نایم
معنی کلمه نایم در فرهنگ معین

نایم

معنی کلمه نایم در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . نائم ] (اِفا. ) خوابیده .

معنی کلمه نایم در فرهنگ عمید

کسی که به خواب رفته، خوابیده، خفته.

معنی کلمه نایم در فرهنگ فارسی

خوابیده، خفته، کسی که بخواب رفته است
( اسم ) خوابیده جمع :نایمین .

معنی کلمه نایم در دانشنامه عمومی

نایم ، KNIME ( /naɪm/ ) ، مخفف استخراج کننده اطلاعات کنستانز Konstanz Information Miner یک پلتفرم تجزیه و تحلیل داده، گزارش و یکپارچه سازی رایگان و منبع باز است. نایم کامپاننتهای مختلفی را برای یادگیری ماشین و داده کاوی از طریق خط لوله داده های مدولار خود، که آن را «ساخت بلوک های تجزیه و تحلیل» می نامد، تجمیع می کند. یک رابط کاربری گرافیکی و استفاده از JDBC امکان اسمبل کردن گره ها را با ترکیب منابع داده مختلف، از جمله پیش پردازش ( ETL: استخراج ، تبدیل و بارگذاری ) ، برای مدل سازی، تجزیه و تحلیل داده ها و تجسم ( نمایش ) بصورت بدون برنامه نویسی یا با حداقل برنامه نویسی فراهم می کند.
از سال ۲۰۰۶، نایم در تحقیقات دارویی استفاده شده است، همچنین در زمینه های دیگری مانند تجزیه و تحلیل داده های مشتری CRM ، هوش تجاری، متن کاوی و تجزیه و تحلیل داده های مالی استفاده می شود. اخیراً تلاش هایی برای استفاده از نایم به عنوان ابزار اتوماسیون فرایند روباتیک ( RPA ) صورت گرفته است.
دفتر مرکزی نایم در زوریخ مستقر است و دفاتر دیگری در کنستانز، برلین و آستین ( ایالات متحده آمریکا ) دارد.
توسعه نایم در ژانویه ۲۰۰۴ توسط تیمی از مهندسان نرم افزار در دانشگاه کنستانز به عنوان یک محصول اختصاصی آغاز شد. تیم توسعه دهنده اصلی به سرپرستی مایکل برتولد از شرکتی در سیلیکون ولی می آمد که نرم افزاری برای صنعت داروسازی ارائه می کرد. هدف اولیه، ایجاد یک پلتفرم پردازش داده ماژولار، بسیار مقیاس پذیر و باز بود که امکان ادغام آسان ماژول های بارگذاری، پردازش، تبدیل، تجزیه و تحلیل و اکتشاف بصری داده های مختلف را بدون تمرکز بر هیچ حوزه کاربردی خاصی فراهم می کرد. این پلتفرم به عنوان یک پلتفرم همکاری و تحقیق در نظر گرفته شده بود و همچنین باید به عنوان یک پلتفرم یکپارچه برای پروژه های مختلف تجزیه و تحلیل داده های دیگر عمل کند.
در سال ۲۰۰۶ اولین نسخه نایم منتشر شد و چندین شرکت داروسازی شروع به استفاده از نایم کردند و تعدادی از فروشندگان نرم افزار علوم زیستی شروع به ادغام ابزارهای خود در نایم کردند. بعداً در همان سال، پس از مقاله ای در مجله آلمانی c't , کاربرانی از تعدادی از مناطق دیگر به گروه استفاده کنندگان پیوستند. از سال ۲۰۱۲، نایم توسط بیش از ۱۵۰۰۰ کاربر واقعی ( در این شمارش دانلودها محاسبه نمی شود، تنها کاربرانی که به طور مرتب به روز رسانی ها را زمانی که در دسترس قرار می گیرند بازیابی می کنند، شمرده می شوند ) نه تنها در علوم زیستی، بلکه همچنین در بانک ها، ناشران، سازندگان خودرو، مخابرات، شرکت های مشاوره، و صنایع مختلف دیگر و همچنین در تعداد زیادی از گروه های تحقیقاتی در سراسر جهان استفاده می شود. آخرین به روزرسانی های نایم سرور و افزونه های کلان داده نایم، از آپاچی اسپارک ۲٫۳، پارکت و فضای ذخیره سازی HDFS پشتیبانی می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه نایم

او چون نائی و من چه نایم نالان و حزین و زار اویم
با سگ کوی او آشنایم
تمنایم زمین بوس است خاکم بَر دهان بادا توان بوسید گیرم، خاک کی اندر دهان دارم
با خار و خس خاک رهش کردم به دیده، گفت چون می نایم از ننگ اندرون، خانه چه کهگل می کنی
دانشگاه-کالج مالاسپینا و دبیرستان بین‌المللی مالاسپینا در شهر کانادایی نانایمو، بریتیش کلمبیا، نام خود را به‌طور غیرمستقیم از کاوشگر گرفته‌اند (اگرچه این اسامی اخیراً به دانشگاه جزایر ونکوور و دبیرستان در دانشگاه جزایر ونکوور، تغییر یافته‌است) از راه تنگه مالاسپینا، میان جزیره تگزادا و سرزمین اصلی و شبه جزیره مالاسپینا و مجاور ورودی مالاسپینا در نزدیکی که محل پارک استانی مالاسپینا بوده و بخشی از منطقه ساحل آفتاب هستند. دانشگاه جزایر ونکوور خانهٔ مرکز تحقیقات الکساندرو مالاسپینا است.
به دنبال تمنا می روم با آن که می دانم که می سازد بیابان مرگ ناکامی تمنایم
می گفت دل کزین پس در قید عشق نایم بیچاره آنکه لافی از حد خود فزون زد
اگر به نزدیک خلق خوارم و نایم به کار روز نگهبان چراست بر من و شب پاسبان
بزم وحدت را نوا و نغمه و نائی و نایم باده نوش و ساقی و مینا شراب و ساتکینم
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ایکست اف اس، باشگاه فوتبال نورشوپینگ، باشگاه فوتبال ان‌ئی‌سی نایمخن، باشگاه فوتبال توئنته، باشگاه فوتبال فادوتس، باشگاه فوتبال لوکرن اوست والاندرن، باشگاه فوتبال اسپورتینگ کانزاس‌سیتی، و باشگاه فوتبال امن اشاره کرد.
این تمنایم به بیداری میسر کی شود کاشکی خوابم گرفتی تا به خوابت دیدمی
بیدل مکن آرام تمنا که در ایجاد بر باد نهادند چو پرواز بنایم