نروژی

معنی کلمه نروژی در دانشنامه آزاد فارسی

نُرْوِژی (Norwegian)
مردمی با فرهنگ نروژی. امروزه شمار نروژی زبانان حدود ۴ تا۴.۵میلیون نفر است که برخی از آن ها در ایالات امریکا به سر می برند. زبان نروژی از زبان های ژرمنی است و به خانوادۀ زبان های هندواروپایی تعلق دارد. فرهنگ نروژی فرهنگی دریایی است و می توان ریشه هایش را تا دورۀ وایکینگها (۸۰۰ـ۱۰۵۰م)، یعنی زمانی که مردم نروژی تبار در جزایر ایسلند و گرینلند استقرار یافتند و به وینلند (ساحل نیوفندلند) سفر کردند، پی گرفت. نروژی ها سنتی درازمدت در زمینۀ حکاکی روی چوب دارند که به دورۀ وایکینگ ها می رسد. آن ها به ساختن کلیساهای چوبی شهره اند.

جملاتی از کاربرد کلمه نروژی

نخستین بار محققان چینی در بررسی و تحقیق روی نتایج آماری بیماری کووید ۱۹ به این نتیجه رسیدند که شدت نارسایی‌های تنفسی در بیماران با گروه‌های خونی خاصی بیشتر است که بعد از پاندمی ویروس کرونا مورد توجه دانشمندان آلمانی و نروژی قرار گرفت.
تگزاس دارای تباری آلمانی، نروژی و پورتوریکویی است. وی اوان زندگی خود را در کسترویل، تگزاس گذراند. الکسیس تگزاس در دانشگاه ایالتی تگزاس در رشته مراقبت‌های درمانی تنفسی مشغول تحصیل شد و توانست به مدرک کاردانی دست یابد. در دوران کارش در یک رستوران بود که نخستین بار و در ۲۱ سالگی پیشنهاد بازی در صنعت فیلم‌های بزرگسالان به او پیشنهاد شد.
واتنه، در نروژی به معنای دریاچه است. به این دریاچه، با این حساب، دریاچهٔ ادلاند، نیز می توان گفت.
در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۹، هالند در پیروزی ۰–۱۲ زیر ۲۰ساله‌های نروژ مقابل زیر ۲۰ساله‌های هندوراس در مسابقات جام جهانی زیر ۲۰ساله‌ها ۲۰۱۹ در لوبین، لهستان ۹ گل به ثمر رساند. این بزرگ‌ترین پیروزی زیر ۲۰سال نروژ و سنگین‌ترین شکست زیر ۲۰سال هندوراس بود. این همچنین یک رکورد جدید جام جهانی زیر ۲۰ساله‌ها را برای بیشترین گل‌های زده شده توسط یک بازیکن در یک مسابقه و همچنین بزرگ‌ترین برد هر تیمی در تاریخ مسابقات کسب کرده‌است. علی‌رغم حذف نروژی‌ها در مرحله گروهی، و اینکه هالند در هیچ مسابقه دیگری در این مسابقات گلزنی نکرد، اما او کفش طلایی خود را به دست آورد.
در دسامبر سال ۱۸۸۹ پدر او از دنیا رفت و هیچ چیز برایشان به جا نگذاشت ادوارد به نروژ برگشت و یک وام بسیار بزرگ از یک ثروتمند نروژی دریافت کرد وقتی که تمام اقوام ثروتمند او به او کمک نکردند. مرگ پدرش باعث افسردگی وی شد. مونک گفت:
نوسا در نروژ به دنیا آمد و از طریق پدرش اصالتی نیجریه‌ای دارد. پدر آنتونیو، جو نوسا به عنوان یک فوتبالیست به نروژ آمد و در باشگاه‌های نروژی بازی کرد.
هولت در لارویک به دنیا آمد. او در لیلستروم و ترومسو بزرگ شد. در ۱۹۷۸ به اسلو نقل مکان کرد. هولت در ۱۹۸۶ میلادی با مدرک حقوق از دانشگاه برگن فارغ‌التحصیل شد. او میان سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ برای شبکهٔ نروژی ان‌آرکا کار کرد.
اکثریت جمعیت اسکاندیناوی (شامل ایسلند و جزایر فارو) امروزه زبان خود را از چندین قبیله ژرمن شمالی می‌گیرند که زمانی در قسمت جنوبی اسکاندیناوی ساکن بودند و به زبان ژرمنی آن‌ها سپس تبدیل به نورس باستان و از نورس باستان به دانمارکی و سوئدی، نروژی، فاروئی و ایسلندی تبدیل شد. ریشه همه این زبان‌ها هندواروپایی، یعنی هم‌ریشه با زبان‌هایی چون هندی، فارسی، یونانی و انگلیسی است. مردمان هندواروپایی حدود ۶ هزار سال پیش از نواحی جنوبی اوکراین امروزی آغاز به مهاجرت به جهات مختلف کردند و گروهی از آن‌ها پس از سال‌ها به اسکاندیناوی نیز رسیدند.
او در اکتبر سال ۲۰۱۴ جای خود را به ینس استولتنبرگ سیاستمدار نروژی داد.