میگو
معنی کلمه میگو در لغت نامه دهخدا

میگو

معنی کلمه میگو در لغت نامه دهخدا

میگو.[ م َ / م ِ ] ( اِ ) جانوری است از شاخه بندپایان و از رده سخت پوستان و از دسته خرچنگهای دراز که دارای جثه نسبتاً کوچک است. پاهای جلویش فاقد انبرک است. میگو در دریاها می زید و گونه ای از آن در خلیج فارس و بحر عمان فراوان است و چون خوراکی است به مقدار بسیار از آن صید می کنند. ملخ دریایی. جرادالبحر. ملخ بی بال. ملخ آبی. فریدیس.

معنی کلمه میگو در فرهنگ معین

(مَ یا مِ ) (اِ. ) نوعی خرچنگ دریایی .

معنی کلمه میگو در فرهنگ عمید

جانوری آبی با چنگال و پاهای بلند به اندازۀ ملخ که بعضی از انواع آن مصرف خوراکی دارد، ملخ دریایی، اربیان، روبیان.

معنی کلمه میگو در فرهنگ فارسی

میگ، ملخ دریایی، روبیان، اربیان
( اسم ) جانوریست از شاخه بند پاییان و از رده سخت پوستان و از دسته خرچنگهای در از که دارای جثه نسبه کوچکی است . پاهای جلویش فاقد انبرک است . میگو در دریاها میزید . گونه ای ازاین حیوان در خلیج فارس و بحر عمان فراوان است و چون خوراکی است بمقدار بسیار آنرا صید میکنند ملخ دریایی جراد البحر اربیان ماهی ربیان خرجل ملخ بی بال ملخ آبی جمبری قریدیس .

معنی کلمه میگو در دانشنامه عمومی

میگوها سخت پوستانی ده پا هستند که دارای بدنی کشیده و ضمائمی تخصص یافته برای شنا در آب می باشند. پاهای آن ها بر خلاف خرچنگ ها و لابسترها نازک و کم توان هستند. هزاران گونه از میگوها در نقاط و اکوسیستم های مختلف از جمله بستر دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها شناسایی شده اند.
طول عمر این جانوران با توجه به نوع گونه و شرایط محیطی بین یک تا هفت سال است و معمولاً در تمام عمرشان به تنهایی زندگی می کنند. البته در برخی از گونه های میگو در دورهٔ تولید مثل تجمعات بزرگی از آن ها قابل مشاهده است.
میگوها دارای اندازه های مختلفی بین ۲تا ۲۵ سانتیمتر هستند و گونه های با اندازه درشت تر، از نظر اقتصادی بیشتر مورد توجه و بهره برداری بشر هستند. همچنین میگوها در طبیعت و زنجیرهٔ غذایی جانوران اهمیت فراوانی داشته و منبع غذایی بسیاری از ماهی ها و نهنگ ها را تشکیل می دهند.
سخت پوستان ( Crustacea ) ، بزرگ ترین رده از شاخهٔ بندپایان ( Arthropda ) بوده که بیش از ۴۲ هزار گونه در آن جای دارند. خانوادهٔ پنائیده ( Penaeidae ) ، بزرگ ترین خانوادهٔ سخت پوستان هستند که در این خانواده، ۱۲ جنس قرار دارند که ۸۰٪ آن ها از نظر تجاری مهم بوده و به نام میگو ( Shrimp ) معرفی می گردند. بدن میگوهای پنائیده دراز و خمیده می باشد. طول بدن آن ها متفاوت و گاهی تا ۲۵۰ میلی متر و وزن آن ها تا بیش از ۳۰۰ گرم نیز می رسد. بدن آن ها از دو قسمت سرسینه و شکم تشکیل شده است. رنگ بدن نیز در بین گونه ها از تنوع زیادی برخوردار است و از سفید متمایل به سبز - خاکستری در میگوی سفید و در میگوی هندی از سفید تا صورتی و در میگوی ببری تا سبز تغییر می کند. رنگ بدن در بین افراد متعلق به یک گونه نیز ثابت نبوده و بسته به شرایط محیط زیست آن از قبیل درجهٔ حرارت، درجهٔ شوری، مواد غذایی، رنگ محیط و ابتلا به بیماری ها ممکن است کاملاً تغییر نماید.
میگوها در بسیاری از نقاط جهان یافت می شوند و معمولاً در بستر اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنند. اکثر گونه ها در اقیانوس ها و در آب شور زندگی می کنند. برخی از آن ها مصب رودها و آب لب شور را ترجیح می دهند. در مجموع حدود یک چهارم از گونه های میگو در آب شیرین زندگی می کنند. گونه های اقیانوسی از نزدیکی سواحل تا اعماق ۵۰۰۰متری زندگی می کنند. تقریباً همگی گونه های شناسایی شده از میگوها تمامی طول زندگی خود را در زیر آب هستند به جز دو گونه استثنایی که مدت قابل توجهی از زندگی خود را خارج از آب و در میان درختان مانگرو می گذرانند و نیمه خشکی زی هستند.
میگو (فیلم). میگو ( به انگلیسی: The Prawn ) فیلمی محصول سال ۱۹۶۵ و به کارگردانی رامو کاریات است. در این فیلم بازیگرانی همچون شیلا، مادو، کوتارا سریداران نایر و ساتیان ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه میگو در فرهنگ معین
معنی کلمه میگو در فرهنگ عمید
معنی کلمه میگو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه میگو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه میگو در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه میگو در دانشنامه آزاد فارسی

