نامادری
معنی کلمه نامادری در لغت نامه دهخدا

نامادری

معنی کلمه نامادری در لغت نامه دهخدا

نامادری.[ دَ ] ( اِ مرکب ) نمادری. زن پدر را گویند. ( آنندراج ). زن دیگر پدر کسی غیر از مادر او. ( فرهنگ نظام ). مادراندر. مادرندر. مارندر. زن پدر. زن بابا. مایندر.

معنی کلمه نامادری در فرهنگ معین

(دَ ) (ص نس . ) زن پدر غیر از مادر شخص .

معنی کلمه نامادری در فرهنگ عمید

زن پدر، مادراندر.

معنی کلمه نامادری در فرهنگ فارسی

مادراندر، زن پدر
( صفت ) زن پدر غیر از مادر شخص ما در اندر مادندر .

معنی کلمه نامادری در دانشنامه عمومی

نامادری، همسر فعلی پدر واقعی و بیولوژیکی فرد است که مادر بیولوژیکی نیست. فرزندان نامادری، خواهرخوانده ( خواهرناتنی ) یا برادرخوانده ( نابرادری ) نامیده می شوند. مادرخوانده ی شوهر ( نامادشوهر یا مادرشوهر ناتنی ) و مادرخوانده ی زن ( نامادرزن یا مادرزن ناتنی ) ، مادرخوانده ( نامادری ) همسر می باشد که همان همسر پدر شوهر یا زن فرد است. فرزندان نامادری همسر، خواهر و برادر خوانده همسر می باشند.
والدین ناتنی ( عمدتا نامادری ها ) ممکن است با چالش های اجتماعی مواجه شوند، زیرا بخاطر همراهی واژه ی "نا" که منفی است، معمولا در اذهان با شخصیت "مادر بد" پیوند می خورند. مورولو یادآور می شود که معرفی شخصیت "نامادری شیطانی ( بدجنس ) " در گذشته، امروزه برای والدین ناتنی مشکل ساز است، همچنان که باعث ایجاد حس عاری در برابر مادران ناتنی می شود. با توجه به یک تحقیق در مسیحیت، وجود این حس عاری و خوار شدن، می تواند تأثیر منفی بسزایی بر عزت نفس مادران ناتنی داشته باشد.
در داستان ها، نامادری ها اغلب به عنوانافرادی بدجنس و شرور به تصویر کشیده شده اند. شخصیت نامادری شرور به شدت در افسانه ها به چشم می خورد؛ که معروف ترین نمونه های آن سیندرلا، سفیدبرفی و هانسل و گرتل می باشد . دختران ناتنی رایج ترین قربانیان آزار و اذیتهای نامادران هستند و سپس جفت دختر و پسر ناتنی، اما گاهی نیز پسران ناتنی مانند درخت عرعر - و گاهی مانند شرق خورشید و غرب ماه ، زیرا در این افسانه نابرادری از ازدواج با خواهر ناتنی اش ( برخلاف خواسته ی خواهرناتنی ) سربازمی زند، قربانی می شود، و یا حتی، ممکن است نامادران، همسران پسران ناتنی خود را مورد تعرض قرار دهند، همانطور که در پسران با ستاره های طلایی دیده می شود. در بعضی از افسانه ها، مانند گیتا سننرنتالا Giambattista Basile یا نشوالیه سبز دانمارکی، نامادر با خودشیرینی و ایجاد ارتباط با دخترناتنی موفق می شود مسیر خود را برای ازدواج با پدر هموار کند و پس از آن که ازدواج صورت می گیرد، بی رحم می شود.
در برخی از افسانه ها، فرار دختر بچه ازدواج با او ازدواج نمیکند. پس از تولد اولین فرزند دختر، مادربزرگ می تواند مادر جدید را به قتل برساند و او را با دختر خود جایگزین کند - و بدین ترتیب مادربزرگ خود را به نسل بعدی تبدیل می کند. چنین جایگزینی در مزرعه شگفت انگیز ، برادر و خواهر و سه مرد کوچک در چوب رخ می دهد ؛ فقط با فریب دادن طرح نامادری ( و معمولا او را اجرا می کند ) ، داستان به پایان خوش خوش آمدید. در فونکتال کره ای Janghwa Hongryeon jeon ، نامادری فرزندان خود را می کشد.
نامادری (فیلم ۱۹۹۸). نامادری ( انگلیسی: Stepmom ) فیلمی است در سبک کمدی - درام به کارگردانی کریس کلمبوس که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
سوزان ساراندون توانست برای بازی در این فیلم نامزدِ دریافتِ جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام شود و جایزهٔ انجمن منتقدان فیلم سن دیگو را از آنِ خود کند.
• جولیا رابرتس - ایزابل کلی
• سوزان ساراندون - جکی هریسون
• اد هریس - لوک هریسون
• جنا مالون - آنا هریسون
• لیام ایکن - بن هریسون
• لین ویتفیلد - دکتر سوایکرت
معنی کلمه نامادری در فرهنگ معین

