میدان آزاد

معنی کلمه میدان آزاد در فرهنگستان زبان و ادب

میدان آزاد
{free field} [شنوایی شناسی، فیزیک] [شنوایی شناسی] هر میدان صوتی که فاقد اثرات بازتابی موانع یا اشیای اطراف باشد [فیزیک] میدان متناظر با هر جسم یا ذره که تحت تأثیر هیچ میدان دیگری نباشد

معنی کلمه میدان آزاد در ویکی واژه

[شنوایی‌‌شناسی] هر میدان صوتی که فاقد اثرات بازتابی موانع یا اشیای اطراف باشد

جملاتی از کاربرد کلمه میدان آزاد

ارگ کاظم خان مربوط به دوره افشار است و در شهرستان جاجرم، خیابان شهید مصطفی خمینی، میدان آزادی، جنب اداره آگاهی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
با نگاهی به آمار تاکسی‌های درون‌شهری که متجاوز از ۱۲۵۰۰ دستگاه بوده و نظر به تعداد اتوبوس‌های درون‌شهری و خودروهای حمل بار، همچنین با عنایت به پهنه وسیع جغرافیایی خدمات این سازمان که از شمال تا گچسر، از جنوب تا اشتهارد، از شرق تا میدان آزادی در تهران و از غرب تا شهر طالقان ادامه دارد، اهمیت وظایف این سازمان روشن می‌گردد.
در شیراز معترضان شیرازی به سمت میدان آزادی حرکت را شروع کردند و تجمعات شکل گرفت و
در شهر کرمانشاه نیز حضور نیروهای انتظامی و امنیتی گسترده توصیف شد، اما جوانان این شهر در مناطق "نوبهار، چهار راه سی متری، مسکن، مصدق، دولت آباد، بلوار، میدان آزادگان، مصدق و کسری اقدام به برافرختن آتش کرده‌اند. گزارشهای متعددی نیز از سر دادن شعار "مرگ بر دیکتاتور" در برخی از این مناطق حکایت داشت. هم چنین در شهرهای مهاباد، مریوان، سردشت و کامیاران نیز نیروهای امنیتی و یگان ویژه در مناطق حساس این شهرها مستقر گردیده بودند، اما معترضان کرد این شهرها در خیابان‌ها و کوچه‌ها اقدام به آتش زدن لاستیک و شعارهای ضد حکومتی کردند.
چو در میدان آزادی سواریش آرزو کردی سر آمال بودی گوی و پای عقل چوگاتنش
این دانشگاه در غرب تهران، در محله مهرآباد جنوبی قرار دارد. برای دسترسی باید از میدان آزادی به سمت مهرآباد جنوبی و میدان فتح حرکت کرد.
در هفته‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران، میدان آزادی محل گردهمایی برخی از معترضان به نتایج انتخابات بوده‌است و دوباره شعارهایی بر روی پایه‌های برج نوشته شد.
بس که در میدان آزادی کمیتم تند راند گیتی کج‌رو به زندان می‌دهد کیفر مرا
در تهران این اعتراضات در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در نقاط مختلف شهر نظیر میدان امام حسین، صادقیه، میدان ونک، میدان انقلاب، میدان آزادی، امیرآباد، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، ستارخان، خیابان کارگر جنوبی، میدان رسالت، میدان توحید، خیابان آذربایجان، میدان فردوسی، خیابان نواب، خیابان بهبودی، خیابان ۱۶ آذر، چهارراه ولی عصر و بلوار کشاورز درگیری بین معترضان و نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی، یگان ویژه، بسیج، سپاه و لباس شخصیها از ساعات ظهر تا غروب ادامه داشت.
-تاکسی‌های خطی اسلامشهر از پایانه آزادی و کنار ورودی مترو میدان آزادی، از میدان ورودی شهر احمدآباد نیز رد می‌شوند و می‌توان از این طریق نیز به این منطقه مراجعه کرد.
بقعه خواجه خضر مربوط به دوره سلجوقیان است و در رامهرمز، میدان آزادی، خیابان شهید منتظری، پشت شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ندارد دشت امکان آنقدر میدان آزادی نگاه آهوم ناچار پا در قیر می‌خواهم
مجمع روحانیون مبارز (حامی موسوی) و حزب اعتماد ملی (حامی کروبی) دعوت به برگزاری تظاهرات آرام در اعتراض به برگزاری انتخابات در روز شنبه از میدان انقلاب به میدان آزادی کردند.