نم نم

معنی کلمه نم نم در لغت نامه دهخدا

نم نم. [ ن َ ن َ ] ( ص مرکب ) باران نم نم ؛ بارانی اندک با قطره هائی خرد. || ( ق مرکب ) نم نم باریدن ؛ نم نمک باران آمدن. کم و با دانه های خرد باریدن. ( یادداشت مؤلف ). || نم نم نوشیدن ( خوردن )؛ قطره قطره و اندک اندک صرف کردن. کم کم و با فاصله نوشیدن.، نمنم. [ ن َ ن َ ] ( ع مص ) نقش کردن. زینت دادن. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به نمنمة شود. || ( اِ ) منجوق های ریزریز که به وسیله آنها قاب قرآن ، سرمه دان ، جای مهر نماز و غیره را تزیین می کنند. ( فرهنگ فارسی معین ).
- نمنم دوزی ؛ دوختن نمنم. نوعی ملیله دوزی به وسیله منجوق های ریزریز. ( فرهنگ فارسی معین ).
نمنم. [ ن ُ ن ُ ] ( ع اِ ) سپیدی که بر ناخن جوانان پدید آید. نِمْنِم. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). واحد آن نمنمة است.
نمنم. [ ن ِ ن ِ ] ( ع اِ ) سپیدی های ناخن. ( فرهنگ خطی ). نُمْنُم. ( منتهی الارب ). رجوع به نُمْنُم شود. || نشان و خط که باد بر خاک گذارد. ( منتهی الارب ). شیار و خطوطی که وزش باد بر خاک پدید آرد. نمنیم. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه نم نم در فرهنگ معین

(نَ. نَ ) (اِمر. ) ریزریز، آهسته آهسته .، (نَ نَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) نقش کردن . ۲ - زینت دادن . ۳ - (اِ. ) در فارسی منجوق های ریزریز که به وسیلة آن ها قاب قرآن و سرمه دان و جای مهر نماز و غیره را تزیین می کردند.

معنی کلمه نم نم در فرهنگ فارسی

۱ - (اسم ) قطرات اندک که آهسته فرو ریزد: نم نم باران.۲- ریز ریزخرده خرده آهسته آهسته:ازصبح تا شب نم نم عرق خوردند

معنی کلمه نم نم در ویکی واژه

ریزریز، آهسته آهسته.
غذا در زبان کودکان.

جملاتی از کاربرد کلمه نم نم

چنان نهفته‌ام اسرار عشقت اندر دل که ازدلم به زبانم نمی‌رسد آواز
ذوق بی‌حدّ جلی در سرودن شعر از همان کودکی متجلّی شده و اوّلین قصیدهٔ خود را در ۹ سالگی سرود. «جلی» خود در این باره می‌گوید: «... خانه‌ای که ما در خوزستان داشتیم، کتابخانه‌ای داشت پر از کتاب‌های ادبی و دیوان شعرا و کار من هم مطالعهٔ اینها بود، بنابراین تأثیرپذیری‌ام از همان‌جا شروع شد. از همان موقع من شعر می‌گفتم، شعرهایم هم واقعاً قابل خواندن بود و مردم تشویقم می‌کردند و این تشویق‌ها بیشتر سبب می‌شد که من شعر بگویم. خیلی شعرها گفتم که از بین رفتند… ولی تکّه‌پاره‌هایی از آنها یادم می‌آید ولی من واقعاً حتّی قبل از ۹ سالگی شعر می‌گفتم، شعرهایم هم از اشعار امروز من کمتر نیستند، چون یک قصیده‌ای ساخته بودم در ۱۰–۹ سالگی و الآن که فکر می‌کنم نمی‌توانم آن‌طور بگویم.»
سومین آلبوم رسمی امینم نمایش امینم[و ۱۸] نام داشت و در تابستان سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این آلبوم با فروش بیش از ۱ میلیون نسخه در هفتهٔ نخست، نقطهٔ عطف دیگری در کارنامهٔ هنری او به‌شمار می‌رود. حدود ۱۰ میلیون نسخه از آلبوم نمایش امینم در آمریکا و ۲۰ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رسید و به این ترتیب امینم تنها هنرمندی شد که دو آلبوم با فروش ۲۰ میلیونی جهانی دارد. در ترانه «بدون من» امینم سخنان تحقیرآمیزی نسبت به باند پسران[و ۱۹] و برخی از اعضای آن همانند «لیمپ بیزکت» و «موبی» به زبان می‌آورد.
همچنین بر مبنای آیهٔ مَوَدَّت دوست داشتنِ علی به مؤمنان توصیه شده است: «بگو از شما مزدی جز دوست داشتنِ خویشاوندانم نمی‌خواهم.»
رقیب انگشت می‌خاید که سعدی چشم بر هم نه مترس ای باغبان از گل که می‌بینم نمی‌چینم
مُردم در این فِراق و در آن پرده راه نیست یا هست و پرده دار نشانم نمی‌دهد
سازمان اطلاعات سوریه و نظام جمهوری اسلامی ایران در پایه‌گذاری داعش، نقش داشتند و آن را برای رویارویی با ارتش آزاد سوریه و نیز جهنم نمودن عراق برای ایالات متحده آمریکا پدیدآوردند.
کوه را دل گشت سوراخ و به دریا نم نماند گوهر از آغوش بحر و لعل از کان برده اند
داغ پنهانم نمی‌بینند و مهر سر به مهر آن چه بر اجزای ظاهر دیده‌اند آن گفته‌اند
نباشد چون مرا نومیدی از وصلت، که می‌دانم نمی‌آید فرو هرگز سرت بر خشت بالینم
زهر خند ای صبح چون بر جام گردون نوش نیست خون گری ای ابر در چشم دریانم نماند
رنگ در خونم نماند ازبس که کاهیدم زعشق صید من از تیغ قال زردرویی می کشد
با منی و ز فراق میسوزم گلشنم گلخنم نمیدانم
برو ای باغ با نقلت برو ای شیره با شیرت که جز آن نقل و طزغو را نمی‌دانم نمی‌دانم
او به دوستان و بستگان خود به صورت زبانی می‌گفت اگر در کوه جان خود را از دست دادم همان‌جا بگذارید بمانم نمی‌خواهم دیگران به خاطر من جانشان را به خطر بیندازند، می‌خواهم بام جهان آرامگاه ابدی‌ام باشد. پیکر وی در همان روز در ارتفاع ۷۶۵۰ متری پیدا شد.