میثم

معنی کلمه میثم در لغت نامه دهخدا

میثم. [ ث َ ] ( ع ص ) سپل شتر سخت رندنده زمین را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). سپل شتر که سخت برندد زمین را. ( ناظم الاطباء ).
میثم. [ م َ ث َ ] ( اِخ )ابن علی بن میثم. رجوع به ابن میثم کمال الدین شود.

معنی کلمه میثم در فرهنگ فارسی

ابن علی بن میثم

معنی کلمه میثم در فرهنگ اسم ها

اسم: میثم (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: meysam) (فارسی: ميثم) (انگلیسی: meysam)
معنی: میثم تمار از اصحاب امیرالمؤمنین علی ( ع )، پای و سپل شتر که محکم به زمین کوبیده شود، ( اَعلام ) میثم ابن یحیی تمار ( = میثم تمار ) : [قرن اول هجری] از موالی ( غلامان ) بنی اسد و از اجله ( بزرگان ) اصحاب امیرالمؤمنین علی ( ع )، که به وسیله ی ابن زیاد به دار آویخته شد، ( در اعلام ) میثم بن یحیی تمار از موالی ( غلامان ) بنی اسد و از اجله ( بزرگان ) اصحاب امیرالمؤمنین علی ( ع )، نام پسر یحیی از یاران علی ( ع )

معنی کلمه میثم در ویکی واژه

میثم (جمع میثم‌ها)

جملاتی از کاربرد کلمه میثم

میثم احمدی (زادهٔ ۲۸ آبان ۱۳۷۱ – درگذشتهٔ ۳۰ آبان ۱۳۹۸ در کرج) یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران بود.
که پیش مرتضی عمار و میثم که پیش مصطفی سلمان و جندب
نه از خیرالوری بشنید بوذر نه از شیر خدا آموخت میثم
فلک گفتا که در ماه محرم علی بر دار شد مانند میثم
نشریهٔ الف‌یا در آبان ۱۳۹۵ با حضور معاون وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و پس از دو سال فعالیت تعطیل شد. در دوره نخست ابراهیم اکبری دیزگاه سردبیر آن بود و در ادامه مسعود دیانی و پس از آن میثم امیری سردبیری آن را بر عهده داشتند.
بر کنیز خویش فرمان داد زود عود و عنبر بهر میثم کرد دود
ماریانیان در وزن ۶۳ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که میثم دلخانی از ایران، جونگ جین-وونگ از کره جنوبی و اسلاویک گالستیان از ارمنستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به شینوبو اوتا از ژاپن باخت و به مدال نقره وزن ۶۳ کیلوگرم رسید.
برازنده نخلی است نخل ولایش که بر میشود ظاهر از آن چو میثم
این داستان را در سال ۱۹۸۱ جولی اس. میثمی[الف] به انگلیسی ترجمه کرده و در مجموعه‌ای به کوشش حسن جوادی با عنوان دندیل: داستان‌هایی از زندگی ایرانیان[ب] به‌چاپ رسیده‌است.
اقتصاد عصب بنیان برای اولین بار در ایران با عنوان اقتصاد عصب‌شناسی، در قالب چند فصل از کتاب اقتصاد رفاه، نوشته عزت اله عباسیان و میثم نسرین دوست، مطرح شد. این کتاب در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات نورعلم منتشر شده است.
گالستیان در وزن ۶۳ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که در مسابقه های اول و دوم المان مختاروف از آذربایجان و اسلام‌جان بهرام‌اف از ازبکستان را شکست داد اما در نیمه نهایی به استپان ماریانیان از گرجستان باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی میثم دلخانی از ایران را شکست داد و مدال برنز وزن ۶۳ کیلوگرم را بدست آورد.
میثم تمار مردی از عجم بود در سلک غلامان منتظم
میثم احمدی روز ۳۰ آبان سال ۱۳۹۸ به علت شدت جراحات در بیمارستان مدنی کرج درگذشت. پیکر او روز ۳ آذر ۱۳۹۸ در قطعهٔ ۲۶ قبرستان بی‌بی‌سکینه کرج به خاک سپرده شد.
میثم آقابابایی (زاده ۱ شهریور ۱۳۶۲ - بابل) یک بازیکن فوتبال اهل ایران است.
نه از خیر الوری بشنید بوذر نه از شیر خدا آموخت میثم
ز نخل زندگی خرما تواند خورد تمّاری که بر دار وفاداریّ و مردی همچو میثم شد
شد به عمرو آنگاه از این داستان معنی فرموده میثم عیان
با دلی پربغض و مملو از غضب نزد خود بنمود میثم را طلب
نیروهای انتظامی و امنیتی دست کم ۳۰۰ دانشجو از جمله احمد باطبی، اکبر محمدی و میثم لطفی را دستگیر و تحت بازجویی قرار دادند.)