مِیْگو (shrimp)
مِیْگو
سخت پوست وابسته به پراونهای پنائید. میگو دارای بدنی استوانه ای، نیمه شفاف و ده پای مفصل دار است. برخی از میگوها به طول ۲۵ سانتی متر می رسند. میگوی معمولی اروپایی Crangon vulgaris متمایل به سبز و شفاف است، و اولین جفت پاها به انبرهایی ختم می شود. فاقد نوک پوزه است. نوک پوزه ساختاری منقارمانند در برخی سخت پوستان است که از سر به سمت جلو توسعه می یابد. این گونه در مقایسه با میگوهای پنائید شاخک های کوتاه تری دارد. Synalpheus regalis میگویی است که داخل اسفنج های نواحی مرجانی بلیز زندگی می کند. در ۱۹۹۶، مشخص شد که در کلنی های اجتماعی زندگی می کند و ساختارش مشابه حشراتی اجتماعی، ازجمله مورچه، است. همۀ کلنی فرزندان یک ماده تولیدمثلی اند. مواظبت از میگوهای جوان به صورت همکاری است و افراد بزرگ تر حافظ کلنی اند.

معنی کلمه میگو در ویکی واژه

نوعی خرچنگ دریایی.
ملخ دريايی، جرادالبحر، ملخ بی‌بال. ملخ‌آبی.
جانوری است از شاخه بندپايان و از رده سخت پوستان و از دسته خرچنگهای دراز که داراي جثه نسبتاً کوچک است. پاهای جلويش فاقد انبرک است. ميگو در درياها می‌زيد وگونه‌ای از آن در خليج فارس و بحر عمان فراوان است و چون خوراکی است به مقدار بسيار از آن صيد می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه میگو

وان دگر گفت ازان لب میگون چشم من پر نم است و دل پر خون
این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۶ نفر (۱۰۲خانوار) بوده‌است. مردم امام‌ده از قومیت طبری هستند. مردم امام‌ده به زبان طبری (مازندرانی) سخن میگویند.
او درباره نام خانوادگی خود(گلاسیمُف) میگوید:
این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۰۳ نفر (۴۶۷خانوار) بوده‌است. مردم التپه از قومیت طبری هستند. مردم التپه به زبان طبری (مازندرانی) سخن میگویند.
شهرهای مهم آن سان سالوادور، سانتا آنا، سویاپانگو و سان میگوئل و بندرهای آن ژاکوآران و لالیبرتاد هستند.