نمایندگی

معنی کلمه نمایندگی در لغت نامه دهخدا

نمایندگی. [ ن ُ / ن ِ / ن َ ی َ دَ / دِ ] ( حامص ) نماینده بودن. ( فرهنگ فارسی معین ). || عمل نماینده. ( یادداشت مؤلف ) :
گفت به هنگام نمایندگی
هیچ ندارد سر پایندگی.نظامی.|| وکالت از طرف کسی. ( از فرهنگ فارسی معین ). || آژانس . ( لغات فرهنگستان ). کارگزاری. ( فرهنگ فارسی معین ). || وکالت مجلس. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه نمایندگی در فرهنگ معین

(نُ یا نَ یَ دِ ) (حامص . ) ۱ - عامل بودن ، ۲ - وکالت در مجلس . ۳ - آژانس .

معنی کلمه نمایندگی در فرهنگ فارسی

۱ - نماینده بودن . ۲ - وکالت ( از طرف کسی ) ۳ - کارگزاری : نمایندگی شرکت ... ۴ - وکالت مجلس ( شورای ملی سنا ). ۵ - آژانس .

معنی کلمه نمایندگی در فرهنگستان زبان و ادب

[مشترک حمل ونقل] ← دفتر نمایندگی

معنی کلمه نمایندگی در دانشنامه آزاد فارسی

نمایندگی (representation)
حکومتی که از لحاظ نظری برای نمایندگان منتخب اختیاراتی گسترده تر از آنچه به وکلای معمولی می دهد قائل است. در پایان قرن نوزدهم از نظام نمایندگی بارها انتقاد شد. نمایندگی در بسیاری از کشورها در انتخابات قوۀ قانون گذاری و دیگر انتخابات جای خود را به نمایندگی تناسبی و نیز به همه پرسی داده است.

جملاتی از کاربرد کلمه نمایندگی

او نمایندگی به او دارد رنگ پایندگی به او دارد
این ناو دوازدهم ماه آوریل به فرماندهی ناخدا سوم والدمار ولرتون بندر کیل را با هدف مقصد اولیه آمریکای جنوبی ترک کرد. یک ماه بعد وارد مونته‌ویدئو شد و با اس‌ام‌اس برمن، دیگر ناو آلمانی دیدار نمود. در این زمان هر دو ناو راهی بوئنوس آیرس شدند و از ۱۳ می به مدت دو هفته در آن جا مستقر بودند و آلمان را در جشن صدمین سالگرد استقلال آرژانتین، نمایندگی کردند. سپس راه دماغه هورن را پیش گرفتند و پس از گذر از آن، امدن در والپارایسو در شیلی متوقف شد اما برمن به مسیر خود تا پرو ادامه داد.
در فوریه ۲۰۲۴، او اولین فراخوان تست خود را برای سه تست آخر برای سری تست خانگی مقابل انگلیس دریافت کرد. او خبر فراخوان آزمایشی خود را در حالی دریافت کرد که مشغول بازی رانجی تروفی ۲۰۲۳–۲۴ به نمایندگی از بنگال بود.
در دوره اول در انتخابات میاندوره‌ای سال ۱۳۶۱ به مجلس راه یافت تا کرسی خالی سید محمد غرضی که یک سال پیشتر پس از مدت کوتاهی از نمایندگی استعفا و به عنوان وزیر نفت به دولت رفت را پر کند.
آرشاک سادویان (ارمنی: Արշակ Ավետիսի Սադոյան؛ زادهٔ ۲۲ فوریهٔ ۱۹۴۰) یک سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۹۹۵ تا تاریخ ۲۰۰۷ سمت نمایندگی دوره‌های اول تا سوم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
گفت به هنگام نمایندگی هیچ ندارد سر پایندگی
آشنایی وی با محمود احمدی‌نژاد به اولین انتخابات شورای شهر تهران بازمی‌گردد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، قائم مقام ستاد حمایت از احمدی‌نژاد شد. وی تا مرداد ۱۳۹۰ رئیس ستاد انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس نهم حامی دولت بود و در آن زمان از این سِمت کنار گذاشته شد.
به بحر جهان هست گوهر بسی ولی خوبیش در نمایندگیست
اصلاح‌طلبی را باید از اصلاحات پراگماتیک متمایز کرد: اصلاح‌طلبی این فرض است که انباشت اصلاحات می‌تواند منجر به ظهور یک نظام اقتصادی اجتماعی کاملاً متفاوت از اشکال امروزین سرمایه‌داری و دموکراسی شود، در حالی که اصلاحات پراگماتیک تلاش‌هایی برای حفظ وضع موجود در برابر تغییرات بنیادی و ساختاری را نمایندگی می‌کند.
هر کس که به دست خویشتن کار نکرد صالح به نمایندگی ملت نیست
^  مجلس نمایندگی امپراتوری آلمان که در ۱۸۷۱ تشکیل شد.
صورت، آیینه را نفرساید جز نمایندگی نیفزاید