جملاتی از کاربرد کلمه نامادری

مستوفی‌الممالک با انتخاب شهاب‌الدوله به وزارت نقش مهمی در پیشرفت سیاسی او داشت. شهاب‌الدوله با مستوفی‌الممالک نسبت خانوادگی داشت و نامادری مستوفی، خاله شهاب‌الدوله بود.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم نامادریم یک بیگانه است اشاره کرد.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به نامادریم یک بیگانه است اشاره کرد.
خلاصهٔ داستان چنین است که: «همایون» که خبرنگار روزنامه است به‌طور اتفاقی دفتر خاطرات دختری با نام «پروین» را می‌یابد که در صفحه‌ای از آن اشاره به قصد خودکشی او شده‌است. همایون روز بعد در مصاحبهٔ مطبوعاتی پدر دختر، «جمشید تهرانی» که برای تشریح سفر مهمش صورت گرفته شرکت می‌کند و بدین ترتیب با پروین و نامادری او «فیروزه» آشنا می‌شود. همایون کم‌کم درمی‌یابد پروین از رابطهٔ مخفی نامزدش خسرو و نامادریش رنج می‌برد و یارای گفتن این مطلب را به پدرش ندارد. همایون سعی می‌کند پروین را یاری دهد که در وهلهٔ اول موفق نمی‌شود. سرانجام همایون موفق می‌شود که او را به ادامهٔ زندگی امیدوار سازد.
پدر آلما اوکرمارک در شهر یوتبری یک معامله گر بود. او در مدرسه دخترانه معروف کریستینا شوگرنز در هالمستاد تحصیل کرد و بعدها کریستینا شوگرن نامادری او شد. پدرش را در شانزده سالگی ازدست داد و با کمک هزینه از طرف سون آدولف هدلوند توانست در سوئیس معلم موسیقی و نقاشی شود. او توانست به کمک خانواده هدلوند در مدارهای پیشرفته‌تری ارتقا پیدا کند.
اما نامادری ادوارد که ناریسا نام دارد و یک جادوگر بدجنس است. او می‌داند که اگر جیزل و ادوارد باهم ازدواج کنند ادوارد پادشاه می‌شود و تاج و تخت از وی گرفته می‌شود؛ بنابراین با جادو جیزل را به درون چاهی می‌اندازد. ^_^
آنا آلما تادما در لندن با خانواده اش که شامل خواهر بزرگتر، پدر و نامادری اش بود، بزرگ شد. خواهرش لارنس، آموزش تحصیلی خود را در خانه دید و اعتقاد بر این است که آنا نیز در خانه تحصیل کرده‌است. آنا آلما تادما حداقل دو بار در نقاشی‌های پدرش ظاهر شده‌است. در سال ۱۸۷۳، او و خواهرش در نقاشی " اینجا کنج ما است " به تصویر کشیده شدند و سپس در سال ۱۸۸۳، پدرش پرتره او را نقاشی کرد.