نرم افزار
معنی کلمه نرم افزار در فرهنگ معین

نرم افزار

معنی کلمه نرم افزار در فرهنگ معین

(نَ اَ ) (اِ. ) مجموعه ای از برنامه ها و داده ها، کتابچة راهنما و مانند آن ها که بتوان آن را برای انجام کار مشخصی با استفاده از کامپیوتر به کار برد.

معنی کلمه نرم افزار در فرهنگستان زبان و ادب

{software} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] مجموعه ای متشکل از برنامه ها و قواعد و رویه ها و مستندات مربوط به عملیات یک سامانۀ داده پردازی

معنی کلمه نرم افزار در دانشنامه عمومی

نَرم اَفزار ( به انگلیسی: software ) گردآوردی از دستورالعمل ها است که به رایانه می گوید «چگونه کار کن». این مفهوم در برابر سخت افزار فیزیکی قرار دارد، که توسط آن سامانه ساخته شده است و «در واقعیت کار را انجام می دهد».
در علوم رایانه و مهندسی نرم افزار، یک نرم افزار رایانه ای همه اطلاعاتی است که توسط سامانه رایانه ای پردازش می شود، که شامل برنامه ها و داده است.
نرم افزار رایانه ای شامل برنامه های رایانه ای، کتابخانه ها، و داده های مرتبط غیرقابل اجرا ( مثل مستندات برخط و رسانه های دیجیتالی ) است. سخت افزار و نرم افزار رایانه ای به هم احتیاج دارند و هیچ کدام به صورت واقعی قابل استفاده به خودی خود نیست.
نرم افزار رایانه دو دسته است:
• نرم افزار سیستم
• نرم افزار کاربردی
نرم افزارهای کاربردی، برنامه های مورد استفاده کاربرند و نرم افزارهای سیستمی، مدیریت رایانه را برعهده دارند. مهم ترین نرم افزار سیستم، سیستم عامل است.
وقتی برنامه ای روی رایانه نصب می گردد، بعضی از اجزای سخت افزاری رایانه به فرمان آن برنامه در می آیند.
برای نمونه هنگامی که با یک برنامه اجرای موسیقی کار می کنید، کارت صدای رایانه با برنامه پخش موسیقی همکاری می کند و یک آهنگ یا پرونده ( فایل ) ارتباط بین این تنها قسمتی از کار سیستم عامل است.
ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار به عهده برنامه نویسی است. سیستم عامل یک برنامه نرم افزاری است که چون تمام منابع و امکانات سخت افزاری در اختیار وی می باشد دارای ویژگی منحصر به فردی می باشد بنابراین آن را در رده نرم افزارهای سطح پایین ( زبان ماشین ) می خوانیم با این ویژگی که از اهمیت خاصی برخوردار است.
به بیان دیگر سیستم عامل یک برنامه جامع است که اجازه در اختیار قراردادن منابع و امکانات سخت افزاری را برای نرم افزارها صادر می کند و این سیستم عامل است که مسئول صحت عملکرد سیستم و منابع آن است. انواع سیستم عامل: مایکروسافت ویندوز، مک او اس، لینوکس، اندروید و آی اواس
سیستم عامل شامل ۴ بخش مهم است:
• مدیریت پردازش و پردازشگر
• مدیریت حافظه
• مدیریت دستگاه های ورودی و خروجی ( I/O )
• مدیریت فایل ها و اطلاعات|مدیریت فاست. و تازه درخواست هایی که رابط کاربری نرم افزار ارسال می کند توسط این منبع پردازش می شود.
از دیدگاه ساختاری ( معماری ) ، نرم افزارها به دسته های زیر تقسیم می شوند:
معنی کلمه نرم افزار در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه نرم افزار در دانشنامه عمومی

معنی کلمه نرم افزار در دانشنامه آزاد فارسی

نَرم افزار (software)
برنامه یا مجموعۀ دستورالعمل هایی که به سخت افزار (ماشین ها) امکان کار کردن می دهد. نرم افزار را عموماً می توان بر حسب نوع کاری که انجام می دهد به دو نوع عمده تقسیم بندی کرد، نرم افزار سیستمی و برنامه های کاربردی. سیستم عامل یا نرم افزار های سیستمی، کارهای مختلف رایانه را کنترل می کنند. عملکرد برنامه های سیستمی اغلب از دید کاربر پنهان است و این نرم افزار ها مسئول اجرای کار های اساسی مثل مدیریت و سازمان دهی دیسک، فایل ها و نمایش اطلاعات هستند. برنامه های کاربردی کارهای مختلفی را که افراد برای آن ها از رایانه استفاده می کنند انجام می دهند. برای مثال برنامه های کاربردی کارهایی چون مدیریت بانک های اطلاعاتی، واژه پردازی، ویرایش تصاویر و امثال آن را به عهده دارند. دو نوع مهم دیگر نرم افزار، نرم افزار های شبکه و زبان های برنامه نویسی اند. این دو دسته را نه می توان جزو سیستم های عامل و نه جزو برنامه های کاربردی به حساب آورد؛ اگرچه ویژگی هایی از هردو این ها را دارند. نرم افزار های شبکهامکان ارتباط رایانه ها را با هم فراهم می کنند و زبان های برنامه نویسی ابزار برنامه نویسان برای ساختن برنامه های کاربردی و سیستم های عامل هستند. علاوه بر این طبقه بندی کاربردی، نرم افزار ها را بر اساس نحوۀ توزیع و مجوز های آن ها نیز طبقه بندی می کنند. بسته های نرم افزاری، freeware ها و shareware ها نمونه هایی از این طبقه بندی اند.

