نسبت دادن

معنی کلمه نسبت دادن در لغت نامه دهخدا

نسبت دادن. [ ن ِ ب َ دَ ] ( مص مرکب ) منسوب کردن. ( یادداشت مؤلف ). بستن به. اسناد :
کدو بود چاهی تهی از فروغ
به او نسبت نور دادن دروغ.ملاطغرا.در میکده بی پاوسریهاست ، سروپا
نسبت به خود آنکس که دهد نقص تمام است.واله ( از آنندراج ).

معنی کلمه نسبت دادن در فرهنگ معین

( ~. دَ ) [ ع - فا. ] (مص م . ) منسوب کردن ، انتساب دادن .

معنی کلمه نسبت دادن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) انتساب دادن ( کسی رابکسی یا چیزی رابکسی یاچیزی رابچیزی ).

معنی کلمه نسبت دادن در فرهنگستان زبان و ادب

{assign} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] دادن یک مقدار مشخص به یک متغیر در برنامه

معنی کلمه نسبت دادن در ویکی واژه

منسوب کردن، انتساب دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه نسبت دادن

اما در زبان عربی، برای نسبت دادن این کلمه، لفظ البُوَیهِی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در تاریخ اشاراتی به قدرتمند بودن باد و نسبت دادن آن به اشخاصی شده‌است. لیلیت به عنوان عضوی از خدایان طوفان‌ها در اساطیر سومری است. نخستین بار چهره لیلیت در میان گروهی از خدایان بادها و طوفان‌های سومری در ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد به چشم می‌خورد که به لیلیتو موسوم بودند.
اولین نسخه تست روانشناختی در سال ۱۹۵۵ به دلیل نسبت دادن نتایج آزمون فقط به تفاوت‌های فردی مورد انتقاد قرار گرفت، به جای اینکه تشخیص داده شود تفاوت‌های گاه به گاه نیز با استفاده از آزمون‌ها اندازه‌گیری می‌شوند. در آخرین ویرایش کتاب، آناستازی و نویسنده همکارش سوزانا اوربینا پیشنهاد کردند که نتایج دقیق‌تری را می‌توان با ترکیب اطلاعات از چندین آزمایش نسبتاً همگن به‌دست‌آورد. هر کدام یک ویژگی واحد یا جنبه‌های متفاوتی از معیار را پوشش می‌دهد.
در نهایت لاتانه و دارلی تأثیر تماشاگر را به دو عامل نسبت دادند:
تحقیقات جان ام گریفین و امین شمس از دانشگاه های تگزاس و اوهایو ایجاد تتر بدون پشتوانه را به افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ نسبت دادند. پس از آن تحقیقات شواهد کمی نشان داد که رویدادهای ضرب دلاری تتر بر ارزش بیت کوین تأثیر گذاشته است، مگر اینکه توسط نهنگ ها بوده باشد.
این نظریه رفتار انسان را ترکیبی از نیروهای خارجی (مانند بخت، شانس و محیط) و نیروهای درونی (مانند توانایی، کوشش و دانش) می‌داند. عوامل واقعی رفتار به اندازهٔ عوامل ادراک شده دارای اهمیت نیستند، آنچه آدمی هنگام مشاهدهٔ رفتار در ذهن می‌پروراند و نسبت دادن رفتار به علل درونی یا بیرونی است که بسیار مهم است.
و علاج این، آن است که بدانی که به غیبت آن شخص، داخل غضب الهی می شوی پس اگر قول تو را قبول می کنند این عمل را از خود نفی کن و چه کار به نسبت دادن به دیگری داری و اگر قول تو را قبول نمی کنند نسبت دادن آن به دیگری را نیز از تو نخواهند پذیرفت.
الگوریتم پس از نام رابرت فلوید با اعتبار اختراع آن توسط دانلد کنوت نام‌گذاری شد. با این حال به نظر نمی‌رسد این الگوریتم در کارهای منتشر شده از فلوید باشد، و این ممکن است یک سوءتفاهم باشد: فلوید توصیف الگوریتم را با لیست کردن تمامی دورها در یک گراف جهت دار سال ۱۹۶۷ سال در یک مقاله انجام داد، اما این مقاله مسئله یافتن دور در یک گراف تابعی که موضوع این مقاله است را شرح نداد. در واقع بیانیه کنوت (در سال ۱۹۶۹)، و نسبت دادن آن به فلوید، بدون استناد، اولین ظهور آن به‌طور چاپی است و آن را در نتیجه ممکن است یک قضیه منتسب به یک فرد است.
تاکنون فرضیه‌های بسیاری برای نسبت دادن زبان و فرهنگ و نسب و اصالت آسویی‌ها مطرح شده‌است ولی تا کنون هیچ اجماعی حاصل نشده‌است.