه مکرر به کسی که از جمله قاهرین است در کیسه او داخل شده بیشتر آب و زمینها مغصوب، و اکثر مواشی و حیوانات منهوب پس چگونه قطع به حلیت قوتی حاصل می شود هیهات، هیهات تاجری را نمی یابی مگر آنکه معامله او با اهل ظلم و عدوان، و صاحب عمل را نمی بینی مگر اینکه مال او مخلوط است به اموال حاکم و سلطان.
در دیوار غربی نیز گچ‌بری زیبا و خوش خطی دیده می‌شود که نام استاد کار آن را چنین نقش نموده (عمل استاد شمس‌الدین عبدالحسین اصفهانی بنا).
ز بس عنایت عامت نموده مستغنی ز حاجتی که به هم بوده اهل دنیا را
بیار آنی که عمری بوده باشیم دمی دوری ز هم ننموده باشیم
دوستان را همچو سبطی بین ذلیل قبطیان پیشکش بننموده حاضر دوستان بهر تو جان