معنی کلمه نرم افزار در ویکی واژه

مجموعه‌ای از برنامه‌ها و داده‌ها، کتابچة راهنما و مانند آن‌ها که بتوان آن را برای انجام کار مشخصی با استفاده از کامپیوتر به کار برد.

جملاتی از کاربرد کلمه نرم افزار

بعد از توسعه یک قرار داد بین سازمان آموزش و پرورش ایران بسته می‌شود که در این قرار داد کد منبع رایت (المنت) انتقال داده می‌شد که بعد ها آموزش و پرورش ایران زیر قرار داد میزند و از روی کد منبع رایت نرم افزار شاد را میسازند
استاندارد اینترنت تضمین می کند که سخت افزار و نرم افزار تولید شده توسط فروشندگان مختلف می توانند با هم کار کنند. داشتن یک استاندارد توسعه نرم افزار و سخت افزاری را که شبکه های مختلف را به هم مرتبط می کند بسیار آسان تر می کند زیرا نرم افزار و سخت افزار را می توان در یک لایه در یک زمان توسعه داد. به طور معمول استانداردهایی که در ارتباطات داده استفاده می شود پروتکل نامیده می شوند.
استاندارد اینترنت در مهندسی شبکه کامپیوتری به مشخصات هنجاری یک فناوری که برای اینترنت مناسب است اشاره دارد. استانداردهای اینترنت امکان عملکرد متقابل سخت افزار و نرم افزار از منابع مختلف را فراهم می کند که به اینترنت اجازه کارایی می دهد. آنها زبان ارتباطات جهانی هستند.
برای نقشه کشی ،همانند سایر امور و علوم ، نرم افزارهای خاصی وجود دارد که به طراحان و مهندسین برای رسم هر چه دقیق تر نقشه ها کمک می کنند.نرم افزارهایی همچون اتوکد،کتیا،سالیدورکز،تری دی مکس و غیره را می توان نام برد.
او در خانواده ویتالی فدوروویچ (۱۹۳۵-۱۹۹۵) و کاترینا گریگوریونا (متولد ۱۹۳۵) متولد شد که اکنون در ایرکوتسک بازنشسته شده است. پس از اتمام تحصیلات عالی، در سال ۱۹۷۷ در رشته مهندسی در موسسه پلی تکنیک لویو ثبت نام کرد و در سال ۱۹۸۲ به عنوان مهندس "سیستم های کنترل خودکار" فارغ التحصیل شد. از ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ او به عنوان مهندس نرم افزار در موسسه پلی تکنیک لویو کار کرد. در سال ۲۰۰۹ از دانشگاه دولتی مالی و تجارت بین‌الملل اوکراین با مدرک کارشناسی ارشد در "اقتصاد بین‌الملل" فارغ التحصیل شد.
رندر نوع متریال، رنگ پنجره ها، کفپوش ها، شیرآلات و ... ، و همچنین نورپردازی در این نرم افزار می تواند به طرز غیر قابل باوری طبیعی باشد، به قدری که گاهی تشخیص یک رندر خوب و عکس واقعی دشوار خواهد بود.
برای استفاده از یک قطعه کد موجود جهت استفاده در یک کد تازه نوشته شده، باید نوعی رابط یا وسیله ارتباطی تعریف شود. این موارد معمولاً شامل «تماس» یا استفاده از یک زیر روال، شی، کلاس یا نمونه اولیه است. در سازمان‌ها، چنین شیوه‌هایی توسط مهندسی دامنه، که به عنوان مهندسی خط تولید نرم افزار نیز شناخته می‌شود، رسمی و استاندارد می‌شود.
استفاده مجدد از کد ، که استفاده مجدد از نرم افزار نیز نامیده می‌شود ، بر اساس بازبهره‌پذیری ، استفاده از نرم افزارِ موجود یا دانش نرم افزاری برای ساختن نرم افزار جدید است.
ضرب ماتریس یکی از اعمال پایه در بسیاری از الگوریتم‌های آنالیز عددی محسوب می‌شود به همین دلیل در راستای بهبود زمان آن تلاش‌های بسیاری انجام شده‌است. کاربردهای ضرب ماتریس در بسیاری از زمینه‌های مختلف همچون علم محاسبه، بازشناخت الگو ، پردازش تصویر ، کار با نرم افزارهای ۳ بعدی و حتی زمینه‌های به ظاهر بی‌ربط مانند شمردن تعداد گشت‌ها در یک گراف دیده می‌شود. الگوریتم‌های بسیاری برای این‌ کار روی سیستم‌های رایانش موازی طراحی شده‌ است که در آن چند هسته به صورت همزمان و موازی عملیات را انجام می‌دهند.
استقلال فیزیکی داده به منظور مخفی کردن جزئیات ساختار ذخیره‌سازی از نرم افزار کاربر است، نرم افزار نباید درگیر این چنین مسائلی شود، از آنجایی که اختلافی در عملیات انجام شده در برابر داده‌ها نیست.