ناتنی

معنی کلمه ناتنی در لغت نامه دهخدا

ناتنی. [ ت َ ] ( ص نسبی ) ابی تنها. امی تنها. برادرندر. خواهرندر.
- خواهر یا برادر ناتنی ؛ که با تو از یک پدر است و ازیک مادر نیست. که با تو از یک مادر است و از یک پدرنیست. ناخواهری. نابرادری.

معنی کلمه ناتنی در فرهنگ معین

(تَ )(ص نسب . )فرزندان یا خویشاوندانی که از یک پدر و مادر نباشند.

معنی کلمه ناتنی در فرهنگ عمید

۱. برادر یا خواهری که از یک پدر و مادر نباشند.
۲. زن یا مرد نسبت به فرزند همسر خود.

معنی کلمه ناتنی در فرهنگ فارسی

برادریاخواهرکه ازیک پدرومادرنباشند
(صفت ) ۱- برادری که باشخص ازیک پدرباشد ولی از یک مادرنباشد و یابعکس برادراندر نابرادری . ۲ - خواهری که باشخص ازیک پدر باشد ولی از یک مادر نباشد و یا بعکس خواهر اندر ناخواهری

معنی کلمه ناتنی در فرهنگستان زبان و ادب

{halfsib} [زیست شناسی-ژن شناسی و زیست فنّاوری] هریک از افرادی که تنها دارای یک والد مشترک هستند

جملاتی از کاربرد کلمه ناتنی

ماسک به مدت هجده سال با هِـیده بِـژاودنهاوت زندگی کرد و به او کمک کرد تا دختر جوانش یانا بِـژاودنهاوت، فرزندی از رابطه قبلی را بزرگ کند. یانا بِـژاودنهاوت در زمان ازدواج آنها تنها چهار سال داشت و با آنها زندگی می‌کرد. بعدها در زندگی، پس از جدایی از هِـیده بِـژاودنهاوت، او صاحب دو فرزند از دخترش (دختر ناتنی سابقش) یانا بِـژاودنهاوت شد. یک پسر متولد ۲۰۱۷ و یک دختر متولد ۲۰۱۹. به گزارش تایمز، در زمان تولد دخترشان، ماسک ۷۲ سال داشت و یانا بِـژاودنهاوت ۳۰ ساله بود. او در مجموع هفت فرزند دارد و از سال ۲۰۲۲ در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی زندگی می‌کند.
افران در ۱۸ اکتبر ۱۹۸۷ در سان لوئیس اوبیسپو، کالیفرنیا به دنیا آمد و چند سال بعد به همراه خانواده‌اش به آرویو گراند، کالیفرنیا نقل مکان کردند. پدرش دیوید افران یک مهندس الکترونیک در نیروگاه برق و مادرش استارلا بسکت منشی سابق همان نیروگاه برق، در محل کار پدر افران کار می‌کرد. افران برادر کوچک‌تری به نام دیلن و یک خواهر ناتنی کوچک‌تر از سمت پدری، به نم اولیویا دارد و در یک خانوادهٔ متوسط بزرگ شده‌است. او ریشهٔ یهودی دارد و یک ندانم گرا است. نام خانوادگی افران، در زبان عبری به معنی چکاوک و نام مکانی در کتاب مقدس است و این نام از پدربزرگ پدری یهودی لهستانی او ریشه می‌گیرد.
او سومین پسر آنو زنجو بود که برادر ناتنی میناموتو نو یوریتومو و برادر ناتنی بزرگتر میناموتو نو یوشیتسونه بود. نوه میناموتو نو یوشیتومو بود. نام او هاریماکو یا هاریمابو بود.
همچنین در پایان فصل شخصیت نویی به نام دکتر مگی پیرز که در واقع خواهر ناتنی مردیت است وارد سریال می‌شود؛ او دختر دکتر وبر و دکتر الیس‌گری مادر مردیت است.
الکساندر باتونیشویلی یا اسکندرمیرزا یا الکساندر میرزا (۱۷۷۰–۱۸۴۴ میلادی)، شاهزادهٔ گرجی طرفدار ایران در زمان جنگهای ایران و روس بود. پس از مرگ پدرش ایراکلی دوم، پادشاه کاختی و کارتلی (گرجستان شرقی)، این شاهزاده که اطمینان داشت سیاست‌های روس گرایانه برادر ناتنی اش، گیورگی دوازدهم، باعث نابودی گرجستان بدست روسیه می‌شود، از در مخالفت با برادرش درآمد و به درخواست فتحعلی شاه قاجار، تفلیس را ترک نمود و به نیروهای آوار طرفدار ایران تحت فرماندهی عمرخان در داغستان پیوست (۱۷۹۹م).
دادگاه برای پدر و نامادری آرین یک سال حبس و برای رامین، برادر ناتنی آرین، حکم اعدام صادر کرد.
او در زمان حکومت پدرش به عنوان ساتراپ باختر بود. با مرگ پدرش و به حکومت رسیدن برادر کوچک و ناتنی اش خشایارشا حکومت او را پذیرفت و به آن احترام گذاشت؛در صورتی که خود می‌توانست یکی از مدعیان سلطنت بعد از پدرش باشد. او در نبرد سالامیس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد شرکت کرد و در همان جنگ کشته شد.