میدان دید
معنی کلمه میدان دید در فرهنگستان زبان و ادب

میدان دید

معنی کلمه میدان دید در فرهنگستان زبان و ادب

{field of view} [نجوم رصدی و آشکارسازها] ناحیه ای از آسمان که در معرض دید تلسکوپ یا هر آشکارساز متصل به آن قرار می گیرد

معنی کلمه میدان دید در دانشنامه عمومی

میدان دید ( به انگلیسی: Field of view ) وسعت جهان قابل مشاهده است که در هر لحظه دیده می شود. از نظر وسایل بینایی یا سنسورها یک زاویه فضایی است که یک ردیاب از میان آن به تابش الکترومغناطیسی حساس است.
معنی کلمه میدان دید در دانشنامه عمومی
معنی کلمه میدان دید در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه میدان دید در دانشنامه آزاد فارسی

میدان دید (field of view)
در آینه یا در دستگاه اُپتیکی مانند تلسکوپ، زاویه ای که در آن تصویر جسم مورد نظر را می شود دید. فایدۀ میدان دیدِ گسترده این است که بدون نیاز به حرکت دادن دستگاه می توان عرصۀ بزرگ تری را زیرنظر گرفت، ولی عیب آن این است که تصویر تشکیل شده از هرجسم کوچک خواهد بود. آینۀ کوژ نسبت به آینۀ تخت میدان دید بزرگ تری دارد. میدان دید چشم را میدان بینایی می گویند. میدان دید در عدسی تله فتو کوچک و در حدود چهارده درجه است، ولی تصویر تشکیل شده در آن بزرگ است. عدسی چشم ماهی میدان دید بسیار گسترده ای دارد که مقدار آن به حدود ۱۸۰ درجه می رسد. میدان بینایی چشم انسان حدود ۴۵ درجه است.

معنی کلمه میدان دید در ویکی واژه

ناحیه‌ای از آسمان که در معرض دید تلسکوپ یا هر آشکارساز متصل ‌به آن قرار می‌گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه میدان دید

مشخص‌ترین نشانه که می‌تواند حاکی از تحت تأثیر قرار گرفتن چشم به واسطه آب مروارید باشد، دید ابری یا پدیدار شدن لکه‌های تیره در میدان دید است. در ابتدا، این شرایط ممکن است متناوب یا نسبتاً جزئی به نظر برسد، اما با گذشت زمان، تیرگی می‌تواند شرایط وخیم‌تری پیدا کند و انجام فعالیت‌های روزانه مانند رانندگی و حضور در محل کار را سخت‌تر از گذشته سازد. دید ابری ناشی از آب مروارید در صورت درمان نشدن، می‌تواند موجب تاری و تیرگی هرچه بیشتر دید شود. این شرایط انجام فعالیت‌هایی مانند رانندگی یا تشخیص چهره دیگران را برای بیمار دشوار می‌کند. 
به قصد گوی با چوگان به میدان دیدمش روزی ز زلف او و پشت من حسد می برد چوگانش
آتش پشتیبان معمولاً به صورت آتش غیرمستقیم اجرا می‌شود یعنی هدف در میدان دید نیروی مهاجم قرار ندارد و از راهنمایی‌های یک ناظر مستقر در خط مقدم برای تنظیم آتش استفاده می‌شود. اما لزوماً اینگونه نیست و ممکن است آتش مستقیم نیز در نقش آتش پشتیبان عمل کند.